"כלכלת ישראל הפסידה, אין היגיון במע"מ אפס על מוצרי יסוד"

איילת ניר, הכלכלית הראשית של בית ההשקעות "יצירות": אם רווחה בראש מעיינינו, עדיף היה להגדיל את קצבת הזיקנה

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: ניו מדיה ליכוד
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: ניו מדיה ליכוד

על-פי הפרסומים, השלמת תהליך בניית הקואליציה תעלה למשלם המסים כ-8 מיליארד שקל. לא ברור עדיין מה יהיה המקור התקציבי, אך ברור לכל כי כלכלת ישראל הפסידה במערכה. כך כותבת איילת ניר, הכלכלית הראשית של בית ההשקעות "יצירות", בסקירה השבועית שלה.

הכלכלה הפסידה כי אין כל היגיון כלכלי בהגדלת קצבאות הילדים לאנשים שהנטייה השולית שלהם לצרוך קטנה מ-1, והיה עדיף לחלק עלות תקציבית זו למי שבאמת נזקק לה, למשל באמצעות הרחבת מס ההכנסה השלילי. באותה מידה אין כל היגיון בקביעת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי יסוד, ממנו ייהנו בעלי ההון ומי שהפרוטה אינה מצויה בכיסם באותה מידה, במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב והסביר יותר, ייהנו מהם בהיקף רב יותר דווקא מי שההון מצוי בכיסם.

אם רווחה בראש מעינינו, אומרת ניר, עדיף היה להגדיל את קצבת הזיקנה. בעשור האחרון נעשה מאמץ רב לשלב את החרדים והערבים בשוק העבודה, ונראה היה כי המאמצים נושאים פרי. זו הדרך הטובה ביותר לצמצם את העוני במשק, בעיקר בקרב ילדים. אלא שלפי הפרסומים בעיתונות, הגיוס לצה"ל צפוי להיפגע, דבר שיפגע בשילובם של החרדים בשלב ראשון בצבא, ובשלב שני בשוק העבודה, בפעם הראשונה בהעדר תמריץ לצאת ולעבוד, ובפעם השנייה לאור הכוונה לבטל את חובת לימודי הליבה.

צמיחת המשק תלויה בהגדלת כוח העבודה במשק (תעשיה ושירותים), ובהקטנת משקלם של הנסמכים עליו (אוכלוסיות שאינן עובדות ואינן משלמות מסים ומקבלות תשלומי רווחה), כמו גם בהגדלת פריון העבודה. ההסכמות אליהן הגיעו חברות הקואליציה בשבוע האחרון, מניעות את המשק בכיוון השני, מציינת ניר.