דורי תובעת את חג'ג' ב-65 מיליון שקל: "מתנערת מתשלום"

דורי בנייה בנתה עבור קבוצת הרכישה מגדל משרדים בבני-ברק, וכעת היא תובעת את מארגני הקבוצה בטענה לאי-תשלום ■ חג'ג': "מדובר בשיטה חדשה של דורי כדי להימנע מתשלום פיצוי בגין איחור"

עידו חג'ג' / צילום: תמר מצפי
עידו חג'ג' / צילום: תמר מצפי

חברת דורי בנייה הגישה לאחרונה תביעה כספית בסך 65 מיליון שקל לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד בעלי קבוצת חג'ג', עידו חג'ג', ונגד חברי נציגות ועד קבוצת הרכישה שהתאגדה להקמת מגדל משרדים ברחוב בר-כוכבא 4 באזור התעסוקה החדש של בני-ברק.

מהתביעה עולה כי בחודש יולי 2010 נבחרה דורי בנייה על-ידי הקבוצה לשמש כקבלן מבצע לבניית מגדל המשרדים. את המגדל התחייבה דורי למסור בתוך 26 חודשים מיום תחילת העבודות, בתנאי שהקבוצה תעמוד בהתחייבותה להנפיק את אישורי הבנייה המתאימים בזמן.

על-פי ההסכם, הפרויקט אמור היה לכלול 15 קומות משרדים מעל קומת קרקע מסחרית, ו-4 קומות חניון ומרתפים. בנוסף התחייבה דורי גם לבצע את הפיתוח הסביבתי של המגדל, ואת שטחי המשרדים לבנות ברמת מעטפת בלבד.

התמורה המוסכמת בגין בניית הפרויקט עמדה על 70.5 מיליון שקל, ובמקרה שיהיו עבודות נוספות שאינן מופיעות בהסכם, תשולם תמורה נוספת בגינם.

צו התחלת עבודות ניתן באוקטובר 2010, ועל כן בנייתו אמורה הייתה להסתיים בינואר 2013. בפועל הושלמה הקמת הבניין רק באוקטובר 2014 - באיחור של 20 חודשים, וזאת לטענת דורי בשל שינויים רבים ומהותיים בתוכנית שביצעה הקבוצה.

לטענת דורי, הקבוצה השתהתה במסירת תוכניות הביצוע לדורי, שבלעדיהן לא יכלה להמשיך בבנייה. עוד היא טוענת כי לולא המאמצים הרבים שהשקיעה, הפרויקט היה מתעכב ב-27 חודשים, והיא זו שצימצמה את הנזק.

למרות שהשלימה את בניית המגדל, דורי טוענת כי הקבוצה מסרבת לשלם לה את המגיע לה על-פי ההסכם, וזאת למרות שנאלצה להתמודד עם שינויים רבים ומשמעותיים שערכה הקבוצה בפרויקט כגון הוספת שתי קומות לבניין, ושהביאו לעיכובים מהותיים בביצוע הפרויקט.

דורי הגדירה את התנהלות הקבוצה כ"רשלנית", מאחר והגישה לדורי את תוכניות העבודה וההיתרים לשינויים באיחור רב. לטענתה, פעם אחר פעם היה עליה לעצור את עבודות הבנייה, בשל שינויים תכנוניים שביצעה הקבוצה תוך כדי בנייה.

לטענת דורי, בעוד קבוצה התחייבה להמציא לה את התוכניות וההיתרים לא יאוחר שבועיים לפני מועד תחילת העבודות - בפועל חלק מהתוכניות הומצאו לדורי חודשים רבים לאחר שהפרויקט אמור היה להסתיים, לרבות התוכניות להוספת שתי הקומות בבניין שהוגשה רק במארס 2013, כלומר 3 חודשים אחרי שבניית המגדל אמורה הייתה להסתיים. כתוצאה מכך נאלצה דורי להפסיק את עבודות השלד בקומה 14 ולהמתין במשך חודשיים עד שהומצאו לה התוכניות החדשות.

עוד מפרטת דורי כי נאלצה להקים מנוף נוסף מזה שנקבע על-פי הזמנת העבודה המקורית, שטחי מרתפי החניה הוגדלו, ואף נרשמה תוספת של 59% בכמויות הברזל לזיון הבטון מאלה שהוגדרו בכתב הכמויות המקורי, כאשר על תוספת זו, שעלותה 8 מיליון שקל, סירבה הקבוצה לשלם.

