מי אתה, הבוס האפריקאי החדש של בנק קרדיט סוויס?

טידיאן תיאם, המנכ"ל השחור הראשון של הבנק השוויצרי: יליד חוף השנהב, אוהד ארסנל, מנומס, שנון, ויודע לצחוק על עצמו

טידיאן תיאם / צילום: רויטרס
טידיאן תיאם / צילום: רויטרס

כאשר טידיאן תיאם (Tidjane Thiam), הבוס היוצא של חברת הביטוח הבריטית פרודנשל, הופיע בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים בציריך, הוא דיבר זמן רב בגרמנית שוטפת לפני שעבר לצרפתית ואחר כך לאנגלית. הנוכחים התרשמו עמוקות.

תיאם, בן 52, היה בציריך כדי להכריז על מינויו למנכ"ל החדש של הבנק השני בגודלו בשווייץ, קרדיט סוויס. הבשורה התקבלה בעונג בעולם הפיננסי הרחב, ומניית קרדיט סוויס עצמה עלתה בכמעט 8%.

תיאם כבר הוכיח את יכולת ההסתגלות המופלאה שלו בקריירות רבות, אבל המעבר הנוכחי, מביטוח לבנקאות, נדיר כמו המעבר מניהול חברת בלו צ'יפ בריטית לניהול חברה דומה בשווייץ. תיאם, יליד מערב אפריקה הפרנקופונית, היה המנכ"ל שחום העור הראשון (ועד כה היחיד) של חברת פוטסי 100 בבריטניה. מני רומאן, מנהל קרן הגידור מן גרופ ואחד מירידיו הקרובים ביותר של תיאם, אומר בפשטות: "הוא אדם יוצא דופן. לקרדיט סוויס יש הרבה מזל שיהיה להם אותו".

המשקיעים נטו להסכים. הזינוק במניית הבנק כאשר תיאם נחשף כמחליפו של המנכ"ל הנוכחי בריידי דוגאן, מוותיקי הבנק, השתלב בירידת מניית פרודנשל. יחד, השוק קבע שווי של 3.4 מיליארד ליש"ט לראשו של תיאם - עליית השווי של קרדיט סוויס בתוספת ירידת השווי של פרודנשל. עדיין לא ידוע כמה ישתכר תיאם כאשר הוא ייכנס ללשכת המנכ"ל ביוני, אך הוא צפוי לקחת הביתה יותר מ-10 מיליון ליש"ט בשנה.

האחרון בשבעה ילדים

תיאם נולד בחוף השנהב לאם אריסטוקרטית ולאב שהפך לשר בממשלה. הוא גדל בעיקר במרוקו כבן הזקונים במשפחה בת שבעה ילדים, מה שגרם לו להיות תחרותי מאוד. נהג מונית פריזאי אמר פעם לתיאם האב שהאקול פוליטכניק (בית הספר הפוליטכני) בפריז הוא המכללה הטובה ביותר בצרפת, והאב החליט שאחד מילדיו ילמד בה. טידיאן הצעיר היה התקווה האחרונה שלו, וצמד המילים הזה הפך גם לכינוי שלו ("ל'אולטים אספואר" בצרפתית). הוא עבר בהצלחה את בחינות הכניסה הנחוצות, והיה אזרח חוף השנהב הראשון שעבר אותן, והצטיין בלימודיו.

ז'אן-פייר מסטייה, ידיד ותיק ועד לאחרונה מנהל בנקאות ההשקעות של אוניקרדיטו, זוכר אותו היטב מאותם ימים כסטודנט מצטיין לפיזיקה ומתמטיקה. "יש לו מוח נדיר מאוד. הוא היה תמיד למדן מאוד", אומר מסטייה. "לפעמים היינו לוקחים פסק זמן ויורדים לגני לוקסמבורג למשחק של פטנק (סוג של כדורת)".

שמחת החיים של תיאם גלויה לעין כל מי שראה אותו מעודד את מועדון הכדורגל שהוא אוהד, ארסנל. "יש לו את התרוממות הרוח של אפריקאי", אומר ידיד אחר שלו, "ביחד עם אופן החשיבה של הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט".

