גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צפו בטבלה: מה עשו קופות הגמל שלכם בשנה האחרונה?

פתיחת שנה חזקה לחוסכים לטווח ארוך: תשואות ממוצעות של עד 4.5% ברבעון הראשון ■ גם בסוף חודש מארס 2015 מובילים אלטשולר שחם וילין לפידות את הדירוג בגמל ובהשתלמות עם תשואות של יותר מ-9% ב-12 החודשים האחרונים

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

לפני ימים אחדים שלחה הממונה על שוק ההון לכל הגופים המוסדיים הוראה "לקיים דיון בוועדות ההשקעה בנושא פיקדונות בנקאיים בעידן של ריבית שלילית, ולהעביר אלינו את פרוטוקולי הדיונים, וכן תוכנית פעולה אסטרטגית לטיפול ביתרות השקל והמט"ח המופקדות כיום בבנקים בארץ ובעולם. זאת, בשים לב לכך שהריביות השקלית והדולרית עלולות גם הן להפוך לשליליות". בכך הציבה הממונה, דורית סלינגר, תמרור - צפוי, מוכר ומתבקש, אבל גם ברור - בנוגע לבעייתיות האדירה שטמונה בריביות הכה נמוכות ששוררות פה ובעולם, עבור כל המשקיעים, ובכללם החוסכים באפיקי החיסכון לטווח ארוך.

הריביות האפסיות, ואף השליליות, בישרו על מציאות חדשה, שהסיטה את מחפשי התשואות החיוביות לאפיקים מסוכנים יחסית, בוודאי יותר מבעבר. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הריביות הללו, שמהוות אתגר אמיתי ליצירת ערך עתידי, גם הניבו תשואות חזקות מאוד למשקיעים ולחוסכים, ואפיקי ההשקעה השונים נסקו ותפחו. האם המגמה הזו הגיעה למיצוי? למרות החששות המבוססים לעתיד לקרות, בוודאי אם וכאשר הריביות ישנו כיוון ויתחילו לטפס, נכון להיום הכול עדיין נראה טוב. אפילו טוב מאוד.

מדוע? בחינת התשואות החיוביות הגבוהות שרשמו אפיקי החיסכון לטווח ארוך בישראל ברבעון הראשון של 2015, בהמשך למספר שנים חיוביות שקדמו לו, מלמדת כי הריביות הנמוכות עדיין עובדות לטובת החוסכים. מבדיקת "גלובס" עולה שבשלושת החודשים הראשונים של 2015 רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה נומינלית ברוטו של כ-4.3% בממוצע, בדומה לתשואה שהציגו קרנות ההשתלמות.

הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח רשמו בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ-4.5%, בעוד שכל הפוליסות שחברות הביטוח מנהלות בשוקי ההון (ולא כנגד אג"ח מיועדות) הציגו תשואה ממוצעת של כ-4.3%, בעוד שקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, ש-30% מנכסיהן הנם באג"ח מיועדות, הציגו תשואה רבעונית של 3.7% "בלבד". למעשה, מדובר בתשואות מצוינות בכל האפיקים הנזכרים, שככל הידוע המשיכו לטפס גם במהלך חודש אפריל, ושאינן משקללות את דמי הניהול שנגבים מהחוסכים.

תשואות טובות גם לפסגות ולאקסלנס

ב-12 החודשים שהסתיימו בתום הרבעון הראשון של 2015 רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-7.6%, ואילו קרנות ההשתלמות הציגו תשואה של כ-7.5% בממוצע. השונות בתשואות הגמל וההשתלמות גבוהה מאוד. מצד אחד ישנם גופים שהציגו ב-12 החודשים שהסתיימו במארס השנה תשואה של כ-9%-10%, ומהצד השני ישנם גופים מרכזיים שהציגו באותה התקופה תשואה נמוכה בהרבה, סביב 5%.

