קבוצת אלון בדרך לפירוק השותפות בעדן טבע מרקט

הנהלת הקבוצה לגיא פרוביזור: או שתקנה את המניות שלנו (51%) בעדן טבע מרקט, או שנרכוש את מניותיך (49%) - או שהרשת תימכר לגורם שלישי ■ הרשת רושמת בכל שנה הפסדים של 13-20 מיליון שקל

גיא פרוביזור / צילום: רוני שיצר
גיא פרוביזור / צילום: רוני שיצר

קבוצת אלון, המחזיקה ברשת מגה, בדרך לפירוק השותפות ברשת המזון האורגני עדן טבע מרקט ולהדחת השותף שלה ברשת, גיא פרוביזור, מתפקיד המנכ"ל. אלון מחזיקה באמצעות מגה ב-51% ממניותיה של רשת עדן טבע מרקט; יתרת המניות (49%) מוחזקת בידי השותף ומייסד הרשת, גיא פרוביזור.

ל"גלובס" נודע כי באחרונה הודיעה הנהלת הקבוצה לפרוביזור על רצונה לפרק את השותפות, והציעה לו 3 חלופות: האחת - שהוא יקנה את מניותיה של מגה בעדן טבע מרקט. השנייה - שמגה תרכוש את מניותיו; והשלישית - שרשת עדן טבע מרקט תימכר לגורם שלישי.

בד-בבד ולאור הצעדים שפרוביזור נקט באחרונה, מעוניינים בקבוצה להדיח אותו מתפקיד המנכ"ל, וזאת אם אחת מ-3 האפשרויות שהוצגו לו לא תתממש תוך זמן קצר.

החזון לא התממש

העסקה לרכישת השליטה ברשת המזון האורגני נעשתה ברבעון האחרון של 2007 תחת ההנהלה הקודמת של הקבוצה, כאשר דודי ויסמן, שותף המיעוט, שימש מנכ"ל. אז שילמה הקבוצה 22.5 מיליון שקל תמורת השליטה.

בעת הרכישה התהדרה הקבוצה כי היא רוכשת את השליטה ב"אחת הקמעונאיות הגדולות בישראל למוצרים אורגניים". עדן טבע מרקט מנתה אז שני סניפים בלבד, באור-יהודה ובנתניה, שהתפרסו יחד על שטח מסחרי של 3,100 מ"ר בלבד. ביצועיה הכספיים של עדן טבע מרקט בעת הרכישה לא פורסמו מעולם, אך כבר אז מחיר העסקה נתפס כגבוה.

מגה ראתה ברשת עדן טבע מרקט פלטפורמה לכניסה לשוק האורגני ואף תכננה לפתוח 30-40 חנויות למזון אורגני בתקופה של 3 שנים. ניהול הרשת הופקד בידי פרוביזור.

שנה לאחר הרכישה נפתח סניף שלישי של הרשת, בראשון-לציון, שלדברי הרשת הושקעו בו 14 מיליון שקל. מאז פתחה הרשת עוד סניפים עצמאיים ובד-בבד החלה להתפתח בתוך סניפי מגה במודל "חנות בתוך חנות". פרוביזור העריך אז כי קיים פוטנציאל לפתיחת 30-40 סניפים בתוך מגה, עם קצב פתיחה של 10 סניפים בשנה.

גם החזון הזה לא התממש. כיום מונה עדן טבע מרקט 20 סניפים, 11 מתוכם פועלים מתוך סניפי מגה. פתיחת החנויות הביאה לגידול בהיקף הפעילות הרשת, אך ביצועיה היו רחוקים מהציפיות.

פרוביזור מסר בעבר ל"גלובס" כי הרשת חתמה את שנת 2009 עם הפסד תפעולי של 7 מיליון שקל, אך היא מצפה לסיים את שנת 2010 באיזון, וכי "בשנת 2011 נהיה רווחיים. נקודה".

אלא שנתונים שהגיעו לידי "גלובס" חושפים כי לא רק שהרשת לא הגיעה לרווחיות, אלא שהיא נהפכה לאבן שואבת של השקעות, תוך שהיא רושמת בכל שנה הפסדים של 13-20 מיליון שקל ואינה מסוגלת לשרת את החובות שלה. מחזור המכירות עצמו עומד על 400 מיליון שקל בקירוב בשנה.

"אין חיה כזאת"

ההסכם המקורי בין מגה לפרוביזור כולל סעיף המבטיח לאחרון שמניותיו לא ידוללו, וכי ככל שיהיה צורך בהזרמת כספים לעדן טבע מרקט - מגה היא זו שתזרים את הכספים.

ל"גלובס" נודע עוד כי במשך השנים הזרימה מגה סכום מצטבר של 90 מיליון שקל כהלוואת בעלים, כדי לממן את הפסדי הרשת ואת הוצאות התפתחותה. באחרונה שב פרוביזור ופנה למגה בדרישה כי תזרים כספים, אלא שהמנכ"ל החדש של קבוצת אלון, אביגדור קפלן, החליט בראשונה לעשות סדר.

