עופר בלוך מונה למנכ"ל חברת החשמל; אילו אתגרים מחכים לו?

בלוך שימש כמנכ"ל נייר חדרה במשך 5 שנים, עד להתפטרותו ביולי האחרון ■ יאלץ להתמודד עם מצבה הפיננסי הקשה של חח"י וועד העובדים החזק שלה

עופר בלוך יהיה מנכ"ל חברת החשמל אשר יחליף את המנכ"ל הנוכחי אלי גליקמן - כך המליץ דירקטוריון החברה בישיבה שהסתיימה הערב (א'). בשבוע שעבר ראיינה ועדת האיתור 6 מועמדים, ולאחר מתן ניקוד לכל אחד מהם, המליץ הדירקטוריון על בלוך בתור המנכ"ל.

בלוך שימש כמנכ"ל נייר חדרה במשך 5 שנים, עד להתפטרותו ביולי האחרון. בלוך אשר ידוע כמי שהוביל לקיצוץ רוחבי בשכרם של המנהלים והעובדים בנייר חדרה, נחשב כפייבוריט לתפקיד המנכ"ל. הוא הצליח לגבור על הפייבוריט השני אבי הוכמן אשר כיהן כמנכ"ל חברת הדואר במשך -5 שנים ומשם עבר לנהל את "גאון אחזקות".

המנכ"ל היוצא אלי גליקמן, שמכהן כמנכ"ל חברת החשמל החל מאפריל 2011, הודיע על פרישתו בספטמבר האחרון, זאת על רקע כישלון הרפורמה בחברת החשמל. בהודעתו מספטמבר טען כי ללא רפורמה לא יכולה החברה להתקיים. יש לציין כי מאז, גם סמנכ"ל הכספים של החברה תמיר פוליקר הגיש את התפטרותו, וכך גם נאלץ להתפטר המשנה למנכ"ל יעקב חאין לאור חשד לקבלת שוחד בפרשת השחיתות של סימנס.

מה מחכה למנכ"ל חברת החשמל?

מנכ"ל חברת החשמל ינהל את החברה הגדולה ביותר במשק, וכך גם ירוויח בהתאם. נכון לשנת 2013, שכר הברוטו הממוצע של המנכ"ל היוצא גליקמן עמד על כ-72 אלף שקל בחודש, עם עלות של מעל ל-100 אלף שקל בחודש.

יחד עם זאת, מחכים לבלוך לא מעט אתגרים. לאור כישלון הרפורמה בחברת החשמל, ייאלץ המנכ"ל לנהל חברה שנמצאת בדרך הבטוחה לפשיטת-רגל. על-פי דוחות החברה לרבעון השליש של 2014 הפסידה החברה 1.9 מיליארד שקל בחודשים אלה.

עוד ייאלץ בלוך להתמודד עם העובדה כי אין לו שום יכולת להשפיע על הכנסות החברה. ההכנסות נקבעות על-ידי רשות החשמל שאף החליטה בחודש שעבר להוזיל את התעריף ב-10%. הכנסות החברה גם פוחתות עקב מעבר לקוחותיה הגדולים של החברה לקניית חשמל מתחנות פרטיות. עד כה עזבו את חברת החשמל מעל 150 לקוחות גדולים, שמיתרגם לאובדן של כ -8 מיליארד קוט"ש. חברת החשמל צופה כי מעבר הלקוחות ימשך גם בשנת 2015.

מנכ"ל החברה ייאלץ גם להתמודד עם ועד העובדים החזק במדינה שיכול לשבות כמעט על כל דבר. ואולם, ייתכן כי דווקא בהקשר יזכה המנכ"ל למעט שקט. רק בחודש שעבר הגיעה הנהלת החברה להסכמה עם העובדים לפיה יפרשו בפרישה מוקדמת 400-440 מעובדי החברה הקבועים. 200 תקנים מתוכם יאוישו על-ידי עובדים זמניים שיקבלו קביעויות, ו-200 תקנים יישארו לא מאוישים.

כמו כן צריך בלוך להכין את עצמו לאיום מול צווים אישיים שיטיל עליו המשרד להגנת הסביבה. גליקמן קיבל איום כזה לפיו יועמד לצו אישי במידה ולא ישלים את פרויקט הפחתת הפליטות.

אתגרים אלה "הבריחו" לא מעט מועמדים. אם בשנת 2005 ניגשו 68 מועמדים, ב-2007 המספר ירד ל-47 ואילו ב-2011, בה נבחר גליקמן, ניגשו 26 מועמדים "בלבד". למכרז האחרון ניגשו 18 מתמודדים בלבד.