בזן: לבטל הצו להפסקת הפעילות; המניה צנחה ב-8% ביומיים

חברת האנרגיה מגיבה לצעד החריג שנקט אתמול ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שביטל את רישיונות העסק שלה, הוציא צו מנהלי להפסקת פעילות המפעלים וחסם באמצעות משאיות זבל את דרכי הגישה למפעל שלה

בזן / צילום: איל יצהר
בזן / צילום: איל יצהר

חברת האנרגיה בזן מגיבה לצעד החריג שנקט אתמול ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שביטל את רישיונות העסק שלה, הוציא צו מנהלי להפסקת פעילות המפעלים וחסם באמצעות משאיות זבל את דרכי הגישה למפעל שלה. לצד פינוי המשאיות ממקומן באמצעות מנוף, בזן פנתה לביהמ"ש לעניינים מקומיים בחיפה, שקיבל את בקשתה ונתן צו לעיכוב ביטול רישיונות העסק, עד למתן החלטה אחרת.

דיון בנושא במעמד שני הצדדים נקבע למחר (21.4). בבזן ציינו כי לראיית החברה "הודעותיו של ראש העירייה ניתנו בחוסר סמכות והן נעדרות כל בסיס וכל תוקף חוקי".

בזן (בתי הזיקוק בחיפה), הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר וחברת הפטרוכימיים, פועלת באזור חיפה בעצמה ובאמצעות החברות הבנות שלה כרמל אולפינים (כאו"ל), גדיב תעשיות פטרוכימיה ושמנים בסיסיים חיפה (שב"ח).

כאו"ל, גדיב ושב"ח פועלות עבור בזן בתחום הפטרוכימיה, ומייצרות חומרי גלם לייצור חומרים אחרים - כאו"ל מייצרת פולימרים, המשמשים בעיקר לתעשיית הפלסטיק (פוליפרופילן ופוליאתילן), גדיב מייצרת חומרים ארומטיים (כמו בנזן ופאראקסילן), וגם שב"ח מייצרת חומרי גלם לייצור מוצרים אחרים. מתקני שלוש החברות ממוקמים במתחם אחד במפרץ חיפה וכוללים בשטח של מאות דונמים יחידות זיקוק ראשוניות, מתקני פיצוח קטליטי ומימני, יחידות המבצעות תהליכי זיכוך של מוצרי דלק, יחידות ייצור, מתקנים לטיפול בגופרית ועוד.

הדרמה באזור חיפה התעוררה ביום שלישי בשבוע שעבר, אז פרסם משרד הבריאות נתונים שהצביעו על תחלואה חריגה של ילדים בסרטן באזור חיפה והקריות, ומאז ועד הבוקר איבדה מניית בזן קרוב ל-8% מערכה. זאת לאחר שהוסיפה לשווייה 43% מתחילת השנה ועד אמצע השבוע שעבר.

גם אג"ח הפטרוכימיים, המחזיקה בבזן יחד עם החברה לישראל, הגיבו בירידות חדות, שהצטברו לשיעורים דו-ספרתיים בחלק מהסדרות. היום רשמה מניית בזן עליות מתונות, ומגמה חיובית אפיינה גם את המסחר במרבית סדרות האג"ח של הפטרוכימיים. בתחילת השנה אישרו בעלי האג"ח של הפטרוכימיים הסדר חוב בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, המשקף תספורת ממוצעת של כ-40% על החוב.

הפטרוכימיים, אשר נסחרת כיום לפי שווי זעום של 15 מיליון שקל, הציעה למחזיקים שתי אלטרנטיבות: אחת מדמה את פירוק החברה, ללא פירוק בפועל, כך שכל מחזיק אג"ח יקבל נתח מהנכס היחיד שלה - מניות בזן. לחלופין יוכלו המחזיקים להישאר עם החוב, שייפרס לטווח ארוך יותר ולקבל בהקצאה מניות של הפטרוכימיים.