14 ענפי ספורט לא מקבלים את כספי ההקצבות של הטוטו

הסיבות: היעדר אישור ניהול תקין ואי-עמידה בתנאי התקצוב של לובצקי ■ מדובר בין היתר על איגוד השחייה, שב-2014 נתמך ב-6.88 מיליון ש'

גל נבו, שחייה / צלם: רויטרס
גל נבו, שחייה / צלם: רויטרס

14 איגודי ספורט בישראל לא מקבלים נכון לעכשיו את ההקצבות החודשיות מהטוטו לשנת 2015, כך נודע ל"גלובס". מדובר בשיעור גבוה יחסית, בהתחשב בכך שכמות הענפים המתוקצבים על-ידי המדינה מכספי הטוטו עומדת על 65 בסך הכל. יש לציין כי עבור כל הענפים מדובר במכה משמעותית, מאחר שכספי ההקצבות של הטוטו הן צינור החמצן היחיד לפעילותם.

עצירת ההקצבות של הטוטו נובעת משתי סיבות - בעיות בירוקרטיות (היעדר מסמכים או היעדר אישור ניהול תקין) ואי עמידה בכמות המינימלית של ספורטאים הנדרשת לתקצוב על-פי אמות המידה של ועדת לובצקי. בקטגוריה הראשונה (לא מתוקצבים בשל בעיות בירוקרטיות) נכללים איגוד השחייה, הפריזבי, קריקט, גולשי גלים וקראטה; תשעה ענפים לא עומדים בשיעור הסף של 200 ספורטאים פעילים, והם: חתירה, קיאקים, קשתות, סקווש, טרמפולינה, החלקה על קרח, סמבו, קנדו וקראטה מסורתי.

כזכור, ועדת לובצקי שקבעה את אמות המידה החדשות לחלוקת כספי הטוטו, קבעה בין היתר כי ענפים שלא יצליחו להגיע לסף הנדרש של 200 ספורטאים פעילים - יימחקו באופן מיידי מרשימת הענפים המתוקצבים של הטוטו. בימים אלו מתגבשת פשרה לפיה בשנת 2015 עדיין יתאפשר תקצוב גם לענפים שלא עומדים ביעד שנקבע, וכי תנאי הסף למספר ספורטאים פעילים ייכנס לתוקף רק בשנת 2016. בכל מקרה, עד שהסכם הפשרה יאושר ויובא לרשומות, הענפים האמורים נאלצים להסתדר ללא כספי ההקצבות.

כספי ההקצבות עבור הגופים האמורים נעים ממאות אלפי שקלים בשנה לענף, ועד למיליוני שקלים - למשל, איגוד השחייה שנכון לעכשיו לא זוכה להקצבות הטוטו, ונהנה בשנת 2014 מכספי חלוקה בסך כולל של 6.88 מיליון שקל.