המדינה תזרים 75 מ' ש' נוספים למיזם הסיבים האופטיים?

השבוע הזרימו בעלי המניות במיזם 50 מיליון שקל, וכנגד זאת התחייבה המדינה להזרים את החלק השני של המענק בסך 75 מיליון שקל ■ השאלה שתיבחן היא האם המיזם מתקדם ומממש את ייעודו

סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ
סיבים אופטיים / צילום: רפי קוץ

בעלי המניות במיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד (או בשמו הישן IBC) ממתינים להזרמה של 75 מיליון שקל מקופת האוצר, אחרי שהזרימו לקופת המיזם עוד 50 מיליון שקל. המדינה התחייבה להזרים למיזם 150 מיליון שקל במענק שנחלק לשני חלקים, וזאת על מנת לסייע לו בקידום הפריסה בשלב הראשוני שלו. המדינה הזרימה כבר 75 מיליון שקל בשלב ההקמה, וכעת מגיע השלב השני שבו המדינה אמורה להזרים את החלק השני של המענק כנגד הזרמה שיבצעו בעלי המניות.

בעלי המניות במיזם הם חברת ויה אירופה, חברת החשמל, באטם, רפ"ק, האחים זיסאפל וטמרס טלקום. 40% מוחזקים על-ידי חח"י, 30% מוחזקים על-ידי ויה אירופה ו-30% על-ידי ארבעת השותפים הישראליים.

במשרד האוצר מתכוונים לבדוק כיצד מתקדם המיזם והאם קצב העבודות משביע רצון לפני שיזרימו את חלקם, אך יש לזכור כי המדינה התחייבה להזרמה מראש, ולכן הסיכוי שהכסף לא יוזרם הוא מאד נמוך.

בחודשים האחרונים נעשה מאמץ גדול מצד המיזם לקדם את פריסת הסיבים האופטיים באזור המרכז, בערים תל-אביב, רעננה, רמת-השרון ועוד, אך מדובר בביצוע עבודות תשתיות בעיקר שמכינות את הקרקע לפני הפריסה לתוך הבניינים. העבודות במרכז ירחיבו את הנגישות לפרויקט ובכך מקווים המתכננים שיצליחו להוות אלטרנטיבה לחברות התשתית בזק והוט.

כרגע ספקיות האינטרנט שמשווקות את המיזם טוענות שקצב החיבור של לקוחות הוא זניח לחלוטין ובפועל לקוחות מתחברים בעיקר לניסוי שבו החברה מעניקה להם חודש חיבור חינם ולאחר מכן חלק ניכר לא נשארים וחוזרים לקבל שירותים מחברות התשתית הוט או בזק או שבכלל לא מתנתקים ונשארים לקוחות במקביל לניסוי של החודש חינם.

ככל הידוע ההזרמה נעשתה על-ידי כל בעלי המניות במיזם כולל חברת טמרס טלקום שלה יש סכסוך עם החברה בגין רכישות שהייתה אמורה אנלימיטד לבצע ממנה.

מבחינה חשבונאית ההזרמה נעשית מכספים שבעלי המניות כבר הפקידו כערבויות, כך שלכאורה הם לא יכולים למנוע את הזרמת הכספים אלא דרך פנייה לבית משפט. היות ואף אחד מבעלי המניות לא פנה לבית משפט כולל טמרס, ההזרמה בוצעה וכעת כאמור ממתינים להזרמה נגדית מצד המדינה.