פשרה בייצוגית: הראל, מגדל והפניקס ישיבו 30 מיליון שקל

זאת בגין גבייה ביתר של דמי ניהול ■ השופט רחמים כהן: "הסדר הפשרה הוא ראוי, הוגן וסביר בנסיבות העניין"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר לאחרונה הסדר פשרה בבקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח הגדולות בישראל בנושא גביית דמי ניהול משתנים, בהן הראל, מגדל והפניקס (מנורה וכלל ביטוח, שהיו בין הנתבעות עם הגשת התביעה, נמחקו בהמשך).

בהסדר הפשרה, שאושר על-ידי השופט רחמים כהן, נקבע כי שלושת החברות יפצו את מבוטחים שלהם בסכום של מעל 30 מיליון שקל. זאת, בגין גבייה ביתר של דמי ניהול.

"הסדר הפשרה הוא הסדר ראוי, הוגן וסביר בנסיבות העניין... ההסדר הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת", קבע בית המשפט.

התובעים הייצוגיים - אורית זליגמן, אמירה ברנשטיין ואיל גולדנברג - טענו, באמצעות עורכי הדין איל גולדנברג ועדי קסטנבאום, כי "שלושת חברות הביטוח גבו תוספת לדמי הניהול אחת לחודש, בסופו של כל חודש קלנדרי, במקום לגבות את התוספת בסוף כל שנה קלנדרית, כדרישת תקנות דמי הניהול".

לטענתם, "כתוצאה מגבייה חודשית של דמי הניהול המשתנים, נגרעה מהמבוטחים התשואה החודשית שיכולים היו לקבל (ככל שהייתה חיובית) על סכום התוספת שנגבתה מדי חודש בחודשו (למעט החודש האחרון בכל שנה). דבר זה גרם לכך שהסכום שנצבר לזכות המבוטח נמוך מהסכום שאמור היה להצטבר לזכותו".

מנגד, חברות הביטוח טענו כי הן נהגו כדין, וכי זכותן לגבות את התוספת מדי חודש בחודשו, בתום כל חודש קלנדרי. בנוסף הן טענו כי חלה התיישנות על התובענה.

בהסדר הפשרה הוסכם כי החברות יחזירו למבוטחיהן שהחזיקו בפוליסות רלוונטיות (אחת או יותר) במהלך התקופה הרלוונטית (כולה או חלקה) את הסכומים הבאים - מגדל תשיב למבוטחיה 14.6 מיליון שקל; הראל - 8.4 מיליון שקל; והפניקס - 7.8 מיליון שקל.

בנוסף, לפי ההסדר, החברות ישלמו לכל אחד משלושת התובעים הייצוגיים גמול בשיעור 2.5% מסכום ההחזר של החברה שנתבעה על-ידו, ואילו לבאי-כוחם ישלמו החברות שכר-טרחה בשיעור 12.5% מסכום ההחזר הכולל, לפי חלקן היחסי.

לפי ההסדר, מחצית מסכומי הגמול ושכר-הטרחה ישולמו מתוך סכום ההחזר הכולל, ומחצית נוספת תשולם בנוסף לו.

כחלק מהסדר הפשרה, חברות הביטוח הצהירו על המועדים בהם שינו מיוזמתן בעבר את מנגנון גביית דמי הניהול השגוי, ולפיכך הן לא יהיו חייבות בהחזר כספי החל מאותם המועדים ואילך.

כך, חברת הראל הצהירה כי מינואר 2010 היא שינתה מיוזמתה את מנגנון גביית דמי הניהול המשתנים, לטובת מבוטחיה. מגדל והפניקס הצהירו כי מינואר 2006 - עוד טרם הגשת התביעה - הן שינו מיוזמתן את מנגנון גביית דמי הניהול המשתנים לטובת מבוטחיהן.

את הפניקס ייצגו בהליך עורכי הדין נחום קובובסקי ושרון מרקוביץ ממשרד ברקמן וקסלר בלום ושות'.