מי במובילים? גם בסוף הרבעון הראשון של 2015, המובילים בשוקי קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות הם שני בתי השקעות: אלטשולר שחם וילין לפידות, שבולטים בתשואות, וגם בצבירות, זה זמן.

בסוף הרבעון הראשון של 2015 מובילה את דירוג תשואות קופות הגמל לתגמולים הגדולות, שמנהלות מעל למיליארד שקל בנכסים, קופת גמל ב' של ילין לפידות, עם תשואה של 9.4% ב-12 החודשים האחרונים. בצמוד לה גמל כללי של אלטשולר שחם עם 9.3%, וגדיש כללי - הקופה הגדולה בשוק, בבעלות בית ההשקעות פסגות - מציגה תשואה נאה מאוד של מעל ל-9%. גם אקסלנס מציגה תשואה נאה ביותר - שעומדת על 8.7%.

את התשואה הגבוהה מקרב קופות הגמל לתגמולים במסלולים כלליים, שמנהלות יותר מחצי מיליארד שקל, מציגה קופת גמל גולד של אלטשולר שחם, שאוטוטו חוצה את רף מיליארד השקלים נכסים מנוהלים. גמל גולד הציגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-10.2% - שגבוהה מכל יתר הקופות, הקרנות והחברות שבחנו.

בקרנות ההשתלמות, שוק שמנוהל בצמידות לשוק הגמל לתגמולים - על-ידי אותם מנהלים - התמונה דומה, כאמור. את התשואה הגבוהה ביותר מובילה קרן השתלמות גולד של אלטשולר שחם, עם תשואה של 9.95% ב-12 החודשים האחרונים. אחריה ניצבות השתלמות כללי ב' של ילין לפידות, עם תשואה של כ-9.4%, והשתלמות כללי של אלטשולר שחם, שרשמה תשואה של כ-9.2%. אגב, השתלמות כללי של אלטשולר שחם כבר מנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-10 מיליארד שקל, ורק השתלמות כללי של מגדל (בעבר הרחוק קה"ל) עדיין גדולה ממנה במקצת.

אלטשולר שחם: הקטנה בולטת

שוק החיסכון לטווח ארוך מורכב משלושה וחצי אפיקים שונים. האחד הוא הגמל (והחצי הוא ההשתלמות), ואילו השניים הנותרים הם שוקי הפנסיה החדשה וביטוחי המנהלים שמוכרות חברות הביטוח, ושמנוהלים בשוקי ההון (שמוכרים גם כפוליסות המשתתפות ברווחים, על שם הפוליסות שנמכרו בשנים 1992-2003 ושנקראות גם קרן י'). בעוד שהשוק וחצי הראשונים מנוהלים ברובם המכריע על-ידי בתי ההשקעות וקבוצות הביטוח, הרי ששוקי הפנסיה החדשה וביטוחי החיים נשלטים על-ידי קבוצות הביטוח, ובמיוחד חמש הקבוצות הגדולות.

ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו במארס השנה רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות תשואה על סך ההשקעות של כ-8% בממוצע. תשואה זו כוללת את התשואה על ההשקעות החופשיות, ואת התשואה שנובעת מרכיב האג"ח המיועדות, שמהוות 30% מנכסיהן, ומנפקות תשואה ריאלית קבועה של 4.86% בחישוב שנתי. בשקלול ההשפעה של מקרי הביטוח על נכסי הקרנות, שמאופיינות בהיותן קרנות לביטוח הדדי, רשמו הקרנות החדשות המקיפות תשואה כוללת של כ-7.7% מאז אפריל 2014. באותה תקופה רשמו הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח תשואה ממוצעת של כ-7.4%.

הקרן עם התשואה הגבוהה ביותר מקרב הקרנות הגדולות - שחולשות כמעט על כל השוק - היא כלל פנסיה - מיטבית-עתודות של כלל ביטוח, שהציגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה על סך ההשקעות בשיעור של 8.45%. במקום השני ניצבת הקרן הגדולה בשוק, מבטחים החדשה של מנורה מבטחים, שהציגה תשואה של כ-8.1%. מהצד השני בולטת הקרן השנייה בגודלה בשוק, מגדל מקפת, עם תשואה של 7.3%, שבשקלול ההשפעות הביטוחיות הצטמקה לתשואה כוללת של כ-6.8%.

