ניסיונות לפשרה בין גפני לכחלון על ועדת הכספים

גורמים ביהדות התורה: גפני יאשר את הרפורמות של כחלון באוצר בתמורה לראשות ועדת הכספים

מצעד המפלגות לבית הנשיא שהחל הבוקר (א') יסתיים רק מחר, אולם הקרב על התיקים כבר בשיאו. בסוף השבוע אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי בכוונתו להרכיב את הממשלה בתוך שלושה שבועות, אולם לנוכח דרישות השותפות הקואליציוניות האפשריות, נראה שהמשימה תיקח זמן ארוך הרבה יותר.

היום הגיעו למשכן הנשיא נציגי הליכוד, הבית היהודי, ש"ס, יהדות התורה והמחנה הציוני. צוות הרשימה המשותפת הגיע, אולם לא המליץ על אף מועמד. סבב ההתייעצויות בלשכת הנשיא יימשך גם מחר, עם הגעתם של צוותי יש עתיד, כולנו, ישראל ביתנו ומרצ.

צוותי המו"מ הרשמיים של הסיעות יתחילו בעבודתם רק ביום רביעי או חמישי, אולם מאחורי הקלעים כבר מגבשות המפלגות דרישות ראשוניות ומתקיימים מגעים שקטים.

יו"ר כולנו, משה כחלון, מתכוון להתעקש על משרד האוצר וראשות קבינט הדיור, על משרד הרווחה עבור אלי אלאלוף, על משרד הבינוי, שיכלול אחריות על מינהל מקרקעי ישראל, ועל ראשות ועדת הכספים. אם תקבל כולנו את ועדת הכספים, עדיין לא ברור מי יעמוד בראשה. בין האפשרויות: אלאלוף או חבר הכנסת לעתיד אלי כהן. במערכת הפוליטית מעריכים שמרבית דרישות הפתיחה של כולנו יתקבלו, אולם קיימת הערכה שכחלון ייאלץ להסתפק בתיק לביטחון פנים עבור יואב גלנט במקום תיק הבינוי.

ועדת כספים מבוקשת גם על ידי יהדות התורה, שם מייעדים את התפקיד לח"כ משה גפני שכבר כיהן כיו"ר הוועדה. ביממה האחרונה פתחו במפלגה במגעים מול כחלון ואנשי הליכוד, זאב אלקין ויריב לוין, בניסיון להגיע לפשרה שתאפשר לגפני לשמש יו"ר הוועדה, תוך הסכמה שלא לבטל את הרפורמות שכחלון יקדם כשר אוצר. יהדות התורה מציבה את ראשות ועדת הכספים כתנאי לכניסה לממשלה.

במפלגה החרדית יבקשו לעגן בהסכמים הקואליציוניים את החזרת קצבאות הילדים, וכן חקיקה בנושאי דת ומדינה הנוגעים לסטטוס קוו. ביטול הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס אינו צפוי לעלות על שולחן המו"מ, אולם ככל הנראה הן יבוטלו במהלך הקדנציה על ידי חקיקה מתאימה. בנוסף יתעקשו ביהדות התורה על תיק סגן שר הבריאות עבור ח"כ יעקב ליצמן וכן תפקיד סגן שר נוסף עבור ח"כ מאיר פורוש.

על אף שבמפלגה מתעקשים על ראשות ועדת הכספים, בפלג הליטאי עלה רעיון שיאפשר לפתור את הפלונטר ויכניס את ח"כ יעקב אשר המוערך, מספר 7 ברשימת המפלגה שנותר מחוץ לכנסת, על ידי מינוי גפני לשר. על פי התרחיש הזה, אם יקבל את אישור הרב שטיינמן, ימונה גפני לשר ויתפטר מהכנסת, ואשר יוכל להיכנס במקומו. אשר הוא ח"כ המקורב ביותר לשטיינמן, ואילו הפלג של גפני, נציג הליטאים ברשימה, נשמע לרב. עם זאת, הסבירות שהתרחיש הזה יצא לפועל נמוכה.

בש"ס נאבקים על משרד הפנים עבור ח"כ אריה דרעי ועל ביטול משרד הדתות וסיפוחו כאגף במשרד הפנים. בנוסף תבקש המפלגה משרד כלכלי או חברתי עבור ח"כ איציק כהן, או את משרד הדתות, אם לא יצליחו לבטלו. ייתכן שידרשו גם את תפקיד סגן שר האוצר. בצוות המו"מ של ש"ס יהיו חברים אריאל אטיאס, יהודה אבידן, עו"ד נדב עשאל ועו"ד שלמה דרעי.

החוץ והביטחון יישארו בליכוד?

בבית היהודי דורשים לקבל את אחד משני התיקים הבכירים - חוץ או ביטחון עבור יו"ר המפלגה נפתלי בנט. על שני התיקים הללו ניטש קרב גם בין יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מול כמה משרי הליכוד: משה יעלון לביטחון, וסילבן שלום, גלעד ארדן ויובל שטייניץ, שהיו רוצים לראות עצמם במשרד החוץ. בבית היהודי מתכוונים לדרוש גם את התיק לביטחון פנים לאיילת שקד ואת בינוי לאורי אריאל. עם זאת, ייתכן שיסתפקו בתיק החינוך במקום הבינוי. ליברמן ידרוש גם את תיק הרווחה לאורלי לוי-אבקסיס או את משרד הקליטה לסופה לנדבר.

הבעיה הגדולה ביותר תהיה בליכוד, שם כבר נאבקים למעלה מ-11 ח"כים ושרים על תפקידים. על מנת לרצות את רובם יאלץ נתניהו לשנות את החוק המגביל את מספר השרים ל-18. בטרם החלו המגעים הקואליציוניים קשה לדעת איזה מהתיקים הבכירים יישאר לליכוד - החוץ או הביטחון.

אם יימסר תיק החוץ לשותפות הקואליציוניות, נראה שארדן יקבל את משרד המשפטים, ושטייניץ את תפקיד יו"ר הכנסת או תיק החינוך. בליכוד נערכים לאפשרות שלא יישארו תיקים בכירים למפלגה וחברי הסיעה חוששים שיאלצו להסתפק בתיקים בינוניים.

ישראל כץ מעדיף לקבל את משרד האוצר אולם יאלץ אולי להסתפק בתיק כלכלי מורחב; דני דנון הצהיר שהוא מעוניין ברווחה; מירי רגב בבינוי ואלקין בחינוך. בני בגין צפוי לקבל חברות בקבינט. בנוסף לשרים בקדנציה החולפת, שככל הנראה ישמרו על מעמדם, מקווים להיכנס למשרד ממשלתי גם רגב, אלקין, אופיר אקוניס, לוין, גילה גמליאל, צחי הנגבי, דנון, חיים כץ וציפי חוטובלי.

מה דורשות השותפות
 מה דורשות השותפות