דורי טוענת כי נאלצה לבצע הרבה מעבר עבודה המקורית שנקבעה בהסכם בין הצדדים, כתוצאה מהשינויים והעיכובים שנגרמו בשל התנהלות הקבוצה, מה שאילץ אותה להרחיב את היקף העבודות ולשאת בעלויות כבירות, כגון החזקת עובדים וכלים בפרויקט זה, בזמן שהיו אמורים לשמש לפרויקטים אחרים.

למרות זאת, טוענת דורי, הקבוצה לא רק שלא שילמה לה בעד העבודות המגיעות לה על-פי ההסכם, אלא גם לא עבור העבודות הנוספות שביצעה, וזאת למרות שבהסכם נקבעה נוסחה מפורשת לתשלום בגין תוספת עבודות. "כך נוצר מצב אבסורדי שבו התובעת מימנה מכיסה את איחוריהם של הנתבעים, שנגרמו בעטיים בלבד".

דורי טוענת בכתב התביעה כי הקבוצה הפרה את התחייבויותיה כלפיה לכל אורך הפרויקט והתנהלה באופן "מזלזל שאין דומה לו" כלפיה. עוד עולה מהתביעה כי בשל השינויים הרבים שביקשו הנתבעים לבצע בפרויקט מצד אחד ובשל העובדה כי לא שילמו לדורי בגין העבודות, ניסו הצדדים להגיע להסכמות וחתמו על תוספת להסכם ביניהן בפברואר 2014 והתחייבו ליישב את המחלוקות הכספיות ביניהם באמצעות מגשר הנדסי מקצועי. אלא שדורי טוענת כי הקבוצה התנערה גם מהתחייבות זו וסירבה לגשת להליך גישור.

לטענת דורי, גם כשהשלימה את העבודות, סירבה הקבוצה לקבל את הפרויקט לידיה, בטענות-סרק הנוגעות לעיכוב במתן טופס 4 לפרויקט. לטענתה, העיכוב נובע ממחדלי הקבוצה שלא הסדירה את חיבור החשמל לבניין.

לטענתה, כבר לפני 6 שנים הודיעה חברת החשמל למארגני הקבוצה כי לצורך התחברות לחשמל היא מבקשת להתקשר עם גורם אחד המנהל את הבניין כולו, ולא עם מספר גורמים. אלא שעד היום לא הסדירה הקבוצה את עניין זה.

בנוסף מאשימה דורי את חג'ג' בגבייה לא שיוויונית של כספים מחברי הקבוצה, על רקע היותה של דורי בעצמה חברה בקבוצה, לאחר שרכשה מספר קומות במגדל.

"חברי הנציגות פעלו בחוסר תום-לב, במירמה, הטעיה, תוך הפרה יסודית של הסכם השיתוף שנכרת בין הצדדים לצורך ניצול הזכויות בנכס", טוענת דורי בתביעה ומפרטת: "בנו לעצמם או למי מהם בלבד שטחים נוספים בבניין, תוך שהם מחייבים את עצמם בעלות מופחתת ביחס לעלויות שבהם חויבו כל יתר בעלי הזכויות בנכס בגין בניית חלקים אחרים בפרויקט, ותוך שהם מחייבים את דורי בנייה בעלויות עודפות בשיעור ניכר מעבר לחלקה היחסי בזכויות בפרויקט". דורי מציינת כי בכוונתה להגיש תביעה נפרדת בעניין זה.

מקבוצת חג'ג' נמסר בתגובה: "מדובר בשיטה חדשה של חברת א.דורי. כאשר החברה מאחרת במסירת פרויקטים, במקרה זה כמעט ב-3 שנים, וחייבת מיליוני שקלים פיצויים לרוכשים, היא 'מקדימה תרופה למכה' ומגישה תביעת נגד, על מנת ליצור בסיס למשא-ומתן בנוגע לפיצויים שיהיה עליה לשלם לרוכשים. לרוב, כמו גם במקרה הזה, מדובר בתביעה קנטרנית שמוטב היה אילו לא הוגשה.

"לתבוע שמגיעים לך 65 מיליון שקל, כשכל הסכם הביצוע של הפרויקט עומד על 70 מיליון שקל - זה מלמד על רצינותה של דורי בתביעה זו. עורכי הדין של הקבוצה ידאגו לכך שדורי תעמוד בהתחייבויותיה החוזיות ותשלם לרוכשים פיצוי מלא על האיחור והנזקים שנגרמו להם".