עתירה נגד תוכנית ל-335 דירות בבניינים גבוהים ברמה"ש

התנגדות תושבי מערב רמת-השרון לתוכנית לבניית מאות יחידות דיור בבנייה רוויה מעלה הילוך: התושבים הגישו עתירה מינהלית בבקשה לבטל את החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית

המגרש ברמה"ש / צילום: תמר מצפי
המגרש ברמה"ש / צילום: תמר מצפי

התנגדות תושבי מערב רמת השרון לתוכנית לבניית מאות יחידות דיור בבנייה רוויה מעלה הילוך: התושבים הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לבטל את החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית.

כזכור, בספטמבר 2014 החליטה הוועדה המחוזית להפקיד להתנגדויות הציבור את התוכנית, שלפיה על קרקע במתחם שתיל במערב רמת השרון, הנמצאת בבעלות קבוצה של יזמים פרטיים, יוקמו 335 יחידות דיור בבניינים בני 8-11 קומות. סמוך לקרקע מתגוררים תושבים בבתים צמודי קרקע, המתנגדים לשינוי אופיו הקיים של המתחם.

את התוכנית יזמו בעלי הקרקע, שהגישו במקור תוכנית ל-150 יחידות דיור. בגרסה זו תמכה גם הוועדה המקומית, אלא שהוועדה המחוזית סברה דרשה להגדיל את צפיפות יחידות הדיור בתוכנית. בעלי הקרקע הגישו ישירות לוועדה המחוזית תוכנית ל-335 יחידות דיור, וזו הופקדה להתנגדויות הציבור, למרות התנגדותה של העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

לאחרונה, הגישו דברת וייזר, חברת מועצת עיר, ויריב גפני, פעיל ציבורי ותיק בעיר, עתירה נגד החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית. בעתירה שהוגשה באמצעות עוה"ד רון צין וניצן זימרן ממשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות', הם טוענים כי בעת הפקדת התוכנית חויבו היזמים לחתום על כתב שיפוי שינוסח ע"י היועץ המשפטי של הוועדה המקומית, כתנאי להפקדה. כתב השיפוי אמור להבטיח כי אם התושבים יגישו לאחר אישור התוכנית תביעת פיצויים בגין ירידת ערך נכסיהם, מי שיישא בתשלום הפיצויים הם היזמים ולא הוועדה המקומית, שכספיה הם כספי ציבור.

מהעתירה עולה כי בהמשך פנו היזמים לוועדה המחוזית בדרישה לבטל את התנאי של כתב שיפוי. למרות התנגדות היועמ"ש של הוועדה המקומית, החליטה הוועדה המחוזית בסוף פברואר על ביטול התנאי ודחייתו לשלב אישור התוכנית. לטענת העותרים הם מייצגים את האינטרסים של הוועדה המקומית ו"צועקים את צעקתה בשם האינטרס הציבורי". בשיחה שקיים "גלובס" עם סגן ראש העירייה יעקב קורצקי אישר האחרון כי העירייה החליטה להצטרף לעתירה התושבים.

לטענת התושבים החלטת הוועדה המחוזית בלתי סבירה כי בעשרות תוכניות שהופקדו אחד התנאים היה המצאת כתב שיפוי. מכאן שההחלטה מפלה בין יזמים. בנוסף נטען כי דחיית החתימה על כתב השיפוי בעת אישורה של התוכנית מעלה חשש כי היזמים לא יביאו בחשבון את הנושא. אלה יוכלו להגיש את התוכנית, לבחון את מידת ההתנגדות הציבורית, ולפיה יפעלו לניהול הסיכונים. "התוכנית שתוגש לא תכלול הפנמה של נזקי התוכנית, אלא החצנה שלהם", טענו התושבים, "כוחו של כתב שיפוי המנוסח בעת מתן תוקף יהיה חלש מכוחו של כתב שיפוי המנוסח בעת הפקדת תוכנית". ממשרד הפנים נמסר: "תגובתנו תינתן בביהמ"ש".