מקרב הקרנות הבינוניות בולטת קרן מנוף של הראל, עם כ-8% תשואה, ובקטנות בולטת הקרן של בית ההשקעות פסגות.

ההשקעות בשוק הפנסיה מנוהלות באותן חטיבות השקעה שמנהלות את ההשקעות בקבוצות הביטוח, או בבתי ההשקעות.

כך, בשוק הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח בולטות השתיים שמובילות גם את הדירוג בפנסיה, אך בחילוף תפקידים. את התשואה הגבוהה בשוק הפוליסות המשתתפות ברווחים מחזיקה מנורה מבטחים, שהציגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-8.4%. אחריה נמצאת כלל ביטוח, שזרוע ניהול ההשקעות שלה עוברת זה זמן מה שינויים רבים - פרסונליים ואחרים. כלל רשמה תשואה של כ-8.2% בשנה האחרונה.

מי צובר ומי ננטש? אלטשולר שחם, ילין לפידות ומיטב דש בראש

להוציא התשואות החיוביות שמגדילות את היקף הנכסים המנוהל בענף, משתנים היקפי הכספים המנוהלים בקופות הגמל לתגמולים של הגופים השונים בעיקר בשל העברות כספים פנים-ענפיות - מגוף אחד לאחר.

בצמרת הגופים שנהנים מזרימת כספים פנימה ניצבת קופת אלטשולר שחם כללי, שרשמה צבירה נטו של יותר מ-1.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, ואחריה נמצאות ילין לפידות גמל כללי ב', עם צבירה נטו של 631 מיליון שקל, ומיטב דש גמל כללי, עם צבירה נטו של כ-446 מיליון שקל.

שלוש הגדולות הן הננטשות ביותר

בצד השני, של הקופות הננטשות ביותר, ניצבות שלוש הקופות הגדולות בשוק: עצמה תעוז של הראל, עם צבירה נטו שלילית של כ-518 מיליון שקל, תמר כללי של כלל ביטוח, עם צבירה נטו שלילית של כ-764 מיליון שקל, ופסגות גדיש כללי, עם צבירה נטו שלילית של יותר ממיליארד שקל שיצאו ממנה לקופות אחרות, ובעיקר לתשלומים לעמיתים.

בניגוד לשוק קופות הגמל, שמאופיין בהפקדות בהיקפים נמוכים, קרנות ההשתלמות הן שוק צומח, שנהנה מזרם איתן של כספים מבחוץ. בעוד שבקופות הגמל לתגמולים יש רוב לקופות עם צבירה נטו שלילית, הרי שבהשתלמות התמונה הפוכה.

עיקר הצבירה נטו נרשמה בקרן ההשתלמות הכללית של אלטשולר שחם, שהציגה צבירה נטו של כ-2.7 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים. אחריה ניצבת ילין לפידות השתלמות כללי ב', עם צבירה נטו של כ-1.2 מיליארד שקל. אחריהן מיטב דש השתלמות כללי עם צבירה נטו של כ-852 מיליון שקל.

בכל שוק הקופות לתגמולים נרשמה ב-12 החודשים האחרונים צבירה נטו כוללת של מינוס 1.7 מיליארד שקל, בעוד שבקרנות ההשתלמות נרשמה צבירה נטו חיובית של כ-8.8 מיליארד שקל. ומה קרה באותו הזמן בשוק הפיננסי הצומח ביותר? ב-12 החודשים האחרונים רשמו קרנות הפנסיה החדשות המקיפות צבירה נטו מצרפית של כ-21.4 מיליארד שקל.

תשואות קרנות הפנסיה אפריל 2015

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים