רשות ההגבלים: לא נכריז הסדר כובל במשק הגז עד למינוי שר

פרופ' דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, ממשיך להחרים את השיחות בין הרגולטורים לבין חברות הגז

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

בשבוע שעבר היו השותפות במאגר לוויתן אמורות לחתום על הסכם פשרה עם המדינה בנוגע למבנה משק הגז בישראל - זאת, לאחר שבפברואר החליט הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה לדחות את פרסום הקביעה לגבי סוגיית ההסדר הכובל למשך חודשיים. עברו חודשיים ושבוע, אך הסדר הפשרה נראה רחוק מאי-פעם. בינתיים, נמנעים ברשות ההגבלים לקיים שיחות עם חברות הגז, וגם לא מגיעים לפגישות עם יתר הרגולטורים.

לאור המבוי הסתום, חברות הגז חוששות מהכרזה פתאומית על הסדר כובל. ברשות ההגבלים העסקיים מנסים להרגיע את הרוחות וטוענים כי לא יוכרז הסדר כובל בשבועות הקרובים, עד הרכבת הממשלה ומינויו של שר התשתיות הבא. חברות הגז טוענות כי הכרזה כזו לא תהיה סתם עוד אבן בדרך, אלא תשנה את התמונה לחלוטין, כיוון שנובל לא תסכים שיכריזו עליה כעוברת על החוק. נובל מצדה כבר מכינה את עורכי הדין שלה ליום שאחרי ההכרזה.

כתזכורת, בדצמבר האחרון הכריז גילה כי הוא חוזר בו מהצו המוסכם שאליו הגיע עם חברות הגז, ומאז קפא משק הגז בישראל. נובל פיטרה עובדים והקפיאה את כל ההשקעות שלה, חברת אדיסון האיטלקית איימה לעזוב את ישראל אם לא יימצא פתרון מהיר לבעיות הרגולטוריות, המו"מ ליצוא גז למצרים וירדן שהיו מבטיח את פיתוח לוויתן קפא, והחוזה ליצוא גז היחיד שנחתם עם הרשות הפלסטינית כנראה בוטל.

עשרות דיונים בין נציגי הממשלה לחברות הגז התקיימו מאז ההכרזה, ובפברואר השנה הציגה הממשלה לחברות הגז מתווה להסדרת משק הגז. עיקרי המתווה היו פיקוח על מחירי הגז, תחרות בין השותפות במאגר לוויתן לבין עצמם (שיווק בנפרד), דילול אחזקות של דלק ונובל בתמר, ומכירת מאגרי הגז כריש ותנין.

ואולם, ימים ספורים לאחר שפורסם המתווה, הבינה המדינה כי מודל של שיווק בנפרד ממאגר לוויתן הוא בלתי ישים. בראש ובראשונה הפתרון מורכב טכנית, ושנית מדובר בפתרון שיכול לגרום לקושי בפיתוח מאגר לוויתן. בתרחיש שבו חברות הגז מתחרות ביניהן ורק חברה אחת זוכה בכל או ברוב חוזי הגז, יתר החברות לא תוכלנה להשיג מימון שיאפשר את פיתוח המאגר. ללא אינטרס משותף של כל החברות לפתח את המאגר - לא ניתן לפתח אותו.

כפי שצוין, המדינה הבינה זאת, וכך גם הבינה כי עליה לחזור בה מחלק מהסעיפים האחרים שהוצגו בהסכם הפשרה. כך למשל, משרד האוצר והאנרגיה מוכנים לוותר על דילולה של נובל בתמר, בטענה כי אם היא נשארת החברה שמפעילה את המאגר, זה לא משנה מה החלק שלה בו. לגבי מחיר הגז בישראל, קיימת מחלוקת בין רגולטורים שטוענים שהמחיר הוא סביר ואלו שטוענים כי יש בעייתיות מסוימת במחיר, בעיקר בהצמדה שלו. כך או כך, לא הפיקוח על המחירים הוא מה שתוקע את המשא ומתן.

הסיבה העיקרית היא כי רשות ההגבלים העסקיים נצמדת למתווה הפשרה שהוצג. כפי שנכתב בלשון ההודעה שפרסמה הרשות לפני חודשיים, היא מוכנה לתת הארכת זמן על מנת לחתור לפתרון הבעיה התחרותית "על בסיס המתווה הממשלתי". מכיוון שהמתווה הממשלתי מזמן כבר לא על הפרק, ומכיוון שמשרדי האוצר והאנרגיה מחפשים פתרונות אלטרנטיביים לפתרון הבעיה, כבר שבועיים שגילה נעדר מהשיחות.