הכניעה הגדולה: 70 הדרישות של יהדות התורה מנתניהו

רביב דרוקר חושף את תנאי יהדות התורה לכניסה לממשלה: דרישות תקציביות מנופחות, חזרה ל-2012 בדת ומדינה ומחיקה מוחלטת של "מורשת לפיד" ■ עם 6 מנדטים, יהדות התורה הגישה 70 דרישות, מהן כ-15 חוקים

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

מפלגת יהדות התורה, שקיבלה 6 מנדטים בבחירות, הגישה לליכוד יותר מ-70 דרישות במו"מ הקואליציוני. עיתונאי חדשות 10 רביב דרוקר מפרסם היום (ג') בבלוג שלו את רשימת הדרישות המלאה של יהדות התורה, אותה הוא מכנה "המנצחת הגדולה" בבחירות.

לפי דרוקר, יהדות התורה הגישה לנתניהו מסמך עם יותר מ-70 דרישות, אליו מתלווים נספחים על נספחים, טיוטות של הצעות חוק בשלות להגשה וכמובן, דד ליינים. מפלגת ה-6 מנדטים קובעת למפלגת השלטון שעליה להעביר לפחות כ-15 חוקים ועל חלקם נכתב: "מיד עם כינון הממשלה ולא יאוחר מ-3 חודשים לאחר כינונה".

לפי דרוקר, "הרבה מהדרישות כבר התקבלו על-ידי הליכוד. פה אני רוצה לתת כמות הרבה יותר גדולה מהמסמך, רק שיובן מה רמת החמדנות של ראשי יהדות התורה".

משמעות הדרישות ברורה: ביטול כל השינויים שביצעה מפלגת "יש עתיד" והחזרת תקציבים לחרדים ולתלמידי הישיבות לרמה שהייתה לפני 2012 - באופן רטרואקטיבי, קרי פיצוי על התקציבים שקוצצו לחרדים בתקופת לפיד. מדובר בדרישות עם משמעויות תקציביות כבדות משקל, לצד ביטול היוזמות בנושאי דת ומדינה שאושרו בתקופת לפיד.

להלן הדרישות הבולטות המוצגות במסמך:

■ תיק הבריאות, ועדת הכספים, ועדת הפנים וסגן שר במשרד החינוך.

■ לא יועלה אחוז החסימה.

■ העברת חוק לאישור מינוי סגן שר שאינו ח"כ (יהדות התורה אינה לוקחת תפקידי שרים מטעמים אידיאולוגיים אלא רק סגני שרים).

■ חוק הגיוס - שמירת מעמדם של תלמידי הישיבות שתורתם אומנותם.

■ שמירה על סטאטוס-קוו בנושא דת ומדינה ו"תיקון" השינויים שביצעה מפלגת "יש עתיד" בממשלה הקודמת בנושאי דת ומדינה.

■ "תכובד רצונה של המשפחה המעוניינת לקבור את יקירה בקבורת שדה לקבל חלקת קבורה בדומה לזכות הקבורה הניתנת לכלל אזרחי ישראל". על כך מעיר דרוקר: "טירוף. מישהו סיפר להם שיש עודף קרקעות לקבורה בארץ?"

■ העברת חוק שיעניק סמכות לבתי הדין הרבניים לדון בענייני ממונות, כאשר הצדדים הנוגעים בדבר הסכימו לכך.

■ חיוב נישואין אך ורק בלשכת הרבנות (ביטול ההחלטה שאפשרה לרבני צהר לרשום נישואין).

■ סעיף 31: "הצעות חוק, החלטות ממשלה והחלטות מנהליות שעניינם, בין היתר, נושאי דת והלכה יועברו לעיון הרבנים הראשיים לחוות דעתם כמקובל מול משרדי הממשלה".

■ סעיף 33: "יישמרו עצמאותו, מעמדו הייחודי ותקציבו היחסי של החינוך החרדי על כל סוגיו במערכת החינוך הכללית, לרבות לעניין שעות תמרוץ וטיפוח כפי שתוקצב בשנת 2012".

■ הגדלת התמיכה התקציבית של המדינה בתלמידי החינוך החרדי העצמאי והקלה בקנסות על ישיבות אם יתגלה כי הן מפרות את החוק.

■ סעיפים 39-42: החזרת התמיכה התקציבית בתלמידי הישיבות לרמה שלפני 2012 באופן רטרואקטיבי, קרי מתן תקציבים שלא ניתנו לתלמידי הישיבות בתקופת לפיד. העברת התקציבים תהיה מיידית, קרי לפני גיבוש והעברת תקציב 2015. התמיכה למוסדות התורניים תעבור בחקיקה ראשית וכמו כן הממשלה תעביר תוך חודש מיום הקמה חוק הבטחת הכנסה לתלמידי ישיבות וסטודנטים.

■ סעיף 46: "הממשלה תקצה בכל שנה סכום של 150 מיליוני שקלים ליעדים ולמיזמים בתחום החינוך שיוקצו על-פי דין".

■ הקמת רשות תעסוקה לאוכלוסיות מוחלשות (תוך חודש מהקמת הממשלה) שתבדוק בין היתר אפליית חרדים בקבלה למקומות עבודה. כמו כן, המפלגה דורשת כי הממשלה תפעל באופן מיידי להגשת חוק לייצוג הולם של חרדים בשירות הציבורי.