גזענות או התנהגות גזענית

לשאוף לחיסול הגזענות זה לא ריאלי - אז יש לעקור מן השורש כל צורה של התנהגות גזענית

הפגנה הפגנת אתיופים /  צלם: רויטרס
הפגנה הפגנת אתיופים / צלם: רויטרס

הקריאות להפסקת הגזענות מאוד נוגעות ללב, אבל באותה מידה הן מחטיאות את המטרה. כנראה שלא יכול להיות עולם ללא גזענות, כי הגזענות היא עניין רגשי שהוא חלק מהמרקם האנושי, בין שאתה כהה או בהיר עור. אנשים, בכל המגזרים והמדינות, מורכבים מרגשות שונים, כולל שלל חרדות הגורמות לעוינות כלפי כל דבר שהוא זר, או בלתי מובן, או לא כמותם. וזה רק על קצה המזלג. מספר הסיבות לקיומה של גזענות לא נופל ממספר השנים שהיא קיימת. דבר אחד בטוח: מי שחושב שהוא טוב יותר מן האחר בגלל צבע עור, זה כשלעצמו עושה אותו לפחות טוב.

עולם משעמם

אבל כנראה שגזענות הייתה תמיד, וקשה לראות אותה נעלמת. העולם מורכב מאנשים שנראים אחרת, חושבים אחרת, מאמינים אחרת, מתחנכים אחרת, מתנהגים אחרת. בשביל שלא תהיה גזענות צריך שכל האנשים יהיו אותו הדבר בכל הפרמטרים. אולי המדענים יוכלו פעם לייצר עולם כזה. אבל עולם כזה יכול להיות כל כך משעמם, שזה נשמע יותר גרוע מהמצב הנוכחי. לאתיופים יש צבע עור כהה. זו סיבה לשנוא אותם, או לבוז להם, או להכות אותם? אלה מעשים של אנשים פרימיטיביים. האם הם גם גזענים? בוודאי, אבל כמותם יש עוד גזענים רבים שאינם נוהגים בבעלי עור כהה בצורה שונה מאשר בלבנים. וזו הנקודה: יכול אדם להיות גזען לגבי צבע עור, או כל דבר אחר. השאלה היא מה הוא עושה עם זה.

להתרכז במה שריאלי

כלומר, מה שהאתיופים, וכולנו למעשה, צריכים להאבק נגדו אלה התופעות של הגזענות. תופעות אלה נובעות בעיקר מפרימיטיביות, כי אפשר להיות גזען במחשבה מבלי להיות כזה במעשה. אפשר אפילו להיות גזען ולנהוג בצורה הפוכה, בהומניות, באנושיות, בתבונה. אם כי יש שיטענו שגם אפליה לטובה היא צורה של התנהגות גזענית. אבל נעזוב את הדיון הפילוסופי. הבעיה היא הפרימיטיביות, הנבערות, הטמטום של אנשים המפלים לרעה את מי שאינו כמותם. במקרים רבים, רבים מאוד, המפלים אינו עולים בשום תחום על המופלים. קחו לדוגמא את אוהדי בית"ר ירושלים, תביטו בהם, תקשיבו לקריאותיהם, במה הם נבדלים מהמון ערבי מוסת? הם הרי נראים, נשמעים ומתנהגים ממש כמו אלה שנגדם הם מסיתים.

לחסל את הגזענות זו מטרה שלמרבית הצער כנראה אינה אפשרית. לכן, רצוי להתרכז במה שאולי כן אפשרי: לעקור מן השורש כל צורה של התנהגות גזענית. לא לאפשר שום צורה של אפליה בשום תחום. לדאוג לכך שיהיו זכויות והזדמנויות שוות לכולם - לא רק על הנייר, אלא בפועל. ולא להתעייף מלהסביר ולחנך אנשים כי העובדה שמישהו שונה, אינה עושה אותו פחות טוב. ולהיפך, כמובן.