הקונגרס אישר: מו"פ אמריקאי-ישראלי לטכנולוגיה נגד מנהרות

ועדה של בית הנבחרים אישר פה-אחד תיקון לחוק תקציב משרד ההגנה, שיאפשר מימון מאמצים משותפים לפיתוח מערכות הגנה מפני מנהרות ■ המתכונת: כמו התוכנית לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים

מנהרה שהתגלתה במבצע " צוק איתן" / צילום: דובר צה"ל
מנהרה שהתגלתה במבצע " צוק איתן" / צילום: דובר צה"ל

על רקע דיווחים שפעילות חפירת המנהרות בעזה נמשכת במרץ אחרי מבצע "צוק איתן", החליט הקונגרס בוושינגטון ליזום תוכנית מו"פ משותפת לארה"ב ולישראל לפיתוח טכנולוגיות לסיכול האיום שטמון במנהרות ולניסויין.

מדובר בתוכנית למימון משותף שתעוצב במתכונת התוכנית האמריקאית-ישראלית המשותפת לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים. תוכנית זו, שנחשבת אחת מההצלחות הגדולות של שיתופי הפעולה בין ישראל לארה"ב, הניבה את "כיפת ברזל", "חץ" ו"שרביט קסמים" והזרימה מאות מיליוני דולר לתעשיות הביטחוניות במרוצת השנים. כמו בתוכנית ההגנה מפני טילים, ארה"ב וישראל יחלקו שוה בשווה את הוצאות תוכנית המנהרות.

ועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים אישרה אמש (ד') פה-אחד תיקון להצעת חוק התקציב של משרד ההגנה, שמניח את התשתית לתוכנית המו"פ המשותפת. התיקון הוא עתה חלק מנוסח חוק תקציב הפנטגון, וזה יועבר לאישור מליאת בית הנבחרים. אין כמעט ספק, שהמליאה תאשר את החוק עם מה שמכונה עתה "תיקון המנהרות".

לשון התיקון היא מיזוג של שתי הצעות חוק קודמות, אחת של הציר הרפובליקני דאג למבורן, והאחרת של הצירה הדמוקרטית גוון גראהם. בחומר רקע שפרסמו שני המחוקקים נאמר, כי התוכנית נועדה להגן על ישראל מפני התקפות טרור שעלולות לצאת מהמנהרות בסמוך לקו הגבול בין ישראל לעזה, כפי שאירע במבצע "צוק איתן". במבצע חשפה ישראל 32 מנהרות וכמחציתן חדרו לישראל. גלעד שליט נחטף והועבר לעזה דרך מנהרה ב-2006. לדברי המחוקקים, הוציא חמאס כמעט 100 מיליון דולר לחפירת המנהרות, שחלקן שימש, ומשמש, להברחת נשק, מזון ואספקה נוספת לשטחה של עזה.

"בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו במזה"ת, ישראל, חיה תחת איום מתמיד של התקפות טרור מהמנהרות", אמרה גראהם. "'החוק לשת"פ אמריקאי-ישראלי להגנה מפני מנהרות' יתניע מיזם חדש, חסר תקדים, שיגן על ישראל מפני איום מסוכן. כדי להבטיח את השלום, אנו חייבים לסייע תחילה לישראלים להגן על ארצם. 'כיפת ברזל' הצילה חייהם של ישראלים רבים מספור, ומערכת ההגנה מפני מנהרות תציל חייהם של הרבה יותר".

הציר למבורן הדגיש את התועלת שתוכל ארה"ב להפיק מהתוכנית: "מנהרות הן איום עתיק יומין, שהגיח למציאות של ימינו באופן מסוכן ביותר. אנו יודעים שאם חמאס היה משתמש במנהרות לביצוע התקפות טרור מוצלחות, היה זה רק עניין של זמן עד שטרוריסטים במקומות אחרים בעולם היו מתחילים להשתמש במנהרות. כבר עתה מהוות מנהרות בגבולה הדרומי של ארה"ב איום רציני. בגלל כל הסיבות האלה, זה רק הגיוני שאנו צריכים לשתף פעולה עם ישראל, וכפי שעשינו בתוכנית לפיתח מערכות הגנה מפני טילים, אנו רוצים ללמוד עם הישראלים כיצד להתגונן מפני המנהרות".

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, סמכה ידה על יזמת החקיקה.