יהודים בארה"ב זועמים על התנהלות נתניהו בבחירות ואחריהן

מנהיגים יהודיים חוששים שישראל תיהפך למדינה מבודדת תחת הממשלה הבאה, שתהיה ימנית יותר מקודמותיה ■ "האם לדמוקרטים ולישראל יש עתיד ביחד?"

בנימין נתניהו  / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

מה חושבים יהודי ארה"ב על התנהלותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסע הבחירות הברוטלי בישראל ועל הצהרותיו בעקבות נצחונו? במשפט אחד: רובם חשים זעם על הטקטיקות של נתניהו ודאגה לגורל ישראל תחת הממשלה הבאה בראשותו.

"בימים שחלפו ניהלתי כמה שיחות עם מנהיגים יהודים בארה"ב, אלה שממוקמים באמצע הדרך, בין ג'יי סטריט (השדולה האמריקאית שמגדירה עצמה פרו-ישראל ופרו-שלום) לבין שלדון אדלסון, וכולם, בלי יוצא מהכלל, אמרו שהם מודאגים עמוקות", כתב אתמול (ו'), באתר של "אטלנטיק מגזין", העיתונאי היהודי ג'פרי גולדברג, שנחשב מקורב לבית הלבן ושהכניס ללקסיקון הישראלי את 'צ'יקן שיט'. "המסר היה אחיד: ממשלתו הבאה של נתניהו, שתהיה ימנית יותר מהרגיל, תנקוט רק צעדים שיגבירו את בידודה של ישראל מארה"ב ומהעולם כולו".

"ממשל אובמה, שחש זעם רגשי עמוק כל כך כלפי ישראל, רק יחריף את המצב מפני שהוא אינו מבין את דאגותיה של ישראל וינסה להמעיט מחשיבותן", אמרו המנהיגים היהודיים. וגולדברג מוסיף: "עצוב אך אמיתי יש ישראלים שהצביעו בעד נתניהו מפני שהם פוחדים מאובמה".

"ניו יורק טיימס" כותב היום (שבת): "אפילו רבים מתומכיו (היהודיים) של נתניהו אמרו השבוע, כי הם הזדעזעו מהכרזתו ש'המוני ערבים (אזרחי ישראל) מוסעים באוטובוסים לקלפיות', מאמץ של הרגע האחרון להניע את תומכיו להצביע, ומהכרזתו שהוא מתנער מפתרון של שתי מדינות לשני עמים".

רבנים וסתם יהודים מרחבי ארה"ב ומזרמים רבים אמרו ל"טיימס", כי טקטיקות הקמפיין של נתניהו פילגו עוד יותר את יהודי ארה"ב והרחיקו ממנו אפילו יהודים שנוטים ימינה, שחשדו עוד קודם לכן שהוא מחויב יותר לבנות התנחלויות מאשר לבנות שלום עם הפלסטינים.

החשש: ישראל תבודד

יהודים רבים גם חוששים, כי התוצאה בעלת ההשפעה המתמשכת ביותר של הבחירות תהיה בידוד הולך וגובר של ישראל לא רק ממדינות תבל אלא גם מהדורות הצעירים של היהדות האמריקאית. שלא כמו אבותיהם וסביהם, היהודים הצעירים גדלו בתקופה שבה מוצגת ישראל לא כמדינה הרואית שנמצאת תדיר בעמדת נחיתות אלא ככובש מדכא, ורבים מהם נוטים לראות בנתניהו מנהיג שלא עולה בקנה אחד עם השקפותיהם על ישראל ועל העולם, אומר ה"טיימס".

העיתון מביא כמה התבטאויות של מרואינים יהודיים. ארון וולדמן, בן 27, שחזר באחרונה לארה"ב לאחר שנת השתלמות בישראל, אמר: "ביבי אינו מחויב לעשות את הדברים שצריך לעשות כדי להבטיח שלום וצדק. לפלסטינים לא היה שותף בעל נכונות בממשלת ישראל בסיבוב האחרון של המו"מ".

והרב מישה זינקו, מאוהאיו, אמר, כי בראש דאגותיו עומד חוסר הרצון של צעירים יהודיים באמריקה הצפונית לעסוק בישראל ולהיות מחויבים לה מגמה שלדבריו הולכת ומתרחבת. "טקטיקות ההפחדה (של נתניהו) בסוף מסע הבחירות נועדו לעורר דאגה עמוקה וחרדה. הטקטיקות האלה העמיקו (את מגמת ההתרחקות מישראל) וסיפקו אמתלא לאלה שרוצים לנתק עצמם ממנה. ההצהרות (של נתניהו) נועדו לשחק ברגשות שליהודים אמריקאים צעירים פשוט אין, והן נשמעות גזעניות".

רוב אשמן, המו"ל והעורך של "ג'ואיש ג'רנל, עיתון יהודי בלוס-אנג'לס, אמר שתוצאות הבחירות בישראל מראות שיהודי ישראל ויהודי ארה"ב "הולכים ומתרחקים אלו מאלו".

כמובן, יהודים אמריקאים לא מעטים לא התאכזבו מתוצאות הבחירות, מציין ה"טיימס". יהודים מהזרם האורתודכסי נוטים לתמוך בנתניהו ובליכוד מאשר יהודים אחרים. אחד מהם, הרב סידני שוהם, מפלורידה, בן 86, אמר, כי הוא יכול לראות שישראל אכן הולכת ונעשית יותר מבודדת בזירה הבינלאומית, אך הדבר לא מטריד אותו במיוחד בגלל עקרון יהודי בסיסי: "להיות פחות או יותר אדון לגורלך, לגורל מדינתך... חשוב הרבה יותר מאשר להיות אהוב ע"י אחרים".

נטיית צעירים יהודים אמריקאיים להתרחק מישראל היא חלק ממגמה כללית יותר. על פי סקר של מכון פיו (PEW), שנערך בקיץ שעבר, 30% מכלל הבוחרים האמריקאים בני למטה מ-30 האשימו את ישראל יותר מאשר את חמאס באחריות למלחמה בעזה. רק 21% האשימו יותר את חמאס.