איך זה שמשקיעי הנדל"ן שבסך-הכול דאגו לפנסיה הפכו לאויבי האומה?

זו לא בושה לקנות עוד דירה; הלוואי על כולם ■ אלא שהשנים האחרונות הפכו את המתפרנסים בכבוד לסוג של נצלנים ■ אם תכתשו אותם, תקבלו אחוזון עליון ועוד 99% של מסכנים ■ האם לזה התכוונת כחלון? ■ דעה / סטלה קורין-ליבר

משה כחלון / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

1. ראש ממשלה מנוסה ושר אוצר מתלהב נופלים שוב לאזור הבטלנות המתוחכמת של האוצר. ב. נתניהו ומ. כחלון ששים להצעה להעלות מיסי רכישה לאלה המכונים באופן מניפולטיבי "בעלי דירות להשקעה", או "אספני דירות", או "משקיעים מרובי דירות" - כי גם לפוליטיקאים, כמו לפקידים, מתאים לא להתאמץ, לא להתעמת והעיקר לעשות רושם של "חברתיים" שפועלים נגד בעלי הון ובעד העניים.

2. אנשי דירה להשקיע - אלה ה'טייקונים' החדשים שנמצאו כדי לממן את ההפקרות והעצלנות של הבירוקרטים והפוליטיקאים שמעליהם. זה קורה אחרי שכבר כתשו את מעשני הסיגריות שהפכו למצורעים החדשים, ואת שותי האלכוהול, רחמנא ליצלן, בעוד ועוד מסים והיטלים שהיתרון הגדול שלהם הוא קלות ביצוע (מחליטים, חותמים לוקחים). כעת עברה המערכת השלטונית להתעלק על עוד קבוצה חסרת פנים, קשרים, פרוטקציות ואפשרויות לחץ וסחיטה.

אם על המעשנים אמרו שהם מכבידים על מערכת הבריאות ועל השותים שהם גורמים לתאונות, הרי את בעלי הדירות 'מלכלכים' באמירה שהם העשירים החדשים שגוזלים את הדירות מהזוגות הצעירים. שרק בגללם, עשירים תאוותנים שכמותם שרצים אחרי דירות, צעירים ישנים בשקי שינה באוהל. לא, ממש לא בגלל החידלון בתכנון, בשיווקי קרקע, בבירוקרטיה, בסחבת, באדישות הממשלות, ראשי הממשלה והשרים - שיצרו מחסור כרוני בדירות.

3. העניין הוא שרוב רובם של המוכפשים החדשים שמותר להעלות להם את מיסי הרכישה הם עובדים מן המניין, שכירים ועצמאיים, בני 50-60 ומעלה, מעמד ביניים, עשירונים 6-10, שמסיימים לממן גני ילדים, בתי ספר, צבא ואוניברסיטה, ורוכשים דירה נוספת אחת ואפילו שתיים. והם גם רושמים אותה בשמם המלא. לא מאיון עליון, לא רשימת '100 בעלי השכר הגבוה', לא פיננסיירים חוגגי דמי ניהול או מיני כאלה שלוקחים לכיסם מכל הבא ליד, ולא כסף שחור.

אם יש טייקוני-דירות - כאלה שבבעלותם למשל 10 דירות, חלקן בחו"ל, הרי זה כבר עסק. עסק נדל"ני לכל עניין ודבר. עסק עם הכנסות ורווחים, רואה חשבון ויועץ מס צמוד - מהם ראוי לגבות מס מלא, כמובן אם מוכנים להתאמץ ולעשות את זה.

4. בעלי הדירה הנוספת רכשו אותה כדי להבטיח לעצמם פנסיה סבירה. אחרי שהממשלות לדורותיהן פטפטו על פנסיה אבל לא באמת עשו משהו כדי שתהיה שווה משהו. את האג"ח המיועדות השאירו רק למיוחסים, ובדמי הניהול ששוחקים שליש מסכומי ההפקדות לאורך שנות החיסכון - לא באמת מעזים לגעת.

5. במכוון או שלא במכוון, יצרה ישראל תנאים שמאלצים ציבור בוגר ומסודר לרכישת דירה נוספת. קונים כי אין מה לעשות עם החסכונות, כי הריבית במשק אפסית, כי בנקים לא נותנים תנאים סבירים לפיקדונות, כי חוששים לשים כסף משמעותי בבורסה הלא מוערכת. כי כל הזמן אומרים: 'תפזרו את הכסף'. 'תפזרו השקעות'.

אז הנה מפזרים - קצת שקלי, קצת דולרי, קצת בורסה, טיפה חו"ל ונדל"ן. בעשר שנים הכפילו דירות את מחירן. אז מה אתם רוצים שציבור בוגר יעשה עם כסף העתיד שלו? יקנה דירה בארצות הברית? יקנה דירה נוספת בישראל ויפיל את מלוא עלות המסים המופרזים שלה על השוכרים העתידיים? הרי ברור שזה מה שיקרה: נתניהו וכחלון יעלו מיסי רכישה וכל מחירי השכירות יקפצו מעלה.

6. זו לא בושה להיות במצב כספי שמאפשר רכישת דירה נוספת. הלוואי על כולם. אלא שהשנים האחרונות הפכו את המתפרנסים בכבוד לסוג של נצלנים. עד כדי כך שעדיף שישתקו ויתבכיינו גם הם. אבל אם תכתשו גם את המעמד הרחב הזה, שיכול לרכוש דירה נוספת, תמלאו את הארץ באחוזון עליון אחד ועוד 99% של מסכנים. האם לזה התכוונת כחלון?

7. המערכת המתוכננת להכפשת בעלי דירה להשקעה, כדי להצדיק את רעיון המס הנוסף, נסמכת, איך לא, גם על נתונים של רשות המסים מלפני כחצי שנה המתייחסים למי שיש בבעלותם 50% או יותר מנכס למגורים: אזרח ישראלי אחד מחזיק 46 דירות; ארבעה מחזיקים 29-40; 11 שיאנים מחזיקים ביחד ב-286 דירות; ל-5,400 יש חמש דירות ויותר; ל-300 עשר דירות ויותר. כל השאר: מחזיקים דירה נוספת אחת וכמה מהם גם שתיים. כולם דיווחו ומדווחים לרשות המסים.

8. ברשות המסים יודעים בדיוק מי עושה מדירות עסק ומי מבטיח את חסכונותיו, זקנתו וחלילה מחלתו אם תבוא. ההגדרה של דירה להשקעה היא דירה נוספת בבעלות זהה, על פי הרישום בטאבו. פקיד ברשות המסים מקיש את מספר תעודת הזהות של האזרח ואת שאילתה 955, ומיד קופצות לו התוצאות. במילים אחרות: מי שעושה עסק מדירות מגורים - תתאמצו קצת, תגבו ממנו מס מלא ותמלאו את הקופה ביושר. מי שיש לו דירה נוספת אחת או שתיים, תגבו ממנו מס על שכירות, בנוסף לכל המסים, ההיטלים והעלויות בדרך - ותצאו לו מהכיס.

9. עוד עניין: מצד אחד יוצא נתניהו ומעל כל במה קורא ליהודי העולם להגיע לארץ מולדתם ההיסטורית. מצד שני, הוא מקשה עליהם יותר ויותר את האפשרות לרכוש כאן דירה.

10. ובכלל, למה להשניא גם את הממשלה הזו על תושביה? למה להכריח אנשים לקנות דירות בחו"ל? זה שווה את הכסף? הרי ברור שבלי לעבוד ברצינות ובלי שההיצע יתחיל להתקרב לביקוש - שום פתרון אמיתי לא יבוא.