שנה לחוק הספרים: "המכירות ירדו רק ב-6%"

בדוח שפרסמה היום הוועדה המייעצת נטען כי מאז כניסתו לתוקף של חוק הספרים, מספר הכותרים החדשים דווקא עלה - וכוחן של רשתות הספרים ירד

צומת ספרים / צלם: תמר מצפי
צומת ספרים / צלם: תמר מצפי

הוועדה המייעצת לליווי חוק הספרים סיפקה היום (א') דוח אופטימי במלאות שנה לכניסתו של החוק לתוקף.

לפי הנתונים שנמסרו היום לשרת התרבות והספורט, לשר הכלכלה ולוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, מספר הכותרים החדשים עלה בשיעור של 7%, וההכנסות מספרים ירדו ב-6% בלבד. זאת, בניגוד לתחזיות הקודרות שניבאו צניחה של 25%-30% במכירות.

הדוח גם טוען לצמצום בכוחו של הדואופול בשוק של רשתות הספרים - צומת ספרים וסטימצקי, כאשר הנתח שלהן מכלל השוק ירד מ-72% ב-2013 ל-64% בלבד בשנה שחלפה.

הוועדה גם ציינה כי המחיר הממוצע של ספרים עלה מ-44 שקלים ל-51 שקלים - תוצאה של האיסור על מתן הנחות לספרים חדשים. מנגד, המחיר הקטלוגי של הספרים החדשים ירד בשיעור של 11%-22%.

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, בירכה על הנתונים ובנוסף ציינה את הקשיים שהיא עדיין רואה במצב הקיים. לדבריה, "המכשול העיקרי כיום בשוק טמון בהסכמי הנחה בשיעורים גבוהים שכופות רשתות הספרים על ההוצאות לאור, תוך ניצול ציני של הכוח הדואופליסטי שבידיהן. שיעורי ההנחה הגבוהים שנכפים על המו"לים מהווים בעיניי חתירה תחת מטרות החוק.

"אם ההנחות לא יירדו בקרוב לשיעורים המקובלים ברחבי העולם, יהיה על המחוקק לפעול לקראת מועד חתימת הסכמי ההנחה הבאים להסדרת הנושא, באמצעות הטלת צעדי פיקוח נוספים".