מאמר מערכת ב"אקונומיסט": "ביבי רע. תנו הזדמנות להרצוג"

"בימים האחרונים לפני הבחירות, נתניהו ישמיע הרבה אזהרות על איראן, ג'יהאדיסטים וחמאס. אבל האמת היא שגם הקיפאון מסכן את ישראל"

יצחק הרצוג / צלם: תמר מצפי
יצחק הרצוג / צלם: תמר מצפי

מאמר מערכת בעיתון "אקונומיסט" קורא לישראלים לתת צ'אנס ליצחק הרצוג. במאמר, שכותרתו "Bibi’s a bad deal" (פרפרזה למשפט המחץ של רה"מ נתניהו בנאומו בקונגרס לפיו ההסכם עם איראן הוא עסקה רעה), נכתב כי "הכישלונות של נתניהו גדולים יותר מההישגים שלו. הישראלים צריכים לתת גיבוי ליצחק הרצוג".

לפי האקונומיסט, "נתניהו רהוט, נמרץ - ולא אמין, בעיני חבריו ואויביו גם יחד. ניקולא סרקוזי, לשעבר נשיא צרפת, אמר פעם לנשיא ארה"ב ברק אובמה: 'אני לא סובל אותו. הוא שקרן'. אובמה לא השיב".

על הרצוג כותבים עורכי העיתון כי הוא "לא כריזמטי... אבל יש לו צוות אחראי מבחינה כלכלית וביטחונית. הוא רוצה לדבר עם הפלסטינים ולשקם את היחסים עם ממשל אובמה. הוא ראוי להזדמנות".

המאמר זוקף לזכותו של נתניהו מספר הישגים, ובכללם: "הוא קידם ליברליזציה של כלכלת ישראל, הוא תמך בסקטור ההיי-טק המשגשג, הוא ניווט את המשק בעת משבר החוב באירופה שהיא שותפת הסחר הגדולה של ישראל, הוא שמר את נושא הגרעין האיראני על סדר היום העולמי ושמר על ישראל בטוחה אל מול האביב הערבי".

אך במקביל מונה העיתון את כישלונותיו של נתניהו: "התפיסה הצבאית של ביבי בגדה המערבית ובעזה עומדת כנגדו. הוא סירב לבצע ויתורים אמיתיים וקבע שאין פרטנר לשלום למרות שמחמוד עבאס פעל נגד האלימות ושמר על שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. לעבאס עצמו יש הרבה מגרעות, אבל הוא הוחלש ע"י נתניהו".

בעיתון מדגישים את הסכנות הביטחוניות לישראל, את ירי הטילים ואת האזהרות של נתניהו לפיהן ויתור על שטחים יוביל להגברת האלימות. "האביב הערבי העמיק את הפחדים האלה. אם ישראל הייתה מחזירה את הגולן לידי סוריה, היא הייתה צריכה להתמודד כעת עם חיזבאללה או אל-קאעידה שמאיימים על הגליל", נכתב במאמר.

ולמרות זאת, "ללא מדינה פלסטינית ישראל תסתכן באובדן הרוב היהודי או תאבד את אחיזתה המוסרית בכך שהיא תשעבד את הפלסטינים. ישראל תאבד תמיכה בעולם והלגיטימיות שלה תעורער. בימים האחרונים לפני הבחירות, נתניהו ישמיע הרבה אזהרות על איראן, ג'יהאדיסטים וחמאס. אבל האמת היא שגם הקיפאון מסכן את ישראל".