מכרז התחנה המרכזית הישנה: 400 מ' ש' מינימום

בעוד כשבועיים יוגשו ההצעות במכרז ■ בין החברות שצפויות לגשת: שיכון ובינוי, חברת הביטוח הראל וקבוצת לוינשטיין ■ על פי הערכה של בכירים במשק, המכרז יסתיים בעלות של 500-600 מיליון שקל

המגרש באזור התחנה המרכזית / צילום: רוני שיצר
המגרש באזור התחנה המרכזית / צילום: רוני שיצר

מחיר המינימום במכרז התחנה המרכזית הישנה בת"א נקבע על 400 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". את אומדן השווי ביצע שמאי המקרקעין עדי נאור. מדובר במכרז למכירת קרקע הכוללת 5 חלקות, ובסך הכול 40 דונם הממוקמים בין הרחובות מנחם בגין, שביל עכו הגליל, הגדוד העברי ושדרות הר ציון.

המכרז פורסם כבר לפני כמה חודשים, וההצעות צפויות בעוד כשבועיים. עם החברות שצפויות לגשת ניתן למנות את שיכון ובינוי, חברת הביטוח הראל וקבוצת לוינשטיין. על פי הערכה של בכירים במשק, המכרז יסתיים בעלות של 500-600 מיליון שקל.

מעל 50 שנה שימשה התחנה המרכזית הישנה תחנת האוטובוסים המרכזית בת"א, עד שהוקמה התחנה המרכזית החדשה לפני 20 שנה. כיום משמש השטח לחניונים, רציפי אוטובוסים שאינם בשימוש, בניינים נטושים ודוכני ירקות ובגדים.

בקרקע מחזיקים כ-30 בעלים פרטיים וקבוצות, ובהם עיריית תל אביב, קבוצת לוינשטיין, חברת דן, חברת באור השקעות, יורשי משה שפיר, עו"ד נחמיה צוריאל ואחיו עזרא ליפמן. במשך שנים לא הצליחו הבעלים להגיע להסכמות בדבר פיתוח המתחם, ולכן מינתה נשיאת בתי משפט השלום מחוז מרכז, השופטת דפנה בלטמן-קרדאי, בשנת 2011 את עו"ד מוטי גלוסקה ככונס נכסים, לצורך פירוק השיתוף בדרך של מכירת הקרקע.

ואכן, בשנים האחרונות קידם גלוסקה את הליכי המכרז. בין היתר הכין את המסמכים הדרושים והזמין חוות דעת שמאיות ומשפטיות. כמו כן, בוצע פינוי החניונים מפולשים ונערך סקר מחזיקים בשיתוף עיריית תל אביב המגדיר את זכויות הבעלים במתחם. בפברואר האחרון אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל אביב את התוכנית שגובשה על יד האדריכל דני קייזר, לשעבר מהנדס עיריית תל אביב, המתכנן את המתחם עבור הוועדה המקומית. בשטח המיועד למכרז צפויים לקום בין היתר מוסדות תרבות, כמו גם שטח המיועד למכללת מנשר לאמנות וללהקת המחול בת שבע.

המכרז המדובר הוא רק על חלק משטח גדול יותר של 78 דונם שנכללים בתוכנית המתאר החדשה של תל אביב למקום (תא/5000), שגיבש קייזר. על פי התוכנית, 40% מהשטח יוקצו למגורים ו-60% לתעסוקה ומסחר. היקף הבינוי יגיע לכ-280 אלף מ"ר, וזכויות הבנייה יגיעו עד 1,280% מהשטח. כמו כן, צפוי לעבור באזור הקו הירוק של הרכבת הקלה. התחנה תמוקם בצומת לוינסקי ושד' הר ציון.