יוצאי אתיופיה יפגינו בת"א ויצעדו לאיילון: "נשבש את השגרה"

הזעם ותחושת האפליה והקיפוח בקרב יוצאי אתיופיה גואים ■ היום הם יפגינו במרכז העיר ויצעדו ממגדלי עזריאלי עד לנתיבי איילון ■ אחת המשתתפות: "נמאס לנו להיות החמודים והשקטים" ■ המשטרה למארגנים: "תאמו ההפגנה"

מגדלי עזריאלי / צלם: תמר מצפי
מגדלי עזריאלי / צלם: תמר מצפי

אחרי ההפגנה הסוערת ביום חמישי האחרון בירושלים שבה השתתפו יותר מאלף צעירים, בני הקהילה האתיופית נערכים למחאה הבאה שתיערך היום אחר הצהריים (א') בתל-אביב. הצעירים מתכננים צעדה שתצא ממגדלי עזריאלי ותגיע עד לנתיבי איילון.

"יש לנו מטרה משותפת - לצאת ולמחות נגד הגזענות", אמרה ענבר בולגלה, אחת המארגנות. סמהר מיכאל, משתתפת אחרת שתיקח חלק באירוע הוסיפה: "נמאס לנו להיות האתיופים השקטים, החמודים. די, חלאס".

לדברי המארגנים, המאבק הנוכחי חייב להביא לפתרון המצוקה, אי-השוויון והגזענות שמהם סובלת העדה. "אנחנו רוצים להראות לאנשים שגזענות זו לא שגרה ובגלל זה אנחנו נשבש את השגרה שלהם עד שיבינו את זה", הוסיפה בולגלה.

ביום חמישי הפך מרכז העיר בירושלים למשך מספר שעות לשדה קרב לאחר שהפגנת בני העדה האתיופית יצאה משליטה וגלשה לעימותים אלימים בינם לבין כוחות הביטחון שניסו למנוע מהם להגיע לבית ראש הממשלה. המחאה שהפכה לאלימה הסתיימה ב-17 פצועים, פחים בוערים, יידויי אבנים וגז מדמיע.

צעירים רבים שהגיעו להפגנה תהו מדוע המתין ראש הממשלה נתניהו עד להתלהטות הרוחות בטרם בחר לגנות את הסרטון שהצית את המחאה - תיעוד שבו נראים שוטרים מכים חייל אתיופי. "למה הוא לא גינה כבר ביום הראשון?", שאל אחד המפגינים. "כשחייל אחר בצבע עור אחר הוכה על-ידי חרדים, הוא היה הראשון לצאת בהודעות ולגנות".

אתמול פרסם לראשונה כתב חדשות 2 משה נוסבאום ב"אולפן שישי" כי המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו החליט להביא לבחינה מחודשת תיקים וכתבי אישום שהוגשו נגד אזרחים ממוצא אתיופי.

ההודעה יוצאת הדופן של דנינו מגיעה בעקבות גיבוש הצוות המשותף שהוקם שלשום יחד עם נציגי המשטרה ובני העדה האתיופית. על-פי ההחלטה שהתקבלה, נציגי האתיופים בצוות יעבירו למשטרה רשימה של תיקי חקירה, שלדעתם נפלו בהם פגמים.

דנינו הודיע כי תיקי חקירה שתימצא בהם אפליה לרעה של בני העדה האתיופית ייסגרו, ויתרה מזו, המשטרה תמשוך כתבי אישום נגד נאשמים אתיופים, שהמשפט בעניינם כבר החל. מדובר בהחלטה לא פשוטה מאחר והיא כרוכה בליווי ובמעורבות של הפרקליטות. כמו כן, עשויים להיות עשרות תיקים שיימשכו בחזרה. אלא שצעירי העדה האתיופית לא משתכנעים כל כך בקלות. "המפכ"ל, עם כל הכבוד לו, הוציא את ההודעה הזאת כדי להשתיק אותנו", פסקה בולגלה.

ממשטרת מחוז תל-אביב נמסר כי "אנו מבינים את הצורך של בני העדה לבטא מחאה ואף מזדהים עם כאבם. אי לכך, בכוונת משטרת המחוז להיערך לאבטחת ולבטיחות ציבור המוחים, נהגים, ואזרחים המזדמנים לאזור המחאה. "חשוב לציין שכל מחאה באשר היא, צודקת ככל שתהא, חייבת להתבצע על-פי דין וחוק וזאת על-ידי הסדרת האירוע ותאומו באופן מלא, בין מארגני המחאה לבין גורמי המשטרה האמונים על כך. התיאום נועד בראש ובראשונה על מנת לשמור על שלומו ובטחונו של הציבור שחלילה לא יפגעו חיי אדם וכן לא ישובש הסדר הציבורי.

"ביצוע המחאה נועד כדי לקדם צרכים חיוניים של בני העדה, אנו קשובים לצרכים אלה. משטרת המחוז תערך עם כוחות המאומנים לאפשר מחאה רבת משתתפים באופן הוגן המאזן בין צרכי המוחים לבין שלום ובטחון הציבור. אנו מבקשים ממארגני המחאה תאם ולקבל אישור לביצועה".