מרגלית: הפנסיה שלכם מממנת ספקולציות נדל"ן בארה"ב

ח"כ אראל מרגלית מתריע במכתב לדורית סלינגר מפני גל הנפקות האג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות

אראל מרגלית / צילום: איל יצהר
אראל מרגלית / צילום: איל יצהר

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) מתריע משימוש בכספי הפנסיה בישראל לצורך מימון מה שהוא מכנה "ספקולציות נדל"ן בארה"ב". מרגלית מתכוון לגל הנפקות האג"ח של חברות נדל"ן מארה"ב, כאן בבורסה בת"א.

"תופעת חברות הנדל"ן האמריקאיות שמגיעות לישראל אחרי ששוקי הכספים במדינתם חסומים בפניהן, נמשכת ומעצימה", כותב מרגלית לממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר. "חברות אלה מגייסות חוב מכספי הפנסיה של הציבור הישראלי, המשמש לא פעם כרכיב ההון העצמי, עליו הן מגייסות כספים נוספים המכפילים את המינוף והסיכון. כלומר, חוסכי הפנסיה הישראלים נמצאים במעמד נחות במימון חברות נדל"ן אמריקאיות".

אותן חברות גייסו עד כה כ-4.5 מיליארד שקל בבורסה בת"א, ומרגלית דורש מסלינגר כי "תפעלי לאלתר ותאסרי השתתפות בהנפקות כאלה מצד גופים המנהלים את כספי הפנסיה והחיסכון של הציבור".

לדברי מרגלית, "כספי הפנסיה צריכים לשמש כלי לצמיחת המשק הישראלי ולהיות מושקעים באפיקים לא ספקולטיביים, שהסיכוי שיחזרו למשקיעים אינו ברור".

את מכתבו חותם מרגלית כי "אם משקיעים את כספי הפנסיה בפרויקטים של דיור להשכרה, יש לעשות זאת בפרויקטים בישראל, ובכך לתרום לפתרון מצוקת הדיור, המאיימת למוטט דור שלם של צעירים. אני קורא לך לפעול ללא דיחוי ולא להמתין עד להקמת הממשלה החדשה".