פגיעה ברוכשים ובמבוטחים

יוזמות החקיקה המגבילות את שכר-הטרחה של עורכי הדין הן בעייתיות

בשנים האחרונות התגבשו תהליכים ותיקוני חקיקה שאושרו ויצאו לפועל בשנה האחרונה, אך חלקם פוגעים בשכר-הטרחה של עורכי הדין. ביניהם, התיקון לחוק המכר (דירות), המגביל את שכר-הטרחה של עורכי הדין ברכישת דירה מקבלן, והצעת חוק הביטוח הלאומי, שמבקשת להגביל את שכר-הטרחה של המייצגים מול המוסד לביטוח לאומי.

תהליכי חקיקה אלה מעמידים בסכנה את מערכת המשפט ופוגעים ישירות בשלטון החוק. ציבור עורכי הדין מהווה חלק אינטגרלי ממערכת המשפט, ואין לאפשר זילות במקצוע שבמהותו הוא אמון על שמירת החוק ויישומו. עורך הדין אמנם מייצג את הלקוח, ויש לו אחריות כלפיו, אך החוק מחייב אותו להיות שומר-הסף של מערכת המשפט ושל הערכים הבסיסיים שעליהם מושתת שלטון החוק בישראל.

תהליכים אלה מצביעים על כך שאלה התומכים בהם אף מקילים ראש בשירות המשפטי הניתן על-ידי עורכי הדין, בהכשרתם ובעבודתם הנאמנה שנמשכת לעיתים שנים וכוללת ליווי מקצועי ואישי. כמו כן, מדובר בהתערבות בלתי מידתית בחופש העיסוק שאין לה אח ורע במקצועות אחרים.

יוזמי החוקים מאמינים כי תהליכים אלה ייטיבו עם הציבור הרחב, שיקבל ייעוץ משפטי מהימן ומקצועי, וזאת בשכר מופחת. אולם, איפכא מסתברא, תהליכי החקיקה פוגעים בציבור הנזקק לשירותים אלה, שכן הורדה בשכר-הטרחה של עורכי הדין משמעה הורדה ברמת השירות המשפטי הניתן להם ופגיעה ממשית בזכויותיהם.

חוק המכר, לדוגמה, נועד להיטיב לכאורה עם ציבור רוכשי הדירות בכך ששכר-הטרחה של עורך הדין הוגבל והופחת. הלכה למעשה, תיתכן תוצאה הפוכה, כאשר הקבלן יכול לגלם את שכר-הטרחה במחיר הדירה הכולל, כך שהרוכשים ישלמו שכר-טרחה זהה ואף גבוה יותר בלי שהם מודעים לכך. ההיתכנות הזו עלולה גם לייקר את עלות הדירה, וגם לפגוע בשירות הניתן על-ידי עורכי הדין, ולהביא לסרבול ביורוקרטי מתמשך שיקשה על הרוכשים.

כך גם בהצעת חוק הביטוח הלאומי - הגבלה בשכר-הטרחה של המייצגים בתיקי ביטוח לאומי יכולה להוביל לכך שעורכי דין מקצועיים המתמחים בתחום ידירו את רגליהם, והנפגעים העיקריים יהיו אותם מבוטחים ונכים שבסופו של דבר לא יזכו לקבל ייצוג ראוי ולא יקבלו את מלוא זכויותיהם בביטוח הלאומי, וכתוצאה מכך ייפגע גובה קצבאותיהם.

במקרים של תהליכי חקיקה דוגמת הצעת חוק הביטוח הלאומי, הימנעות של עורכי דין מלייצג בשל הפגיעה בשכר-הטרחה תעודד את ציבור המבוטחים לעשות שימוש בחברות המספקות ייעוץ משפטי ללא הכשרה, ושאינן מפוקחות על-ידי לשכת עורכי הדין. הדבר יביא לפגיעה בבעלי הזכויות ואף ייתן תוקף לאותן חברות שמסיגות את גבול מקצוע עריכת הדין ומעניקות שירותים משפטיים שלא כדין.

אני קורא לנבחרי הציבור החדשים והוותיקים לבחון מחדש את אותן יוזמות חקיקה שפוגעות באינטרס הציבורי, בשלטון החוק ובעורכי הדין שמשרתים את הציבור נאמנה. הרי איש מיוזמי החוקים לא ירצה שעניינו של אחד מקרוביו או שלו עצמו יטופל על-ידי אדם שלא הוסמך והוכשר להעניק ייעוץ משפטי באופן המקצועי והטוב ביותר.

■ הכותב, מנכ"ל לשכת עורכי הדין, ינחה מושב בנושא זה בכנס השנתי ה-15 באילת.