קפלן, אומרים מקורות, למד את הרשת ומבין שחוץ מהבעייתיות בהזרמה החד-צדדית של הכספים, יש צורך בצעדים מבניים ואסטרטגיים כדי להביא את הרשת לרווחיות, ובראשם מיזוג חלק מהפעילות עם מגה.

"נאמר לפרוביזור שאם העסק נדרש להזרמות נוספות, ולו אין מקור להזרמות, אז אין בעיה לסייע, ובלבד שחלקו ידולל בהתאם לסיוע שיינתן", אומר גורם. "הוא טען שלפי ההסכם יש לו וטו על דילול אחזקותיו. במהלך עסקים רגיל לא חותמים על הסכמים כאלה, ואי-אפשר להמשיך לדבוק בו. ההסכם אומר שלא יכולים לדלל אותו, ההסכם לא מחייב את מגה לכתוב צ'ק פתוח, לתת לו להכניס כרטיס לכספומט ולמשוך כמה כסף שיש לו בראש. אין חיה כזאת בעולם העסקי".

יתרה מכך, לדברי אותו מקור, הובהר לפרוביזור כי יש צורך בביצוע פעולות נמרצות לביטול הכפילויות שיש ברשת עדן טבע מרקט, המנהלת מערכות סחר ואספקה נפרדות מרשת מגה.

"כפי שהיא פועלת כיום, עדן טבע מרקט תמשיך כנראה להיות הפסדית, אלא אם כן יעשו פעולות נמרצות לביטול כפילויות. אם עדן טבע מרקט הייתה מנצלת את התשתיות של מגה, היא אמורה הייתה להיות רווחית; אבל ברגע שמקיימים מערכת עצמאית בהיקפים כל-כך קטנים ועם תשתית שמתאימה לחברה גדולה - הסבירות להגיע לרווחיות לא גדולה. פרוביזור לא משתף פעולה, אז מן הסתם להזרים כסף בחבית ללא תחתית זה לא סביר מההיבט העסקי".

עוד נטען כי חוץ מהכפילויות, פרוביזור שכר שטחים לחנויות גדולות עם שכר דירה גבוה ביחס להיקף הפעילות, וכי כדי להצדיק את שטחי המסחר הגדולים, הוא שינה את צביון החנויות, כך שבחנויות נמכרים גם מוצרים לא אורגניים שעלולים לפגוע במכירת אותם מוצרים ברשת מגה, בשל הכפילות.

פרוביזור מצדו דרש תחילה 50 מיליון שקל בעבור מניותיו, ולאחר מכן דרש סכום נמוך יותר. אלא שבקבוצת אלון טוענים כי בכל מקרה מדובר ב"סכומים הזויים", במיוחד לאור חובות הרשת.

במקביל למשא-ומתן בין הצדדים, נקט פרוביזור כמה פעולות. תחילה עצר את התשלומים לחלק מספקי הרשת, ואלה עצרו מצדם את אספקת הסחורה. עצירת התשלומים גרמה למגה להזרים לרשת לפני ימים אחדים כמה מיליוני שקלים. מגה מסרבת לחשוף את הסכום המדויק.

בשבוע שעבר ולמרות ההזרמה החלקית, עצר פרוביזור כליל את הזמנת הסחורה לרשת - צעד שעלול לפגוע בפעילותה בטווח קצר.

"פרוביזור מנסה לייבש בכוונה את הרשת", מאשים מקור בקבוצת אלון.

עתיד מבטיח?

בקבוצת אלון לא מרימים ידיים. לפי ההסכם, הם יכולים להדיח את פרוביזור מתפקיד המנכ"ל. נוסף על כך, לפרוביזור אין כל וטו על מכירת הפעילות לצד ג' - צעד שאם יתבצע, אזי התמורה ממנו תשמש להחזרת החובות.

צעד אחר שנבחן הוא ביצוע דילול כפוי על מניותיו של פרוביזור ברשת. בקבוצת אלון משוכנעים שעדן טבע מרקט היא מותג טוב, ושאם הרשת תנוהל כמו שצריך - גם העתיד שלה מבטיח.

גיא פרוביזור מסר בתגובה: "לא קיים משא-ומתן עם אלון על מכירת מניות. מכירת המניות שלי אינה עומדת על הפרק. כל פעילות הרשת ב-8 השנים האחרונות נעשתה באישור דירקטוריון החברה, אשר הביע לכל אורך התקופה את תמיכתו המלאה בהנהלת החברה. עצירת ההזמנות מספקים נעשתה בידיעת הדירקטוריון. הנהלת החברה מחכה לאישור הדירקטוריון לחידוש הזמנות מספקים".

פרוביזור סירב להגיב ליתר הסוגיות שהועלו בכתבה.