תמונת מצב: האם נתניהו ייאלץ לבקש הארכה מריבלין?

תמונת מצב במו"מ הקואליציוני: כחלו יקבל את משרדי האוצר, הבינוי והסביבה - והוא כנראה הראשון שיחתום עם נתניהו על הסכם קואליציוני ■ גם יהדות התורה קרובה מאוד לחתימה ■ ואז יגיע רגע ההכרעה: ממשלת אחדות או לא?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ביום רביעי הבא יפוגו 28 הימים הראשונים שהוקצו לנתניהו להרכיב את הממשלה על פי החוק. בשל יום הזיכרון שיצוין באותו יום, ייאלץ נתניהו לפנות לנשיא המדינה ראובן ריבלין יום קודם לכן כדי לבקש ארכה של 14 יום עד למועד הצגת הממשלה החדשה.

החודש החולף היה רק המשחק המקדים. בשלושת השבועות האחרונים לא נחתם הסכם עם אף מפלגה, ונראה שרק בשבוע הבא תתחיל הממשלה לקבל פנים ותחל מלאכת ההרכבה האמיתית. ייתכן שההסכם הראשון ייחתם עם מפלגת כולנו של משה כחלון, אם כי המשא ומתן הקואליציוני עם יהדות התורה נמצא בשלבים מתקדמים יותר.

כחלון דרש כבר בתחילת המו"מ להיות הראשון שעמו ייחתם הסכם כדי שיוכל כשר אוצר לעמוד על הדרישות הכלכליות והתקציביות של שאר השותפות הקואליציוניות. צוות המשא ומתן של כולנו, הכולל את ארז חלפון, אביגדור יצחקי ואלון גלרט, נפגש היום (ד') שוב עם צוות המו"מ של הליכוד בכנסת. במקביל התקיימו כמה פגישות בארבע עיניים בין נתניהו לכחלון באחרונה, שדבר קיומן לא פורסם כלל.

על פי ההסכמות שהושגו יכהן כחלון כשר האוצר, ולמפלגה יימסרו שני תיקים נוספים: הבינוי והגנת הסביבה. בימים האחרונים התגברה הביקורת על הכוונה להציב בתפקיד שר הבינוי את ח"כ יואב גלנט, שמינויו לרמטכ"ל נפסל בעקבות מעורבותו בעבירות בנייה בביתו, וייתכן שכחלון יעדיף למסור את התיק לאדם אחר, מנכ"ל בזק לשעבר אבי גבאי. גורמים בכולנו סבורים שבניגוד לגלנט חסר הניסיון המיניסטריאלי, יוכל גבאי להשתלב בקלות רבה יותר במשרד הבינוי.

המחלוקת היחידה שנותרה היא בשאלה מי יחזיק במינהל התכנון שנמצא במשרד הפנים. נוכח דרישתו של כחלון להחזיק במינהל, הוצע אתמול ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, לוותר על תיק הפנים שהובטח לו מבעוד מועד ולשמש שר התחבורה או שר כלכלה עם סמכויות רחבות, ובנוסף להעניק לש"ס סגן שר במשרד האוצר.

דרעי הצהיר שאין בכוונתו לקבל החלטה עוד השבוע ונסע לחופשה בת יומיים בצפון. ברגע שתינתן תשובתו של דרעי, יתכנסו צוותי המו"מ של הליכוד וכולנו להמשיך בדיונים על הרפורמות שבכוונתו לקדם: הרפורמה בבנקים, רפורמה בדיור, הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, הורדת עמלות, הקמת בנק קואופרטיבי, הורדת יוקר המחיה וכן מהלכים כלכליים נוספים שיעוגנו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. כדי להגיע להסכמות בשורת הרפורמות ולחתימה סופית על קווי היסוד של הממשלה יידרשו לצוותים כשלושה ימי עבודה נוספים. בליכוד עושים מאמץ לסיים את ההליך הזה לפני ערב יום הזיכרון. גורמים בש"ס אומרים שהסגירה איתם תהיה רק אחרי יום העצמאות.

בינתיים ממשיכים המאמצים לפתרון יצירתי בסוגיית משרד הפנים. בליכוד הבהירו שכל מהלך ייעשה בתיאום עם דרעי ובהסכמתו וצוותי המו"מ מנסים להתקדם כרגע בסוגיות נוספות: ביטול המע"מ על מוצרי היסוד כפי שהתחייבה ש"ס בקמפיין, והקצאת חלק מכל פרויקט בנייה לדיור ציבורי. במסגרת הדיונים הודיעה המפלגה שאין בכוונתה לתמוך בשינוי שיטת הממשל שהליכוד מתכוון לקדם.

