מי המפעיל הסלולרי שיספק את איכות השמע הטובה ביותר?

חברת פלאפון פותחת בתחרות: מי תהיה הראשונה שתשיק שירותי VoLTE? ■ יצאה במכרז לקבלת הצעות מ-5 יצרנים ■ מנסה להקטין ציפיות ורומזת שלא תשיק בקרוב

גיל שרון / צילום: יונתן בלום
גיל שרון / צילום: יונתן בלום

חברת פלאפון תנסה להיות הראשונה בישראל שתשיק שירותי VoLTE (רש"ת: Voice over LTE). ל"גלובס" נודע שהחברה פנתה ל-5 יצרנים ב-RFP וביקשה מהם הצעות להטמעת הפתרון. למרות שמדובר ב-RFP, נדמה שהחברה לא מתכוונת להשיק את השירות השנה ומדובר בצעד מכין לקראת הטמעה אפשרית בעוד שנה וחצי-שנתיים.

ה-VoLTE הוא חלק ממפת הדרכים העתידית של הדור הרביעי בסלולר LTE. מדובר בפתרון שמעביר את כל תעבורת השיחות שהיום עוברת על גבי רשתות דור שני ושלישי, לשיחות IP על גבי הדור הרביעי. כרגע הפתרון קיים במספר מצומצם יחסית של מפעילים, אבל כל העולם הולך לשם. כרגע ניתן לראות פתרונות VoLTE בארה"ב ובדרום קוריאה.

בין המפעילים שפלאפון פנתה אליהם ניתן למצוא את אלקטל-לוסנט, שהיא המובילה העולמית בתחום, אריקסון, נוקיה, אורקל וחברת מאניוור שמיוצגת על ידי COMGU של איתן אידלסון. ההחלטה להקדים ולצאת ב-RFP מטרתה לבחון הטמעה של פתרון נוסף מלבד של אריקסון, שהיא ספק הדור הרביעי של פלאפון, ולבדוק את משמעויות האינטגרציה של המערכות עם ספק אחר.

כאמור, למרות ההיערכות המוקדמת של פלאפון לא נראה שהחברה שבטווח הקרוב המערכת תוטמע, אך יחד עם זאת ההיערכות שלה תוביל ככל הנראה להעלאת הילוך אצל מתחרותיה.

השירות החדש אינו טומן בחובו הזדמנות כלכלית עבור החברות משום שכמו בדור הרביעי, אין להן יכולת לגבות פרמיה עבור השירות. יחד עם זאת מדובר במהלך שמקדם אותם מבחינה טכנולוגית במספר היבטים.

ראשית הפתרון משפר פלאים את איכות השיחות. היכולת לנקות רעשים מחוללת פלאים, אף יותר מאשר תכונת ה-HD Voice שמופעלת היום אצל המפעילים על גבי רשתות הדור השלישי. יתרון שני הוא היכולת להוסיף שירותים נוספים הקשורים לדיבור כמו שיחות וידאו באיכות גבוהה. יתרון שלישי, הוא ביכולת של המפעילים להיפטר מתשתיות דור שלישי ולחסוך בהוצאות התחזוקה.

היום, החברות מחזיקות מרכזיות עבור הדיבור בדור השלישי והמעבר לתכונה החדשה תאפשר להם להתייעל. יתרון חשוב נוסף הוא השיפור והמהירות הדרמתית בהקמת השיחה. היום הקמת שיחה לוקחת לא מעט שניות וב-VoLTE השיחה מוקמת בתוך שתי שניות ואף פחות.