המדען הראשי פותח במכרז ל-3 חממות חדשות

הזכיינים שייבחרו יפעילו 3 חממות במשך 8 שנים - חממות בנפת גולן, נפת עכו ונפת חיפה

בתוכנית החממות של המדען הראשי (מדע"ר) לא מחכים לשר הכלכלה החדש. התוכנית שמובילה אניה אלדן הכריזה על 3 הליכי תחרות חדשים. במסגרת ההליכים ייבחרו זכיינים אשר יפעילו 3 חממות במשך 8 שנים. מדובר בחממות בנפת גולן, נפת עכו ונפת חיפה.

ההליכים, שהם חלק מהרפורמה שיזם והטמיע מנהל התוכנית הקודם יוסי סמולר, מחליפים בהדרגה את החממות המופרטות שפועלות לפי הנהלים הישנים. טרם הרפורמה הזיכיון לחממות ניתן ל-3 שנים, אך הוארך לעיתים קרובות באופן כמעט אוטומטי. בהליך החדש, הזיכיון ניתן ל-8 שנים, אך רק לאחר מכרז.

הקריטריונים החדשים כוללים - השקעה מינימלית, הוכחת יכולת לבצע השקעות המשך וכן ניסיון של הגופים בתחום הפעילות המיועד של החממה, ובהשקעה ותמיכה בחברות היי-טק.

השינוי אכן הביא זכיינים מרשימים לתוכנית, לרבות אלביט, נילסן, טבע יחד עם קונצרן פיליפס העולמי, קרן ההשקעות אורבימד יחד עם החברות ג'ונסון אנד ג'ונסון וטקדה, תאגיד האצ'יסון וכן גורמים מובילים נוספים. עבור חלק מהגופים הללו, זו ההשקעה הראשונה בסטארט-אפים בישראל.

בהוראת מנכ"ל משרד הכלכלה, שנחתמה השבוע, הוכנסו שני שינויים מהותיים במכרז. הפעם יועדפו זכיינים המורכבים מיותר מבעל מניות אחד, והזכיינים יצטרכו להתחייב להשקעות המשך בסכום מינימלי של 50 מיליון שקל.

נראה כי החמרת התנאים מעידה על ביקוש של זכיינים להפעלת החממות. פרוייקטים בתוכנית החממות מקבלים מן המדינה מענק של 85% מתקציב של 2 מיליון שקל לשנתיים הראשונות בחממה, ולעיתים גם תקציב המשך, כשאת המימון יש להחזיר רק במקרה של הצלחה.