הליכוד והמחנה הציוני: לא פוסלים אפשרות לממשלת אחדות

על-פי ההערכות, במקרה של הקמת ממשלת אחדות, תופקד מדיניות החוץ של ישראל בידי המחנה הציוני, יחד עם 3 או 4 תיקים מרכזיים נוספים

בנימין נתניהו ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

חרף ההכחשות הנמרצות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הציוני יצחק בוז'י הרצוג על קיומם של מגעים חשאיים, בשתי המפלגות לא פוסלים אפשרות הקמת ממשלת אחדות נוכח המצב המדיני וההסלמה ביחסים עם ארה"ב.

ביממה האחרונה התרבו הדיווחים כי גורמים שונים מתווכים בין שני הצדדים במטרה למנוע הקמת ממשלת ימין ולצרף את המחנה הציוני לקואליציה. בעוד שנתניהו הבהיר שיקים ממשלה עם השותפים הטבעיים שלו ואמר ש"אין שום תיווך. מתכוון לפעול להקמת ממשלה לאומית בראשותו עם השותפים הטבעיים של הליכוד", במערכת הפוליטית מפרשים את תגובתו של הרצוג כרפה ומחייבת הרבה פחות: "פנינו לאופוזיציה אל מול ממשלת ימין צרה ומסוכנת לאזרחי ישראל".

גורמים פוליטיים טוענים כי הזהירות שבה נקט הרצוג בדבריו מעידה על אפשרות להקמת ממשלה עם נתניהו על רקע ההתדרדרות ביחסי החוץ של ישראל אל מול האמריקאים והקהילה הבינלאומית כולה. גורמים במפלגת העבודה אמרו היום כי ועידת המפלגה לא תערים קשיים על הרצוג ותצביע בעד הצטרפות המפלגה לממשלה.

על-פי ההערכות, במקרה של הקמת ממשלת אחדות, תופקד מדיניות החוץ של ישראל בידי המחנה הציוני, יחד עם 3 או 4 תיקים מרכזיים נוספים עבור יו"ר התנועה ציפי לבני ועוד שניים או 3 שרים מקרב אנשי המפלגה. מסירת תיק החוץ לידי הרצוג עלולה להקשות על יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שתבע את אחד משני התיקים הבכירים - חוץ או ביטחון - להצטרף לממשלה. לפי שעה לא מתקיימים כל מגעים בין הצדדים אולם ייתכן שבמהלך השבועות הקרובים יחלו גישושים שיבשילו רק לפני פקיעת מועד הקמת הממשלה על-פי החוק. לרשות נתניהו יעמדו 28 יום, ואם לא יצלח להציג ממשלה בסופם, יעמדו לרשותו עוד 14 ימים.

כך או כך, הדיבורים על ממשלת אחדות משרתים את נתניהו לקראת הרכבת הממשלה החדשה אל מול שותפותיו הקואליציוניות הטבעיות. מחר צפוי נשיא המדינה, ראובן ריבלין להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה באופן רשמי, אולם ראש הממשלה כבר החל לזמן אליו את ראשי הסיעות כדי לדון בקווי הממשלה החדשה. אמש נפגש נתניהו לראשונה מאז הבחירות עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. הפגישה התקיימה בלשכת נתניהו ובסיומה נמסר כי היא "התנהלה באווירה נינוחה". גורמים בבית היהודי אמרו בסיומה כי בפגישה לא נדונה כלל סוגיית התיקים, אלא רק נושא קווי היסוד. בנט אמר לנתניהו כי הוא מעוניין לקדם בקדנציה את חוק הלאום ואת חוק העמותות. "לפני שנדבר על כניסה לממשלה, אנו מעוניינים לוודא שזו באמת תהיה ממשלה לאומית", אמרו במפלגה.

פגישה בין נתניהו לכחלון

היום המשיך נתניהו בסבב הפגישות וללשכתו הגיע יו"ר כולנו, משה כחלון, המיועד לתפקיד שר האוצר, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. כחלון הבהיר היום כי אין בכוונתו לדון עם נתניהו על התיקים שתקבל מפלגתו אלא רק בקווי היסוד של הממשלה. את הפגישות עם שרי וחברי הכנסת של המפלגה דוחה ראש הממשלה בינתיים. לחברי כנסת שביקשו לקבוע עימו פגישות נמסר כי הדבר יתאפשר רק בשלב הרבה יותר מאוחר.

בניגוד להשערות המוקדמות, במערכת הפוליטית מבינים כי המשא ומתן הקואליציוני צפוי להיות קשה, מתיש וארוך. ככל הנראה פריצת דרך משמעותית לא תחול בשבועיים הקרובים. נתניהו יעדיף לנהל מגעים עם השותפות הקואליציוניות הטבעיות ובמקביל לבחון הקמת ממשלת אחדות. כרגע מתנהלים המגעים בערוצים אחוריים, נעשית עבודת הכנה של המפלגות ומתקיימות פגישות פנימיות. המשא ומתן הרשמי יחל ככל הנראה רק ביום חמישי והוא יתנהל במשכן הכנסת. באופן מסורתי נוהל המשא ומתן במלון כפר המכביה אולם בליכוד מסרו אמש כי במטרה לחסוך בהוצאות שכירת החדרים במלון, יפגשו הפעם צוותי המשא ומתן באולמות הכנסת.

עוד בטרם החלו המגעים הקואליציוניים הזירה הרותחת היא התיקים שצפויים לקבל חברי הקואליציה. לפי שעה אפשר לסמן שני מינויים ודאיים: כחלון יכהן כשר האוצר וח"כ משה גפני מיהדות התורה ישמש יו"ר ועדת הכספים. ראשות הוועדה, שנדרשת על-ידי מפלגות כולנו, הבית היהודי ויהדות התורה, תימסר ככל הנראה לגפני תוך הסכמה עם כחלון לאשר את כל הרפורמות שידרוש האוצר.

עוד מוקדם לדעת האם בכנסת הבאה ישונה החוק ומספר שרי הממשלה יגדל מ-18, אולם כבר היום הצהירה ח"כ איילת שקד כי בכוונת הבית היהודי לקדם הצעת חוק הדומה למודל הנורווגי, על-פיו שר לא יוכל לכהן גם כחבר כנסת. על-פי החוק, ח"כ שימונה לשר, יאלץ להתפטר מהכנסת ולפנות מקום לבא אחריו ברשימה.