האם HSBC ניסה להשפיע על שער השקל?

בכירים במערכת הפיננסית: "הדוח נוסח כאילו מדובר בידיעה חדשותית - עם מספרים מדויקים" ■ HSBC טען כי בנק ישראל יודיע היום על ריבית שלילית וישיק הרחבה כמותית

בנק HSBC / צלם: רויטרס
בנק HSBC / צלם: רויטרס

בכירים במערכת הפיננסית בישראל קוראים לבדוק האם מניעים בלתי כשרים הם שגרמו לאנליסטים מבנק HSBC לפרסם ביום חמישי האחרון תחזית כוזבת שלפיה בנק ישראל ישיק תכנית הרחבה כמותית ויוריד היום את הריבית בשיעור של 0.2%.

תחזית HSBC שכללה הערכה כי בנק ישראל ירכוש אג"ח של ממשלת ישראל בהיקף 27 עד 72 מיליארד שקל חוללה סערה בשווקי המט"ח והאג"ח הממשלתי המקומיים וגרמה לעליות באגרות החוב הממשלתיות ולפיחות חד בשער השקל מול הדולר, האירו ושער החליפין האפקטיבי.

בסופו של דבר החליטה היום הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר את שער הריבית לחודש אפריל ללא שינוי ולא רמזה על השקת תכנית הרחבה כמותית. כתוצאה מכך צפויה מגמת הפיחות והעליות האג"ח להתהפך - מה שמחזק את החשד למניפולציה חמורה בשוק המט"ח והאג"ח.

הבכירים אמרו הערב ל"גלובס", כי התחזית של HSBC עוררה אצלם אי נוחות רבה, במיוחד לנוכח הנימה הנחרצת והשימוש יוצא הדופן בנתונים מספריים מדוייקים - ניסוח שחיזק את הרושם המוטעה שלידי האנליסטים של HSBC דלף מידע פנים מתוך דיוני הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי. לדבריהם "הדוח לא נוסח כהערכה בדומה לדוחות אחרים אלא כאילו מדובר בידיעה חדשותית".

נייר העמדה של HSBC הוכן על-ידי מוראט טופראק, אסטרטג מט"ח בכיר של הבנק הפועל מלונדון ומכסה את אזור מזרח הים התיכון, כולל ישראל וטורקיה. לבנק יש נציגות בישראל המפוקחת על-ידי המפקח על הבנקים ורשות ניירות ערך אך ככל הידוע אין פיקוח ישראלי על פעילות מחלקת האנליזה הנעשית בחו"ל.