טלטלה בשווקים על רקע תקיפת סעודיה בתימן

(עדכון) - תימן אחראית לפחות מ-0.2% מתפוקת הנפט העולמית, אך בשווקים חוששים מסגירת מיצרי באב אל-מנדב - אחד מצירי הסחר החשובים בעולם ■ פקיסטן מצטרפת לסעודיה, נמשך הקרב על העיר עדן ■ איראן מגנה

Bab el-Mandeb תימן / גוגל מפות
Bab el-Mandeb תימן / גוגל מפות

טלטלה בשווקים בעקבות קריסתה של תימן: הנפט מזנק היום (ה') בכ-2.5% ליותר מ-50 דולר לחבית על רקע תקיפת סעודיה בתימן וגורם גם להיחלשות של הדולר. מוקדם יותר זינק הנפט במעל ל-4%. בורסות אירופה צונחות בכמעט 2% והמסחר בוול סטריט מתנהל בירידות גם כן.

מטוסי קרב סעודים ביצעו תקיפות בתימן, בעיקר בעיר הבירה צנעא. התקיפות בוצעו הלילה ובצהריים. כ-20 אנשים לפחות נהרגו בתקיפות. פקיסטן, בת ברית של סעודיה, הודיעה כי תצטרף לתקיפות. סעודיה נתמכת גם ע"י מדינות המפרץ, ירדן ומצרים. איראן מגנה את סעודיה ומאיימת כי לצעד יהיו השלכות.

הסעודים פתחו במתקפה אווירית על המורדים הח'ותים, שיעים נתמכי איראן, אשר השתלטו על ערי מפתח בתימן, כולל הבירה צנעא. החשש בשווקים הוא מסגירה אפשרית של מיצרי באב אל-מנדב, ציר סחר ימי מרכזי המוביל גם לאילת. מדובר בציר הסחר הימי הרביעי בגודלו בעולם והוא מחבר בין הים האדום והים הערבי.

בשנת 2013 לבדה עברו במיצרי באב אל-מנדב 3.8 מיליון חביות נפט מדי יום, קרי יותר מ-4% מסך חביות הנפט שנמכרות מדי יום בעולם.

בסיוע התקיפה, הצליחו נאמני נשיא תימן המודח עבד רבו מנסור האדי, אשר על פי הדיווחים נמלט בספינה לסעודיה, להשתלט חזרה על עיר הנמל עדן.

תימן אינה מפיקת נפט גדולה והיא אחראית רק לפחות מ-0.2% מתפוקת הנפט העולמית, לפי נתוני סוכנות בלומברג, ב-2013 היא הפיקה כ-133 אלף חביות ביום בלבד. עם זאת, החשש הוא כאמור מסגירת מיצרי באב אל-מנדב שהם אחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם.

מדובר בנתיב ימי ברוחב של 27 ק"מ בנקודה הצרה ביותר ואם הנתיב הזה ייסגר הדבר עלול למנוע ממיכליות נפט שמגיעות מהמפרץ הפרסי מלהגיע לתעלת סואץ ובכך לחסום גישה של נפט מצפון אפריקה לאסיה.

"תימן היא לא מפיקת נפט חשובה אבל היא ממוקמת בנקודה גיאוגרפית במקום חשוב מאוד במזרח התיכון", אמר לבלומברג ריק ספונר, אסטרטג בכיר ב-CMC Markets.