ליברמן: לא מצטרף לממשלת נתניהו הרביעית

(עדכון) - אביגדור ליברמן מטיל פצצה: "מתפטר מתפקיד שר החוץ" ■ לפיד: "ראש הממשלה מוכר את המדינה ומגיש לכולנו את החשבון. כשאנחנו נכנסנו לקואליציה לא לקחנו אגורה כי זה כסף של אזרחי ישראל"

אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

אביגדור ליברמן מחוץ לממשלה: יו"ר מפלגת ישראל ביתנו כינס היום (ב') ישיבת סיעה בה הודיע כי המפלגה לא תצטרף לקואליציה של נתניהו. המשמעות: ראש הממשלה יתבסס על קואליציה צרה של 61 ח"כים.

"הדילמה שלנו הייתה עקרונות ולא כסאות. בחרנו בעקרונות", אמר ליברמן. "לא הייתה לנו בעיה עם התפקידים. הגענו למסקנה שלא נכון להצטרף לקואליציה הנוכחית".

ליברמן תקף את נתניהו ואמר: "זה לא מחנה לאומי אלא ממשלת התגלמות האופורטוניזם. בשלהי הכנסת ה-19 הנושא המרכזי בכנסת היה חוק הלאום. היו כמה גרסאות וזה היה הנושא המרכזי שקרע את הקואליציה במפנים. פתאום בכנסת הזו הנושא הזה לא קיים.

"או למשל דיברנו על הפקדת רשויות או פסקת ההתגברות. פתאום מישהו שם וטו. לכן זו קואליציה שלא משקפת את העמדות שלנו, בלשון המעטה. החלטתי להתפטר מתפקיד שר החוץ".

ליברמן הוסיף כי "גם במערכת הבחירות דיברתי על מיטוט שלטון חמאס. זה ברור שלקואליציה הזו אין שום כוונה למוטט את שלטון חמאס או לבנות ביו"ש או בירושלים ואני מדגיש. - מדובר בגושי התיישבות ושכונות יהודיות. אני לא מבין עד היום למה אנחנו לא בונים בגילה ובאריאל. גם מבחינה משפטית יש לנו את כל האסמכתאות לבנות בשכונות יהודיות".

לדברי ליברמן, נתניהו מתכוון להכניס את מפלגת העבודה לממשלה אחרי הפריימריז במפלגה: "מי שראה סעיף 5 בהסכם עם יהדות התורה וכולנו - זה לא יכול לא להדליק תמרור אדום. זה אומר שאם תקום ממשלת 70 מנדטים ישונו הסמכויות והתפקידים. זה ברור שמתכוונים להכניס את העבודה. הכוונה היא אחרי פריימריז בעבודה להכניס את המפלגה".

הוא גם התייחס להגדלת מספר השרים וסגני השרים ואמר: "אני חושב שיש כאן בעיה עם קו עקבי ונכונות לדבוק במשהו ואני מתכוון לחוק המשילות הממשלה הייתה אמורה לקום במתכונת 18 שרים וארבעה סגנים. מצד אחד ממשלה אומרת להדק חגורה ומצד שני מרחיבה את הממשלה לכמות בלתי מוגבלת של סגנים ושרים. זה דבר שהדעת לא סובלת. אי אפשר לקרוא להידוק חגורה ולהגדיל את הממשלה בלי שום פרופורציה".

ליברמן תקף שוב ושוב את נתניהו ואמר: "עלות ההסכמים שנחתמו - 8 מיליארד שקל; ולתקציב הביטחון יוסיפו עוד 7 מיליארד. אני לא מבין מאיפה נוצרו עודפים? מה יהיה בשנה הבאה ובשנים הבאות? מישהו גרר אותנו לבחירות מוקדמות. הציעו לי בממשלה הקודמת לשנות את ההרכב. לא הייתה שום סיבה לבחירות מוקדמות. מי שגרר אותנו לבחירות מוקדמות ומפזר עכשיו תקציבים על חשבון הציבור שלא יבלבל את המוח".

יחימוביץ': די להנהגה הדו-ראשית

"המחנה הציוני יעמוד בראש אופוזיציה חזקה ולוחמת. לא הייתה היתכנות לממשלת אחדות" - כך אמר היום (ב') יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני בכנסת ששבה היון מפגרת הבחירות.

"המו"מ הוכיח שוב כמה לחיץ נתניהו כאשר שרידותו על כף המאזניים", המשיך הרצוג. "זאת תהיה ממשלת כישלון לאומית נוספת. הדיבורים והספינים ורעשי הרקע היו כקצף על פני המים. נוביל אופוזיציה תקיפה וממוקדת. נפעל עם מפלגות אחרות ולא נשאיר אבן על אבן. נעמוד כחזית אחת מול ממשלה המאיימת לפרק ולפצוע את החברה הישראלית".

