כך נוצר "ציר הדחויים" בנט-ליברמן נגד רה"מ נתניהו

יו"ר הבית היהודי ויתר על תיק החוץ עבור ליברמן, על מנת שזה יעזור לו לשמור על תיק הדתות ■ נתניהו מצידו לא סוגר את הדלת לאחדות, והרצוג עוקב בדאגה אחר המגעים ■ וגם: מדוע הפגישה עם בנט לא התקיימה במעון רה"מ?

בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר
בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר

האם זהו הציר שיכופף את ידיו של נתניהו? ב-2013 חברו לפיד ובנט ל"ברית האחים" והכריחו את נתניהו לא להכניס את החרדים לממשלה. אתמול (ו') נפגש נתניהו עם "הדחויים" בנט וליברמן, שפיתחו ציר משותף.

במסגרת המגעים בנט למעשה ויתר על תיק החוץ לליברמן, על מנת שליברמן יעזור לו להשיג תיקים אחרים ובעיקר ימנע מנתניהו להקים ממשלת אחדות. השניים, שמתחו ביקורת חריפה על נתניהו במהלך מבצע "צוק איתן" והקשו עליו, חוברים כעת לחיזוק מעמדם בתוך "ממשלת ה-67".

על פי ההערכות, ליברמן עוזר כעת לבנט להשיג את תיק הדתות - אותו רוצה גם דרעי. פרט מעניין מהשיחות היום הוא ההבדל ביחס האישי: נתניהו נפגש עם ליברמן בבית ראש הממשלה אך פגש את בנט - שיחסיו עם שרה נתניהו מתוחים - במשרד ראש הממשלה. האווירה בפגישות הייתה עניינית על סף מתוחה, אך בליכוד כינו את דרישות ליברמן לחיסול חמאס ועונש מוות למחבלים כ"בלתי הגיוניות".

נתניהו הולך בשלב זה על קואליציה של 67 ח"כים, עם מפלגות הימין, כחלון והחרדים - אך עדיין משאיר פתח להרצוג. יו"ר המחנה הציוני עוקב בדאגה אחר המגעים ומתעניין אצל הנושאים והנותנים, ומקורבים מספרים שהוא במצוקה כיוון שאינו יודע מתי לצאת בהצהרה שלא ייטול חלק בממשלת נתניהו בשום תנאי שהוא.

דרעי יעדיף את התחבורה על פני הדתות?

נתניהו מצידו ניגח את רשימת המחנה הציוני במהלך הבחירות, אך יודע כי ייתכן שיהיה צורך בממשלת אחדות. בימים האחרונים נפגש הרצוג עם שמעון שושן, פעיל ליכוד ותיק שנחשב למקורב למשה כחלון והשניים דיברו על ממשלת אחדות. הרצוג אמר בתגובה על הפגישה: "אנו מכירים זמן רב ונפגשים מעת לעת".

קיימת גם אפשרות שלישית להרכבת ממשלה: קואליציה של 61 חברי כנסת, ללא ליברמן וללא המחנה הציוני. בתרחיש זה ישמור נתניהו את תיק החוץ אצלו - לליברמן או להרצוג.

בפגישות היום בדק נתניהו את האפשרות לפיה בנט יוותר על תיק הדתות לטובת דרעי. סוגיית המשרדים שש"ס תקבל מעכבת בשלב זה את המו"מ, כי בנוסף לריב על הדתות דרעי מבין שעדיף לו את משרד התחבורה על פני משרד פנים מעוקר ללא מנהל התכנון אותו דרש כחלון.

כחלון הוא המנצח הגדול, ליברמן זועם על הגיור והגיוס

המנצח הגדול מכל המגעים הוא משה כחלון, שידע מה הוא רוצה ומה לבקש מנתניהו: כחלון דרש את העוגנים שיאפשרו לו לעבוד, פרט לוועדת הכספים שתעבור ליהדות התורה. כמו כן כחלון ביקש להקים ועדה לרפורמות דיור ובנקאות - ועדה חדשה בכנסת, שם יעביר את הרפורמות, ואיש ממפלגת "כולנו" יעמוד בראשה.

במהלך הפגישה עם ליברמן סוכם כי יועברו לידי ישראל ביתנו הסיכומים המוקדמים בין הליכוד ובין המפלגות החרדיות בנושאי דת ומדינה - ובעיקר בנושאי הגיור והגיוס. במערכת הפוליטית מעריכים כי ליברמן מתנגד לחלק מהסיכומים שהשיג נתניהו עם יהדות התורה וש"ס, ויפעל על מנת לשנותם לפני שייכנס לממשלה.

חוסר ההסכמות על הרכב הממשלה וחלוקת התיקים יוביל להארכת משך השיחות: ביום שלישי הקרוב יסתיימו 28 הימים שהקציב נשיא המדינה ריבלין לנתניהו לצורך הקמת הממשלה החדשה וככל הנראה ייאלץ ראש הממשלה לבקש הארכה של שבועיים נוספים. נתניהו יצטרך לסיים עם הרכבת הממשלה עד לתחילת חודש מאי, אחרת יועברו סמכויות הרכבת הממשלה לידי חבר כנסת אחר.