בסנאט חוקרים: ממשל אובמה סייע לקמפיין "רק לא ביבי"?

הערוץ הימני פוקס ניוז: גם החברים הדמוקרטים בוועדה שבה, מטבע הדברים, רוב רפובליקני, הסכימו לקיים את החקירה ■ ברקע: טענה של נתניהו שנעשה "מאמץ חובק-עולם" להכריעו בבחירות

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - הארץ

ועדה של הסנאט החלה לחקור האם ממשל אובמה סייע למתנגדי רה"מ בנימין נתניהו בבחירות בישראל, שיתקיימו מחרתיים (ג'). כך מסר אמש ערוץ החדשות הימני פוקס-ניוז מפי מקור שהוגדר כבעל מידע על פעילויות הוועדה.

מדובר בוועדת המשנה הקבועה לחקירות, גוף רב עוצמה של הסנאט, שמתמחה בחקירות הקשורות בביטחון המולדת ובעניינים ממשלתיים, עם סמכויות לזמן עדים לחקירות בשבועה, כמקובל בוועדות אחרות בקונגרס. לשכת יו"ר ועדת המשנה, הסנטור הרפובליקני רוב פורטמן, סירבה להגיב על הידיעה.

בידיעה נאמר כי גם הסנטורים הדמוקרטים בוועדה, שבה, מטבע הדברים, רוב רפובליקני, הצביעו בעד קיום החקירה. לדברי הערוץ, השתתפות הדמוקרטים במיזם החקירה עלולה להיראות כביטוי של מורת רוח דו-מפלגתית מנשיא ארה"ב, ברק אובמה.

על פי פוקס ניוז, החקירה תתמקד במימון לכאורה שסיפק ארגון אמריקני שלא למטרות רווח למאמצים להביא לתבוסת נתניהו בבחירות. זאת, לאחר שמשרד-החוץ האמריקאי נתן לארגון זה מענקים מכספיהם של משלמי המיסים בארה"ב, לטענת הערוץ.

נתניהו אמר באחרונה, בראיון בישראל, כי נעשה "מאמץ חובק עולם" להביא לתבוסתו בבחירות. הוא אמר עוד, כי יש "ממשלות" שרוצות לסייע בקמפיין "לא רק ביבי". הערוץ מציין, כי אתר האינטרנט שלו דיווח באחרונה, שממשל אובמה מתערב בבחירות בישראל למען ארגונים שמתנגדים לנתניהו.

על פי הדיווח, תבדוק הוועדה את המימון של "תנועת קול אחד" (One Voice Movement), מוושינגטון, שקיבלה באחרונה, לפי הטענה, 350 אלף דולר דולר במענקים מהסטייט דיפרטמנט. עד לנובמבר אשתקד עמד בראש התנועה דיפלומט ותיק ששירת בממשל קלינטון. שלוחה של התנועה בישראל הוא קמפיין V15, שמקבלת הנחיות - כך על פי פוקס ניוז - מפקידים לשעבר במשל אובמה, שמבקשים "להחליף את הממשלה בישראל".

כזכור, פנתה מפלגת הליכוד לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לשים קץ לפעילות 15V. בעתירתה נאמר, כי מדובר ב"עמותה של השמאל הקיצוני", ששכרה את שירותיו של ג'רמי ברד, אחד מראש קמפיין הבחירות של אובמה ב-2012. בעתירת הליכוד נטען, כי 15V "עושה שימוש פלילי במימון זר, שמקורותיו עלומים". יו"ר ועדת הבחירות דחה את העתירה.

במסמכי משרד-החוץ האמריקאי על המענקים ל"קול אחד" נאמר, כי המענקים שקיבל הארגון נועדו לתמוך בפעולות הארגון לקידום פעילות אזרחית של אזרחים מהשורה, ישראלים ופלסטינים, ולקידום המו"מ בין שני העמים. המשרד מכחיש שהכספים נועדו לצרכים פוליטיים.