שוק ספקיות האינטרנט בישראל עומד להימחק

פרטנר וסלקום רכשו את סמייל ונטוויז'ן בהתאמה תמורת 1.5 מיליארד שקל ב-2011, וכיום הן נסחרות בשווי של 1.8 ו-2 מיליארד שקל בהתאמה ■ סמייל ונטווז'ן הן למעשה מותג בלבד ■ הרווחיות של פרטנר וסלקום כתוצאה מהשוק הסיטונאי מאד נמוכה

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

שוק ה-ISP (ספקיות האינטרנט) בישראל עומד להימחק בעתיד הקרוב וזאת בעקבות יישום הרפורמה בשוק התקשורת הקווית (השוק הסיטונאי) שלפיה ספקיות האינטרנט 012 סמייל ונטוויז'ן, עוברות למודל מכירה של שירות אינטרנט הכולל תשתית פלוס ספק. מדובר בפרפורי גסיסה של הספקיות, שכרגע פועלות בתוך פרטנר וסלקום כחברות ממוזגות לחלוטין.

הפרט היחידי שנפרד הוא הדוחות הכספיים של החברות, אך בפועל הספקיות נבלעו לחלוטין בתוך שתי הסלולריות וההפרדה ביניהן היא חשבונאית בלבד. אך הסיפור האמיתי מסביב להתאדות של שתי החברות הוא אם מסתכלים על השווי של פרטנר וסלקום בבורסה בהשוואה למחיר שהן קנו את סמייל ונטוויז'ן.

פרטנר וסלקום שילמו עבור סמייל ונטוויז'ן ב-2011 תמורת 1.5 מיליארד שקל. שווי השוק של פרטנר עומד היום על 1.8 מיליארד שקל ושל סלקום על 2 מיליארד שקל. מה שקרה לשתי הסלולריות כתוצאה מהתחרות, משפיע כמובן על שוק ספקיות האינטרנט ועל שווי החברות.

ההתכווצות של ספקיות האינטרנט והתאדותן הסופית באה כאמור בעקבות הרפורמה בשוק התקשורת הקווית. סמייל ונטווז'ן הן למעשה מותג בלבד. את שירות האינטרנט מספקות בפועל פרטנר וסלקום. אך מה שמסביר את חוסר ההתלהבות של שתי הוותיקות מהרפורמה היא העובדה שלקוח שעבר לחבילה משולבת אינטרנט וספק במסגרת הרפורמה משלם 100 שקל לחבילה.

מהמחיר הזה יש להוריד את המע"מ, ואת התשלום לבזק שעומד על 45-50 שקל לערך. עלויות ישירות ועקיפות מוערכות בלפחות 20 שקל, כך שהרווח שנשאר לספקיות כתוצאה מהרפורמה הוא מאד נמוך. לכך צריך להוסיף שמדובר במחירי חדירה, כלומר המחיר עוד עשוי לרדת בעקבות התחרות, ולכך יש להוסיף עוד עלויות של העברת לקוחות, קמפיינים שיווקיים וכו'.

אגב, הסעיף האחרון הוא נקודה מעניינת. קמפיינים שיווקיים יעוררו את השוק ויגרמו ללקוחות להתחיל לבצע השוואות מחירים, מה שיוריד את המחיר עוד יותר. זו הסיבה שאף אחת מהחברות לא יצאה בקמפיין פרסומי לעידוד המעבר אליה בנושא האינטרנט.

גם 012 שמיתגה את הבנדל החדש תחת הלוגו ONE, גם היא לא קידמה אותו שיווקית. בסופו של דבר איך שלא עושים את החשבון, יוצא שהרווחיות של פרטנר וסלקום כתוצאה מהשוק הסיטונאי היא מאד נמוכה.