רשת מגה: 90 מיליון שקל לפח

המנכ"לים של מגה זורקים כסף לפח, ואף אחד לא מבקש מהם לתת את הדין

אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר
אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר

הסיפור הנוכחי של עדן טבע מרקט הוא הסיפור של קבוצת אלון ורשת מגה בכללותה, שעשתה כמה עסקאות גרועות וסבלה מבעיות ניהול קשות.

לא בטוח שאביגדור קפלן, המנכ"ל החדש של קבוצת אלון, ידע מה מחכה לו. נראה שמתחת לכל אבן שהוא הופך בקבוצה, הוא מוצא עקרבים.

אולם ההתנהלות הנוכחית של קבוצת אלון מבהירה כי קפלן מביא אתו שחר של יום חדש, יום שבו יתחילו לעשות סדר בעסקי הקבוצה - ולא רק שיכבסו את הכביסה המלוכלת בחוץ, אלא יבצעו ניקיון יסודי. העובדה שאלון הגיעה להסדר חוב (ללא שקל תספורת - ראוי לציון), רק מקילה על כך.

על פניו נראה שעד היום, ההנהלה הקודמת חששה לרדת לעומקם של דברים, כדי שחלילה הדברים לא יקבלו פומבי, והיא לא תידרש לבצע מחיקות. מי שחיפש רמז ראשון לביעור החמץ שקפלן מתכנן לבצע, יכול למצוא אותו בהפרשה של 35 מיליון שקל שהקבוצה עשתה בדוחות בשל האחזקה (35%) בכפר השעשועים.

קפלן לא מפחד, ומי שמכיר אותו מעיד שהוא "לא פראייר" ולא לחיץ.

אפשר למתוח ביקורת קשה על המנכ"ל והשותף של מגה ברשת המזון, גיא פרוביזור, שמסרב להזרים כסף לרשת, ובה-בעת מסרב לדלל את אחזקותיו, תוך שהוא נאחז בסעיף בחוזה בין הצדדים שלפיו מגה היא זו שתזרים לבדה את הכסף שיידרש לרשת.

גם ההחלטות האחרונות שקיבל פרוביזור - ובראשן עצירת הזמנת הסחורה לרשת - בעייתיות ומעלות יותר מתמיהות קשות.

אבל את הביקורת הקשה יותר יש להפנות לקברניטי העבר של קבוצת אלון וגם להנהלה הנוכחית של מגה. זה כמעט בלתי נתפס לחשוב שהיד שחתמה על אותו סעיף הזוי בחוזה עם פרוביזור לא רעדה. ואיפה היה המנכ"ל הנוכחי של מגה וגם המנכ"ל הקודם של הרשת, שיחד הזרימו לרשת עדן טבע מרקט במצטבר 90 מיליון שקל, בלי להרהר פעמיים ותוך שהם יודעים שהרשת הפסדית ושיש צורך לנער אותה?

השאלה הזו צריכה בוודאי להטריד את בעלי המניות של הקבוצה. פרוביזור מצדו התבטא פעם באומרו: "החלום שלי הוא להפוך לשחקן פוקר מקצועני". עכשיו הגיעה השעה שהוא יפנים שעדן טבע מרקט היא לא שולחן פוקר, אבל התוצאות של ההתנהלות הנוכחית שלו עשויות להיות בדיוק כמו במשחק פוקר פרוע.