תוכנית מיחזור המשכנתאות: מנכ"ל משרד הבינוי נגד האוצר

במשרד הבינוי טוענים כי התנגדות האוצר לקמפיין פרסומי של תוכנית מיחזור המשכנתא גורם למימושים נמוכים של התוכנית ■ באוצר דווקא טוענים כי הם תומכים בתוכנית שמראה ביצועים לא רעים

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

משרד הבינוי והפיקוח על הבנקים הודיעו היום (ב') על הארכת תוכנית מיחזור המשכנתאות לזכאי משרד הבינוי. מדובר במהלך בו יצאו שני הגופים בתחילת השנה אך לא הצליח לתפוס תאוצה. במסגרת המהלך מעודדים בבנק ישראל ובמשרד הבינוי את הזכאים שנטלו משכנתאות של המדינה במהלך השנים למחזר את ההלוואה הקיימת או לפרוע אותה. הלוואות המשכנתא לזכאים ניתנו בריביות גבוהות מאלו שנהוגות כיום בשוק המשכנתאות ומחזור המשכנתא כיום עשוי לחסוך סכומי כסף ללווים.

בעוד התוכנית כבר פועלת מספר חודשים, היקף מימושה על ידי הזכאים נמוך מאוד, ולטענת משרד הבינוי, הסיבה המרכזית לכך היא התנגדות משרד האוצר להשקת קמפיין שיידע את הציבור במהלך. "עדיין לא מספיק אנשים מימשו את החיסכון במחזור המשכנתא משום שהאוצר התנגד שניידע את הציבור על זכויותיו הבסיסיות", כך אמר היום מנכ"ל משרד הבינוי, שלמה בן אליהו, "זאת, כדי לשמור על הכנסות האוצר מהריבית הגבוהה יותר שממשיכה לחול על המשכנתא. מדובר בעוול שלא מאפשרים לנו להוציא את הקמפיין המתוכנן בנושא, שיביא לכך שעשרות אלפי לווים יממשו את זכותם, ימחזרו את ההלוואה ויחסכו כעשרה אחוז מהמשכנתא". במשרד הבינוי הוסיפו ואמרו כי בתחילה טענו באוצר כי לא ניתן להשיק קמפיין בזמן מערכת הבחירות אולם גם שזו הסתיימה, התנגדות האוצר עדיין עומדת בעינה.

בתגובה להאשמות, נמסר היום ממשרד האוצר כי לטעמם המבצע האמור דווקא העלה תוצאות חיוביות ומשרד האוצר תומך במהלך: "משרד האוצר תומך במבצע מיחזור המשכנתאות וכן בהחלטה להאריכו. בעקבות הוראות המפקח על הבנקים והמכתבים שיצאו לכל לווה ניתן לראות כי היקף המיחזורים עלה משמעותית בעקבות המבצע. בחודשים ינואר, פברואר 2015 (לאחר החלת המבצע) מוחזרו משכנתאות מתקציב מדינה בסכום של כ-621 מליון שקל, זאת לעומת מחזור של 384 מליון שקל בחודשים נובמבר דצמבר 2014.

הלווים יכולים לבצע מיחזור בכל עת, ללא קנס פירעון מוקדם. לפי הוראת המפקח על הבנקים, הבנקים מבצעים פניה בכתב לכל לווה". עם זאת, באוצר לא התייחסו לטענות בנוגע לקמפיין הפרסומי.

במסגרת המהלך המשותף לבנק ישראל ומשרד הבינוי, יכולים נוטלי המשכנתאות מהמדינה לפרוע את ההלוואה, או למחזר אותה, במסלול מיוחד כאשר העמלה היחידה שתיגבה מהם היא עמלת שינוי תנאי ההלוואה, שלא תעלה על סך של 120 שקל. כאמור, בבנק ישראל ובמשרד הבינוי הודיעו היום כי לאור החשיבות שרואים שני הגופים האמורים במהלך הוחלט על הארכת התוכנית עד לסוף חודש אוגוסט הקרוב.

מבנק ישראל ומשרד הבינוי נמסר היום כי "אנו קוראים לציבור הזכאים להיכנס לאתרי האינטרנט של בנק ישראל ומשרד הבינוי, לקבל מידע, ולבדוק בפשטות את כדאיות המחזור. לווים רבים יכולים לגלות שהמחזור שאנו מציעים יוכל להביא לחיסכון של עשרות שקלים בחודש בתשלום המשכנתא ואלפי שקלים לאורך תקופת המשכנתא. כל חודש שעובר הוא הפסד. תנאי המהלך, כמו גם השינוי שנעשה בנושא הכיסוי הביטוחי הופכים כעת את המהלך לכדאי אף יותר".