טבע והכללית במו"מ למכירת נפרומור בכ-350 מ' ש'

הרוכשת בעסקה צפויה להיות ענקית שירותי הדיאליזה Fresenius מגרמניה ■ נפרומור מפעילה כיום 21 מכונים והיא הגדולה בתחומה בישראל ■ מהלך המכירה משתלב עם האסטרטגיה החדשה שמוביל מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

לקראת אקזיט ישראלי בשוק השירותים הרפואיים: ל"גלובס" נודע כי נפרומור, רשת ארצית של מכוני דיאליזה בקהילה, צפויה להימכר לענקית שירותי הדיאליזה הגרמנית Fresenius תמורת כ-350 מיליון שקל.

נפרומור היא חברה פרטית שנמצאת בבעלות של מספר גורמים, ביניהם חברת התרופות טבע שמחזיקה בכמחצית ממניות החברה באמצעות החברה הבת, טבע מדיקל, המשווקת מכשור רפואי בישראל. בעלת מניות נוספת בנפרומור היא שירותי בריאות כללית שמחזיקה בחברה באמצעות מכון מור.

נפרומור
 נפרומור

נפרומור הוקמה ב-1994 והיא נותנת שירותי דיאליזה - טיפול רפואי המשמש כתחליף לפעילות הכליות במקרים של חוסר תפקוד בהן. בנוסף, החברה מספקת שירותים רפואיים נלווים. לפי אתר האינטרנט של נפרומור, החברה היא הגדולה ביותר בתחומה בשוק הפרטי בישראל. השוק הפרטי מהווה כ-50% מכלל שירותי הדיאליזה בארץ, ונפרומור מבצעת, על פי נתוניה, כ-51% מהטיפולים שמתבצעים בשוק הפרטי. החברה מפעילה כיום 21 מכונים שפרוסים ברחבי הארץ בין דימונה בדרום וכרמיאל בצפון.

המגמה של הוצאת טיפולי הדיאליזה מבתי החולים אל הקהילה מתגברת בשנים האחרונות. במצגת שפרסמה נפרומור לפני כשלוש שנים היא ציינה שמדובר במגמה שנועדה להקל על מטופלים ולשפר את איכות חייהם, וכי עלות הטיפול נמוכה יותר מאשר טיפול מקביל בבית חולים. באותה מצגת צוין כי החברה שמה דגש על "חווית הלקוח" וידידותיות התהליך עבור המטופל. החברה אף מציעה את שירותיה לחולים מחו"ל (תיירות רפואית) במחיר של 400 דולר לטיפול דיאליזה, לא כולל תרופות.

טבע היא כאמור אחת מבעלות המניות המרכזיות בנפרומור. פעילות טבע בישראל כוללת תחומי פעילות שאין לחברה במדינות אחרות ברחבי העולם, ובין היתר היא מספקת למשל שירותי הפצה לצדדים שלישיים. במסגרת טבע מדיקל, טבע משווקת ומספקת מכשור וציוד רפואי לבתי חולים, מוסדות בריאות ומטופלים בקהילה.

בדוח אחריות תאגידית שפרסמה טבע לפני מספר שנים היא התייחסה לפעילות נפרומור וציינה כי "פעילותה של טבע מדיקל בתחום של טיפולי דיאליזה בבית החולה או במרכזים קהילתיים היא מהלך פורץ דרך בישראל", שכן אלפי חולים זוכים לקבל טיפול דיאליזה מורכב בנוחות, בבתיהם או סמוך למקום מגוריהם. "פתרון זה גם מפחית את העלויות של מוסדות הבריאות ובכך משחרר תקציבים עבור חולים רבים נוספים. לצורך פעילות זו הקימה טבע מדיקל בשותפות עם קופת חולים כללית חברה משותפת בשם נפרומור בע"מ", נכתב בדוח של טבע.

מכירת נפרומור תהווה עבור טבע אקזיט קטן, ומן הסתם לא תהיה בו השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות. עם זאת, המהלך משתלב עם הסדר שטבע, תחת ניהולו של ארז ויגודמן, מבצעת בפעילותיה. כך, למשל, בתחום התרופות הייחודיות, טבע הודיעה על התמקדות פעילות המו"פ בתחומי הליבה, מערכת העצבים המרכזית ומערכת הנשימה. בשבוע שעבר מכרה החברה ארבעה נכסי מו"פ בתחום האונקולוגי לחברה מארה"ב בעסקה של 12 מיליון דולר במניות.

הגדולה בעולם בתחום הדיאליזה

הרוכשת בעסקה המתגבשת היא כאמור חברה גרמנית בשם Fresenius Medical Care, שמבצעת בימים אלה תהליך של דיו דיליג'נס לקראת רכישת נפרומור. מדובר בחברה בת של חברת הענק Fresenius, שנסחרת בגרמניה בשווי של למעלה מ-30 מיליארד אירו. החברה הבת נוסדה למעשה ממיזוג שבוצע ב-1996 בין חברה גרמנית שיצאה מ- Fresenius לבין חברה אמריקאית.

מניית Fresenius Medical Care נסחרת במקביל בבורסות של פרנקפורט ושל ניו יורק, ושווי השוק שלה הוא 25.7 מיליארד דולר. החברה היא הגדולה בעולם בתחום הדיאליזה, ופועלת בתחומים שונים החל מייצור והפצה של מכונות ומערכות דיאליזה, ייצור מוצרים חד פעמיים המשמשים בתהליך, ועד למתן שירותים לחולים. החברה מפעילה רשת מרפאות לביצוע דיאליזה ביותר מ-45 מדינות בעולם, עם למעלה מ-3,000 מרפאות.

עיקר ההכנסות מגיע ממרפאות בצפון אמריקה, שהניבו לחברה הכנסות של 10.5 מיליארד דולר ב-2014, מתוך סך הכנסות של כ-15.8 מיליארד דולר באותה שנה. ב-2015 החברה מצפה להציג צמיחה של 5%-7% בהכנסות, ושל עד 5% ברווח הנקי. ב-2014 הסתכם הרווח הזה בכמיליארד דולר.

האסטרטגיה המוצהרת של Fresenius Medical Care היא לבצע רכישות במטרה להרחיב את עסקיה, ולהיכנס לתחומים משלימים. לאורך השנים האחרונות ביצעה החברה כמה רכישות שהרחיבו את הפריסה הגיאוגרפית שלה. כך, לדוגמה, בשנת 2012 נרכשה Liberty Dialysis Holdings תמורת כ-2.2 מיליארד דולר, וביולי 2014 החברה רכשה את השליטה בחברת Sound Inpatient Physicians המספקת שירותים לרופאים. נכון להיום, לחברה אין כל פעילות ישירה בישראל בתחום השירותים. בכל הקשור לשיווק מוצרי החברה בארץ, הפעילות מתבצעת באמצעות חברת אלדן מקבוצת ניאופרם.