היכולת האקלקטית הזו של תיאם לעבור מעיסוק לעיסוק אפיינה את 30 שנות הקריירה שלו. הוא כיהן כשר בממשלת מולדתו, כבכיר בבנק העולמי בארה"ב, כיועץ של מקינזי בפריז וכאיש ביטוח בלונדון - תחילה בחברת אביבה ואחר כך בפרודנשל.

תיאם מרגיש כמו בבית בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, בדיונים על אתגרים מקרו-כלכליים וגיאופוליטיים. עם ידידיו נמנים מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן והזמר בוב גלדוף, שעובד איתו על תוכניות לקידום אפריקה.

נוח מאוד ליצירת חברויות

אבל יש לו גם עמיתים עסקיים רבים, והוא נוח מאוד ליצירת חברויות. בקומת ההנהלה הבכירה של בניין פרודנשל בסיטי של לונדון, דלתות החדרים תמיד פתוחות, ו"אנחנו תמיד נכנסים ויוצאים זה מחדרו של זה", מספר אחד מהם.

תיאם מתגורר בשקט בבלגרבייה, פינה דיסקרטית של לונדון הפנימית שאותה מחבבת האליטה הבינלאומית. טעמיו האישיים צנועים לחלוטין, והפינוקים הגדולים ביותר שלו הם סיגר מזדמן וכוסית יין בורגונדי לבן. הוא ורעייתו האפרו-אמריקאית אנט מגדלים שני בנים, אחד מהם לומד באוניברסיטה אמריקאית והשני מסיים תיכון. למשפחה יש בית נופש בפלורידה.

תיאם ידוע כמנומס, שנון מאוד, ולמרות כל הישגיו והאינטלקט המיוחד, אדם שצוחק על עצמו. בכמה נושאים יש לו עור דק. אם תשאלו אותו על חסור ניסיונו בבנקאות, תקבלו ממנו מטח תגובה של שליפות על תמחור נגזרים פיננסיים שאינו אלא גרסה פשטנית של הפיזיקה הגרעינית שהוא למד פעם.

הוא אוהב גם לדבר על הגזענות שהוא נתקל בה לאורך שנותיו ב"עולם של האדם הלבן": במלון בווסט אנד בלונדון סירבו לארח אותו, במסעדה הובילו אותו לשולחן סמוך לשירותים. חברו רומאן זוכר ששניהם עמדו פעם בקרן רחוב במנהטן והרימו יד למונית ללא הועיל, עד שתיאם אמר לו: "עכשיו אתה יודע מה זה להיות שחור".

יש כאלו שרואים גזענות גם בהתייחסות לכוונתו של תיאם כמנכ"ל פרודנשל ב-2010 לקנות את חברת הביטוח האסיאנית הענקית AIA ב-23 מיליארד דולר. הרגולטורים הבריטים טרחו כעבור שלוש שנים לגנותו אישית על שלא הודיע להם על ניסיון ההשתלטות שכשל. זה היה הגינוי האישי הראשון שספג מנכ"ל חברת פוטסי 100. כיום נשמעים אותם רגולטורים לשעבר חיוביים יותר. "אני חושב שזה היה חוסר ניסיון, לא שחצנות מתוכננת", אומר רגולטור לשעבר. "הוא עשה אחר כך את חשבון הנפש ועבד קשה כדי לתקן את יחסיו עם הרגולציה".

ובכל זאת, אלו שמכירים את תיאם משוכנעים שהיחס הנוקשה של הרגולטורים אליו, בתוספת הביקורת שמתחו עליו המשקיעים, החמיצו את יחסו החם המקורי לבריטניה. המעבר לציריך הוסיף אולי ממד מושך נוסף להצעה של קרדיט סוויס: אתגר חדש במדינה חדשה לקברניט העסקים הבינלאומי והסתגלן הזה.

ושלא כמו דוגאן, המנכ"ל הפורש, שמעולם לא הצליח ללמוד גרמנית, הבוס החדש כבר מדבר את השפה של קרדיט סוויס.