את ישיבת הסיעה הראשונה של המחנה הציוני לאחר הבחירות ליוותה דרמה כשח"כ שלי יחימוביץ', שלא הגיעה לישיבת הסיעה, שלחה לכתבים הודעה ובה היא תוקפת את ההנהגה הדו-ראשית של המחנה הציוני: "המשך הנהגה דו-ראשית הרצוג-לבני היא סירוס מראש של הנהגת האופוזיציה ואין לה כל תוקף דמוקרטי, מעשי או אידיאולוגי".

יחימוביץ' לא הגיעה היום לישיבת הסיעה של המחנה הציוני, אחרי שהתברר לה שהיא תיפתח בידי לבני והרצוג יחדיו כיו"רים משותפים. "אני מכבדת את לבני ומצפה לשת"פ פורה אתה, אך יש לי יו"ר אחד ושמו בוז'י הרצוג, אשר נבחר בבחירות דמוקרטיות. החיבור בין הרצוג ללבני היה נכון, גיביתי אותו בכל כוחי, ואין כל מניעה שיימשך, אך הנהגה דו-ראשית הייתה צפרדע שהוכרחנו לבלוע כתשלום בעת הבחירות. הפיכת הדבר לשגרה היא אבסורד מוחלט, היא שמה אותנו לצחוק ולא תאפשר תפקוד רציני של אופוזיציה לוחמת", אמרה יחימוביץ'.

לפיד: "רה"מ מוכר את המדינה"

קודם לכן מתח יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ביקרות חריפה כנגד התנהלות ראש הממשלה בפתח ישיבת הסיעה של 'יש עתיד' עם פתיחת מושב הכנסת ה-20 ואמר: "בשביל להיות ראש הממשלה של כולם, נתניהו צריך גם להתנהג ככה. זה לא מה שהוא עושה. במקום זה הוא נכנע ללחצים של מפלגות סקטוריאליות קטנות. במקום להשתמש בכספי המיסים שלנו לביטחון, ולחינוך ולבריאות ורווחה, הוא משתמש בהם לשוחד פוליטי".

לפיד הוסיף ואמר כי יש עתיד לא תעבור בשתיקה על הניסיונות של נתניהו וחבריו בליכוד למכור את המדינה לטובת הצרכים הפוליטיים שלהם: "ראש הממשלה מוכר את המדינה ומגיש לכולנו את החשבון. כשראש הממשלה חותם על ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה שיעלה 4.5 מיליארד שקל אומרים לנו, 'ככה זה הפוליטיקה'. מי אמר?! אתם יודעים כמה עלה בממשלה הקודמת ההסכם הקואליציוני של יש עתיד? אפס! אגורה לא לקחנו. למה? כי זה כסף של אזרחי ישראל והפוליטיקה לא חייבת להיות ככה".

לפיד הוסיף והדגיש כי יש עתיד לא תוותר ותלחם בכל האמצעים שעומדים לראשותה כנגד הניסיונות של נתניהו למכור את המדינה: "אנחנו נהיה אופוזיציה אחראית, כשהממשלה תעשה צעדים נכונים, נתמוך בה, אבל אנחנו לא נשתוק מול הניסיון למכור את המדינה. אנחנו נילחם פה, בבניין הזה, ובבית המשפט, ונפגין ברחובות, כי אסור לתת למדינה ללכת אחורה".

מזכ"ל העבודה, ח"כ חיליק בר: "אני קורא לכחלון לממש את הבטחתו הציבורית כי לא יישב בממשלת 61 ח"כים. ממשלה כזו היא אסון ליציבות הממשלה ופתח לסחטנות לא פרופורציונלית שתבוא על חשבון הציבור, רווחתו ועתידו. כעת משהתבררה התמונה, ראוי כי נשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על הרצוג או שיכריז על יציאה לבחירות חדשות".

בהמשך להודעתו של ליברמן כי ילך לאופוזיציה אמר ח"כ איציק שמולי: "אני מציע לראש הממשלה לחסוך את הטלפון ולא לטרוח להתקשר אלינו. רוב חברי הסיעה מתנגדים נחרצות לממשלת אחדות וכל ניסיון לגרור אותנו פנימה ייתקל בהתנגדות עזה. עם 61 ח"כים בלבד, אנחנו מתכוונים לעשות לקואליציה המצומקת של נתניהו חיים קשים מאוד".