חשיפה: כך עבד בית החולים הפרטי ו"החשאי" של תל השומר

לפי גיליונות חדר הניתוח של הקלאס קליניק שנחשפים כאן, פרופ' אייל וינקלר ביצע את הניתוחים הפרטיים בבוקר ובצהריים ■ הם לא היו מורכבים וכללו בעיקר הרמות חזה ועפעפיים ■ כך עבד בית החולים הפרטי של תל השומר מתחת לאף של כולם

פרופ' אייל וינקלר ופרופ' זאב רוטשטיין /  צילום: יוסי כהן, יונתן בלום
פרופ' אייל וינקלר ופרופ' זאב רוטשטיין / צילום: יוסי כהן, יונתן בלום

מנהל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר) פרופ' זאב רוטשטיין והמנהל המושעה של המחלקה לכירורגיה פלסטית פרופ' אייל וינקלר, השמיעו בתקופה האחרונה טיעונים רבים בניסיון להסביר את התובענה של נציבות שירות המדינה ולפיה וינקלר ביצע מאות ניתוחים קוסמטיים במרפאה הפרטית "קלאס קליניק" שפעלה בשיבא, זאת בשעות הבוקר ובזמן שהוא דיווח לכאורה כי עבד באותן שעות במחלקה הציבורית.

היום (א') חושף "גלובס" לראשונה את גיליונות הניתוחים מתוך חדר הניתוח של הקלאס קליניק, ואלה עשויים להפריך לכאורה חלק גדול מהטיעונים של בכירי שיבא.

למשל, פרופ' וינקלר ופרופ' רוטשטיין טענו בין היתר כי הניתוחים הפרטיים שבוצעו בשעות הבוקר נעשו על פי סעיף 32 להסכם הקיבוצי עם הרופאים, שמאפשר בתנאים מסוימים לרופא להיעדר מהמחלקה כ-3 שעות בבוקר ובתנאי ששעות אלה יושלמו אחר הצהריים.

מעבר לעובדה כי פרשנות סבירה לסעיף הזה מעלה כי מנהל בית החולים צריך לאשר זאת למנהל המחלקה בניגוד לטענה של רוטשטיין כאילו מנהל המחלקה רשאי לאשר שעות גמישות לעצמו, הרי שגיליונות הניתוחים שהגיעו לידינו מצביעים כי וינקלר ביצע ניתוחים בשעות הבוקר עוד לפני שהסכם השעון הגמיש נכנס לתוקף. ההסכם הזה נכנס לתוקף רק בפברואר 2012, ואילו גיליונות חדר הניתוח מצביעים על שורה של ניתוחים פרטיים שהתקיימו בדצמבר 2011, ינואר 2012 ואפילו אוגוסט 2008.

וינקלר ורוטשטיין טענו בנוסף כי הניתוחים הפרטיים התקיימו בבוקר בין היתר בהתאם למדיניות ניהול סיכונים, שמחייבת כי ניתוח מורכב יתקיים בשעות הבוקר. ואולם, הגיליונות מחדר הניתוח סומנו על ידי הרופאים המרדימים כ"בלתי דחופים". מדובר בניתוחים להגדלת חזה, החלפת שתלים בחזה, הרמת עפעף, ניתוח אף, מתיחת פנים ועוד. למעשה, בעדות האחרונה שמסר פרופ' רוטשטיין בבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה, כפי שחשפנו בשבוע שעבר, הודה לראשונה כי לפי הדוחות שהוצגו בפניו, לא מדובר בניתוחים מורכבים או חריגים.

גיליון ניתוח של הקלאס קליניק
 גיליון ניתוח של הקלאס קליניק

אכיפה בררנית?

כשהתפוצצה פרשת הקלאס קליניק, טענו וינקלר ורוטשטיין כי ברוב המקרים הפער בין שעות הדיווח של וינקלר לבין מה שמופיע בגיליונות הניתוח נובע ממחלוקת טכנית והגדרתית. כך כתב פרופ' רוטשטיין לעובדי בית החולים בחודש יוני שעבר: "נמצא כי טעות הגדרתית ליוותה את פערי הדיווחים שאכן בוצעו.

הבודקים לא התייחסו נכון להבדל בין 'זמן חדר הניתוח' לבין 'זמן הסכין' (הרגע שבו מתחיל בפועל הניתוח ללא ההכנה המוקדמת - ש.נ), המסביר חלק ניכר מהפערים". ואולם, גם אם מתחשבים בפער כזה בין זמן סכין לזמן חדר ניתוח, הרי שגיליונות הניתוחים שאנו חושפים כוללים נתון נוסף שקשה להתווכח איתו: שעת הכניסה לניתוח ושעת היציאה מהניתוח.

למשל, ניתוח עפעפיים שהחל בשעה 10:50 הסתיים בשעה 12:15. רבע שעה לאחר מכן, החל וינקלר בביצוע ניתוח להגדלת חזה שהסתיים בשעה 13:30. במילים אחרות, על דבר אחד לא יכולה להיות מחלוקת: וינקלר ביצע ניתוחים פרטיים מובהקים בשעות בוקר וצהריים מובהקות, לא קשר למדיניות ניהול סיכונים ובשעה שהסדר השעון הגמיש כלל לא היה בתוקף. ככלל, תקנות משרד הבריאות אוסרות על עובד מדינה לעבוד במסגרת תאגידי הבריאות של בתי החולים בשעות הבוקר, כל זאת על רקע העובדה כי מרפאת הקלאס קליניק שייכת לתאגיד הבריאות של תל השומר.

גיליונות הניתוח של הקלאס קליניק מעלים שאלה נוספת: האם השעייתו של פרופ' וינקלר אינה בבחינת אכיפה בררנית לכאורה, זאת לא רק לאור האחריות של מנהל בית החולים והטענה של וינקלר כי פעל ברשות ובסמכות - אלא גם נוכח העובדה כי גם רופאים מרדימים שהו באותם ניתוחים פרטיים והם לפי שעה אינם חלק מההליך המשמעתי. לפחות על פניו, פרשת קלאס קליניק נראית כמו תקלה ניהולית חמורה ומתמשכת של ראשי שיבא, ולא מקרה יחיד ומיוחד של מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית.

פרופ' וינקלר והנהלת שיבא העדיפו שלא להגיב לידיעה.