חברת הפקה ישראלית שתספק שירות לגוף זר לא תשלם מע"מ

בשוק ההפקה המקומי אומרים כי אין בכך די, וכי יש לתת הטבות מס מפליגות יותר על כלל השירותים

הסדרה DIG / צילום: אתר הסדרה
הסדרה DIG / צילום: אתר הסדרה

רשות המסים פרסמה השבוע פרשנות לסעיף החוק הפוטר ממע"מ עסקאות של הפקת סרטים זרים בישראל.

אל "גלובס" הגיעה הפרשנות לפיה רשות המסים מחדדת מי זכאי להטבה שאפשרית רק בעסקה בין גוף זר שרוצה להפיק סרטי קולנוע בארץ, לבין חברת הפקה שתספק לו שירותים.

מדובר במהלך שמטרתו לפוגג את אי-הוודאות ששרר בתחום הזה בארץ, במטרה לעודד הבאת גופים זרים להפיק בארץ ולהגדיל את הפעילות בתחום בישראל.

על-פי החוק, חברת ההפקה ישראלית שתספק שירות לגוף זר שירצה לצלם סרט בארץ - שאינו מוגדר כסרט ישראלי - תוציא את החשבונית עם מע"מ בשיעור אפס.

"למעשה, הוראות הפרשנות פורסמה על מנת לקבוע קווים מנחים ליישום אותו סעיף שפורסם בנובמבר 2008, ולייצר וודאות והסדרה של הנושא עבור גופים זרים ששוקלים להפיק בישראל ועבור חברת ההפקה ונותני השירותים בתחום בישראל", אמרה ל"גלובס" רו"ח ועו"ד ליאת נויבירט, מנהלת מחלקת המסים העקיפים בפירמת PWC ישראל.

הפרשנות מבהירה מי היא חברת הפקות, ולמעשה מבהירה כי מדובר בגוף שנושא באחריות כלכלית ומשפטית לכל התהליכים הקשורים לייצור הסרט.

בין היתר מוגדרת החברה ככזו שמגייסת את התקציב הדרוש להפקת הסרט, קובעת את אתר הצילום וחותמת על החוזים על הבמאי, השחקנים ויתר צוות ההפקה.

עם זאת, על שירותי כל הספקים האחרים להפקה יחול מס מלא - ובהם שירותי הסעדה, רכב, השכרת נכסים וכדומה.

למרות ההטבה המדוברת, בשוק ההפקה אומרים כי אין בכך די וכי יש לתת הטבות מס מפליגות יותר, על כלל השירותים. מה שמונע בעיקר את הגעת ההפקות החיצוניות לישראל הוא המצב הביטחוני ושיעורי הביטוחים הגבוהים לצוותים הזרים.

כך, במהלך הקיץ האחרון, עת נערך מבצע "צוק איתן", התפנתה מישראל הפקת הסדרה האמריקאית "DIG" והובילה את שוק ההפקה הישראלי למשבר.