סנקציה חדשה לטיפול בהלנות שכר בכדורגל הישראלי: מניעת רכש שחקנים

החל מה-1 ביולי תתאפשר למוסד לבוררות הסמכות להטיל אמברגו בשוק ההעברות על מועדונים שיאחרו ביותר מ-30 יום את התשלומים לעובדים שלהם או לקבוצות אחרות

ערן לוי, מכבי נתניה / צלם: שלומי יוסף
ערן לוי, מכבי נתניה / צלם: שלומי יוסף

החל מעונת המשחקים הבאה (2015/16), מועדוני כדורגל בישראל יצטרכו לנהוג בזהירות גדולה הרבה יותר בכל הקשור למוסר התשלומים שלהם לעובדים או לקבוצות אחרות (בגין העברות שחקנים) - זאת בשל תיקוני תקנון המוסד לבוררות של ההתאחדות לכדורגל, שייכנסו לתוקף ב-1 ביולי. התופעות הנ"ל זכו לכותרות נרחבות בעונה הנוכחית גם בליגת העל, בעיקר בהקשר של שחקני ומאמני מכבי נתניה שנאלצו לרדוף באופן יומיומי אחרי הכסף המגיע להם; גם בהפועל עכו דיווחו עובדים על איחורים בתשלומים המגיעים להם מהמועדון.

התיקונים מוסיפים לבוררים מספר סמכויות אכיפה מרתיעות, כאשר העיקרית בינהן היא מניעת פעילות בשוק ההעברות השחקנים. הסנקציה החדשה מוגדרת כך בסעיף 4.8.ג בתקנון המתוקן: "מניעת פעולות של רישום שחקנים חדשים בקבוצה, בין בהעברות או השאלות מקומיות ובין בהעברות או השאלות בינלאומיות, למשך חלון רישום אחד מלא או שני חלונות רישום מלאים עוקבים".

מבחינה פרקטית, שחקן ששכרו מעוכב במשך 30 ימים ומעלה, או קבוצה שדמי העברה/השאלה שהיא אמורה לקבל מקבוצה אחרת מעוכבים - צריכים לשלוח למועדון המעכב דרישת תשלום בכתב. לאחר מכן, למועדון המעכב ינתנו 10 ימים להסדיר את התשלום. לא הוסדר התשלום - ניתן להגיש תביעה למוסד לבוררות. לבורר תהיה סמכות לקבוע בתום ההליך המשפטי כי האמברגו בשוק ההעברות יחול על הקבוצה הסוררת בכל מקרה, גם אם תסדיר עד פתיחת החלון את התשלומים שהיא חייבת. יש לציין כי האמברגו הוא הסנקציה הקשה ביותר מבין שלוש שמאפשר תיקון התקנון (מלבד התראה, ו"עיצום כספי" - שהוא קנס שתצטרך הקבוצה הסוררת לשלם התאחדות).

בניגוד לפסקי הבוררות עצמם, שעליהם לא ניתן לערער לבית הדין העליון של ההתאחדות - על הסנקציות החדשות ניתן יהיה לערער (אך ורק עליהן).

התיקון החדש בתקנון המוסד לבוררות נובע מתיקון תקנון מעמד והעברות שחקנים של פיפ"א. מדובר על תיקון חובה שמוכתב על-ידי התאחדות הכדורגל העולמי, ללא שיקול דעת להתאחדויות. יש לציין כי המנגנון המשפטי של פיפ"א, בניגוד למנגנונים של ההתאחדויות המקומיות, מפעיל את סנקציית האמברגו בשוק ההעברות כבר שנים ארוכות. התיק המפורסם ביותר הוא של ברצלונה, שלא תוכל להחתים שחקנים חדשים בקיץ הקרוב לאחר שנענשה בגין החתמה לא חוקית של כדורגלנים זרים קטינים.