להבנות הברורות ביותר הגיעו צוותי הליכוד ויהדות התורה: ח"כ יעקב ליצמן יחזור לתפקידו כסגן שר הבריאות, ח"כ משה גפני ישמש יו"ר ועדת הכספים והוא יעבוד בתיאום מוחלט עם שר האוצר כחלון. ככל הנראה, במסגרת הפשרה שאליה הגיעו השניים האחרונים, יחזיק גפני בראשות הוועדה שדרש כחלון, ובתמורה תוקם ועדת משנה של ועדת הכספים לענייני דיור, שבראשה יעמוד ח"כ מסיעת כולנו. עוד הוחלט כי ח"כ מאיר פרוש יהיה סגן שר החינוך או השיכון, וח"כ אוקי מקלב יכהן כיו"ר ועדה. עוד סוכם עם יהדות התורה שהסנקציות הפליליות בחוק הגיוס יבוטלו ויישמר הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה.

אופציית האחדות

הסיעות שיחתמו על ההסכמים הקואליציוניים יידרשו להסכים גם לשורת הרפורמות הכלכליות שמעוניין לקדם נתניהו ובהן, בין היתר, אישור חוק הפרויקטים הלאומיים, העברת תקציב דו-שנתי פעמיים - ב-2015-16 וב-2017-2018, וכן הקמת רשות נפט חדשה ואיחוד רשות הגז ורשות החשמל לרשות אחת.

מרגע שייחתמו ההסכמים עם כחלון והחרדים, ייאלץ נתניהו להכריע לאן פניו מועדות: לממשלת אחדות או לממשלת ימין צרה. הדיווח של איילה חסון בערוץ 1 על פגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין יו"ר המחנה הציוני, בוז'י הרצוג, לראש הממשלה בנימין נתניהו הביא לגל של התנגדויות בתוך שתי המפלגות. הח"כ הטרי מהליכוד, דודי אמסלם, פנה אמש ליו"ר הסיעה, ח''כ זאב אלקין, בדרישה לכנס בדחיפות את הסיעה כדי לדון בהקמת ממשלה לאומית. לדברי אמסלם, האפשרות להקמת ממשלת אחדות עם המחנה הציוני מנוגדת להבטחות שניתנו לבוחרים ותמנע את מימוש מדיניות הליכוד.

"הבטחנו לציבור בלי בוז'י וציפי, הציבור מצפה מאיתנו שנקיים הבטחות. חברי סיעה רבים מצטרפים לדעתי, לא ניתן יד לממשלה כזאת", הבהיר אמסלם. לעמדתו שותפים לא מעט חברים בסיעה, החוששים שחבירה של המחנה הציוני לממשלה תגזול מהליכוד את התיקים הבכירים. מנגד, גם בעבודה מופעלים לחצים על הרצוג שלא להיכנס לממשלה.

חרף ההכחשות הנמרצות של הרצוג כי הפגישה שעליה דווח לא התקיימה, טוענים בכירים במערכת הפוליטית כי לא רק שהיא התקיימה, אף דובר בה על תיקים פוטנציאליים ובהם החינוך, החוץ והכלכלה. לדברי גורמים פוליטיים, הסיכויים להקמת ממשלת אחדות נמוכים על רקע התעקשותו של הרצוג לצרף לקואליציה גם את התנועה וציפי לבני, ואילו נתניהו מעוניין בצירוף של מפלגת העבודה בלבד.

בליכוד מעריכים שגם אם ניתן יהיה להביא לפירוק המחנה הציוני ולהכניס לממשלה רק את הרצוג והעבודה, עדיין ייוותרו מתנגדים למהלך שיהוו אופוזיציה בתוך הקואליציה, והם לא יישרו קו עם עה בהצבעות.

בסביבת נתניהו סבורים שעוד מוקדם לסתום את הגולל על האפשרות להקמת ממשלת אחדות אולם מודים שהחשש העיקרי של ראש הממשלה הוא שהאפשרות שברצותו, יוכל הרצוג לפרוש ולהפיל את הממשלה. לכן, מסבירים בסביבת ראש הממשלה, נתניהו מעדיף להקים ממשלה שתכלול גם את הבית היהודי וגם את מפלגת העבודה.

הקרע עם בנט

בינתיים ברקע מחריף הקרע בין נתניהו ליו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. אמש יצא בנט בהתקפה על נתניהו בערוץ 2 וטען שתיק הביטחון הובטח לו עוד לפני הבחירות. בליכוד אמרו בתגובה שהדבר היה לפני הבחירות וכי תוצאותיהן אינן מצדיקות לתת לו תיק בכיר כל כך.

בעוד בנט מתעקש לקבל את תיק החוץ, בשיחות עמו ועם אנשי צוות המו"מ של הבית היהודי, לא עלה על השולחן עד לרגע זה נושא התיקים ובמפלגה חוששים שבכוונת נתניהו להשאיר את הבית היהודי מחוץ לממשלה. גם עם צוות המו"מ של ישראל ביתנו לא חלה כל התקדמות ובסביבתו של ליברמן חשים שנתניהו החליט להפנות עורף לשותפו הבכיר לשעבר ולהותירו באופוזיציה.