הספין הממוחזר של האוצר: לא רפורמה חדשה ולא נעליים

מה שהוצג היום כרפורמה חדשה - הפרדה בין מערכת הרפואה הפרטית למערכת הציבורית - פורסם עוד לפני הבחירות, ולא בפעם הראשונה ■ יו"ר ההסתדרות הרפואית, ליאוניד אידלמן: "באוצר החליטו לזרוק שוב את אותו בלון ניסוי לאוויר, אולי כדי להפחיד את שר הבריאות החדש"

ד"ר ליאוניד אידלמן / צילום: בן יוסטר
ד"ר ליאוניד אידלמן / צילום: בן יוסטר

תוצאות הבחירות הביאו את האוצר למסקנה כי הפתרונות שהוצגו בדוח ועדת גרמן לא יישומו", נכתב הבוקר (א') באחד העיתונים הכלכליים. על פי אותו פרסום, באוצר מגבשים "כעת" רפורמה שבמרכזה הרופאים הכירורגים יידרשו לבחור בין עבודה במערכת הציבורית, או עבודה במערכת הפרטית.

בפועל, התוכנית אינה חדשה ולמעשה אינה בגדר תוכנית, אלא יותר ספין שחוזר על עצמו בכל פעם שהאוצר מבקש לאותת כי אם לא תתקבל התוכנית לריסון הרפואה הפרטית, המדינה תציג תוכנית דרמטית יותר.

כבר לפני למעלה משלושה שבועות, כלומר הרבה לפני תוצאות הבחירות, דיווח ערוץ 2: "תוכנית חדשה של האוצר - הרופאים יצטרכו לבחור האם לעבוד במערכת הבריאות הציבורית או הפרטית". מה הביא את האוצר "להדליף" אז את מה שמוצג היום כתוכנית חדשה לאור תוצאות הבחירות? באותו בוקר ממש, ב-1 במארס, כינסו בכירים במערכת הבריאות, ובראשם יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן ומנכ"ל מכבי, רן סער, מסיבת עיתונאים ובה תקפו בחריפות את הפוליטיקאים ואת אנשי האוצר. אידלמן אמר אז בין היתר: "לפעמים אני שומע קולות של פוליטיקאים או אנשי אוצר שאומרים לי - 'אבל יש לנו מערכת בריאות נהדרת, הנתונים מעולים, אנשים בישראל חיי ם הרבה שנים, ממה אתה כ"כ מודאג?' יש לתופעה הזאת שם אחד - תסמונת בת היענה".

באוצר לא נשארו חייבים. בכירי אגף התקציבים ערכו תדרוכים אישיים עם כתבי הבריאות, והאשימו, במידה של צדק, כי אותם ארגוני רופאים שמשמיעים זעקה גדולה היו הראשונים להתנגד לרפורמת גרמן שכללה בצד חיזוק הרפואה הציבורית גם את ריסון המערכת הפרטית. כפי הנראה, "התוכנית" שבמסגרתה הרופאים יאלצו לבחור בין הפרטי לציבורי, נשלפה באותן שיחות - ממש כפי שנשלפה לפני מספר חודשים בגרסה דומה למדי, כשהחלו קולות ההתנגדות לרפורמת גרמן (יצוין, כי בערוץ 2 סייגו את הדברים בכך שיהיה מאוד קשה להעביר תוכנית כזו).

הפרסומים השונים על מה שמוגדר כתוכנית של האוצר יוצרים את הרושם כאילו מדובר בעוד רפורמה שניתן לאמץ באמצעות החלטת ממשלה, וכי לכל היותר הקושי הוא תקציבי - זאת, לאור תוספות השכר שיידרשו להעניק לרופאים במערכת הציבורית כדי שלא ייבחרו במערכת הפרטית. מושגים כמו "הסכם קיבוצי" או "ההסתדרות הרפואית" לא הופיעו פעם אחת, אף שהם קריטיים גם בדיון תיאורטי כזה. למעשה, ההסכמים הקיבוציים שבמסגרתם מאפשרים לרופאים לעבוד במקביל בפרקטיקה הפרטית, בתוקף עד אוגוסט 2019, ורק לאחרונה הסכימה ההסתדרות הרפואית להאריך אותם עד ינואר 2020 בתמורה לתוספת שכר של 1.5%. כדי לשנות פסיק מההסכמים, המדינה מחויבת לקבל את הסכמת הארגון - משהו קטן ששכחו לומר לנו.

"הופתעתי שפתאום החליטו באוצר לזרוק שוב את בלון הניסוי הזה לאוויר", אמר היום ל"גלובס" ד"ר אידלמן. "יכל להיות שזה נועד הפעם להפחיד את השר החדש שייכנס לתפקיד (יעקב ליצמן המיועד לתפקיד הצהיר כי בכוונתו לגנוז את רפורמת גרמן - ש.נ). בכל אופן, הנושא הזה לא חדש והוא עלה גם בדיונים של ועדת גרמן ונפסל". בניגוד לעמדת הרוב שהופיעה בדוח ועדת גרמן, ולפיה רק קומץ של רופאים בכירים יזכו להיכלל במודל המכונה "פול טיימר" ויקבלו שכר גבוה מאוד (עד 10 אלף שקל בחודש) בתמורה לעבודה במערכת הציבורית בלבד, הייתה עמדת מיעוט בעניין שגרסה אחרת: על פי כלכלן הבריאות פרופ' גבי בן נון, צריך להגביל את הפרקטיקה הפרטית של כלל עובדי המערכת הציבורית.

באוצר יודעים שבהסתדרות הרפואית יתנגדו בתוקף להפרדה המוחלטת בין רפואה פרטית לציבורית, שכן רק מעטים מאוד מבין הכירורגים יכולים להרשות לעצמם לעבוד רק במערכת הפרטית לבדה. מי שנהנה היום מפרקטיקה ענפה של ניתוחים פרטיים הם בעיקר מנהלי מחלקות או יחידות רפואיות, כאשר המוניטין שלהם ניזון מעצם עבודתם כבכירים במערכת הציבורית. על כן, הפרסומים השונים נתפסים במערכת הבריאות בעיקר כאיום, שנועד לאותת הן להסתדרות הרפואית והן למערכת הפוליטית לאמץ את העיקרון של ריסון הרפואה הפרטית - שכן היא הסבירה והמינורית מבין החלופות.