לפני הכניסה לבורסה: כל המספרים של קופיקס נחשפים

הכנסות רשת בתי-הקפה ב-2014 הסתכמו ב-51.5 מיליון שקל; ההפסד - 828 אלף שקל ■ קופיקס: ההכנסות יזנקו השנה ב-67% ל-86 מיליון שקל ■ כץ: "בקיזוז ההשקעה בסופר קופיקס, היינו מסיימים את 2014 ברווח של מיליון שקל"

אחרי שאתמול (ב') הודיעה רשת ה"קפה ב-5 שקלים" קופיקס על כוונתה להצטרף לבורסה באמצעות רכישת השלד הבורסאי אגרי , היום (ג') זימנה אגרי אסיפת בעלי מניות לסוף החודש, שתתבקש לאשר את העסקה.

מהזימון עולה כי העסקה תכלול הקצאה פרטית של מניות אגרי ליזם קופיקס אבי כץ ושותפיו, שיהוו כ-90% מהונה, תמורת הכנסת פעילות קופיקס לתוך השלד.

הערכת שווי שצורפה לזימון האסיפה, שבוצעה על-ידי פירמת הייעוץ גיזה-זינגר-אבן ואינה כוללת את פעילות סופר קופיקס, מעניקה לקופיקס שווי של כ-90 מיליון שקל - המשקף שווי של 80 אגורות למניה.

במסגרת זימון האסיפה נחשפו התוצאות העסקיות של רשת קופיקס, שסיכמה את 2014 עם הכנסות של 51.5 מיליון שקל ורווח גולמי של 8.4 מיליון שקל, המהווה 16.4% מהמכירות.

לצד הרווחיות הגולמית הנמוכה יחסית כאמור, הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות מכירה ושיווק גבוהות יחסית למחזור הובילו את קופיקס לסכם את 2014 בהפסד תפעולי של 1.2 מיליון שקל והפסד נקי של 828 אלף שקל.

פילוח פעילות קופיקס
 פילוח פעילות קופיקס

רשת בתי-הקפה קופיקס מונה היום 70 סניפים, והיא עתידה למנות 120 סניפים עד סוף שנת 2015, 10 מתוכם הם עגלות קפה בבתי-ספר ומוסדות.

ההכנסות של קופיקס משקפות את התמלוגים שיש לחברה מהפעלת הסניפים בזכיינות, ולכן לפי הערכות, הסכום שהוציא הצרכן הישראלי בסניפי קופיקס אשתקד היה כפול והסתכם בלמעלה מ-100 מיליון שקל.

לדברי אבי כץ, יזם קופיקס המחזיק בשליטה בחברה (57%) יחד עם בתו חגית שינובר, "קופיקס השקיעה ב- 2014 כ-2 מיליון שקל בסופר קופיקס שעוד לא נפתחו. בקיזוז השקעה זו, היא הייתה מסיימת את השנה ברווח של מיליון שקל".

מגזר פעילות הקפה

קופיקס מחלקת את פעילותה ל-3 מגזרים - הקמת סניפים, פעילות בתי-הקפה ותחום המרכולים. מפילוח הפעילויות עולה כי מכירות תחום בתי-הקפה הסתכמו אשתקד ב-30.7 מיליון שקל, והניבו רווח גולמי של 5.3 מיליון שקל (17.3% מהמכירות).

לפי התחזיות, המפורטות בהערכת השווי, הכנסותיה במגזר פעילות הקפה יסתכמו השנה ב-86 מיליון שקל - גידול של 180% ביחס להכנסותיה במגזר זה בשנת 2014.

הרווח הגולמי השנתי של קופיקס מפעילות זו צפוי להתכווץ לשיעור של 11% בלבד ולהסתכם ב-9.4 מיליון שקל.

עם זאת, קופיקס מצפה לסיים את השנה הנוכחית עם רווח תפעולי של 11 מיליון שקל ושיעור של 12.8% מהמכירות, וכן היא מצפה לתזרים חיובי של 6.2 מיליון שקל.

לפי התוכנית העסקית של קופיקס, החברה אמורה לשפר את רווחיה במגזר כתוצאה ישירה של הרחבת הפעילות, כאשר הרווח הגולמי הצפוי ב-5 השנים הבאות יעמוד באופן קבוע על 11%.

לפי הערכת החברה, עד סוף 2017 יגדל מחזור המכירות של פעילות הקפה פי חמישה ביחס לשנת 2014, ויגיע ל-150.3 מיליון שקל. אלה יניבו, לפי התחזית, רווח תפעולי של 17.5 מיליון שקל ו-EBITDA של 18 מיליון שקל.

מגזר הקמת סניפים - רווח של 100 אלף שקל להקמת סניף

במגזר הפעילות השני שלה פועלת החברה לאיתור שטחים והקמת סניפים לקופיקס, שלאחר ההקמה, היא מוכרת אותם לזכיינים. אשתקד מכרה החברה 42 סניפים, וההכנסות ממכירתם הגיעו ל-19.7 מיליון שקל.

החברה חושפת כי במגזר זה היא נהנית מרווח גולמי של 10.3%, כאשר בממוצע הזכיין שילם אשתקד על סניף 470 אלף שקל.

בהערכת השווי שצירפה החברה צוין כי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 צפויה קופיקס להגדיל את הרווח שלה ממכירת כל סניף ל-60 אלף שקל, ובהתאם לחוזים עם הזכיינים, הרווח ממכירת כל סניף יגדל ברבעון האחרון השנה ל-100 אלף שקל - כפול מהרווח שממנו נהנתה החברה ממכירת סניפים אשתקד.

בקופיקס מעריכים כאמור כי עד סוף 2015 תמנה הרשת 110 סניפים ו-10 עגלות קפה שיפעלו בבתי-ספר, וכן כי בין השנים 2016-2018 ניתן יהיה להקים בכל שנה כ-30 סניפים ו-10 עגלות קפה בבתי-ספר או במוסדות אחרים.

במסגרת הערכת השווי, המתבססת על פעילות החברה במגזר בתי-הקפה ובמגזר הקמת הסניפים, בין נקודות החוזקה של הרשת מציינים בגיזה את מחירי המכירה הנמוכים שמציעה הרשת, הפונים לקהל יעד רחב; את שיעורי הצמיחה הגבוהים של סניפיה מאז הקמתה; את המודל העסקי לפיו היא פועלת, המייצר לכל סניפיה רווחים; ואת הרוח הגבית לה היא זוכה מהתקשורת ומהציבור.

לצד זאת, בגיזה מזכירים את רמת הסיכון הגבוהה המאפיינת את ענף בתי-הקפה ואת התלות של קופיקס במכירת מספר רב של מוצרים הנדרשת כדי לייצר רווח. עוד מציינים שם את התחרות שהתחילה להתעורר בשוק, בעקבות ההצלחה של קופיקס, עם חנויות הפועלות בקונספט זהה ומציעות מוצרים ב-5 שקלים.

לפי הנתונים שמציגה גיזה-זינגר-אבן, כיום קופיקס היא כבר רשת בתי-הקפה הרביעית בגודלה מבחינת מספר סניפים, ודולקת אחרי הרשתות גרג (90), ארומה (125) וקפה קפה, המובילה את הענף עם 151 סניפים.

רגע אחרי הכניסה לבורסה, מתברר כי חברת קופיקס מנהלת משא-ומתן מתקדם עם גורם עסקי שייכנס כשותף לפעילות המרכולים שמתכננת החברה להקים תחת המותג סופר קופיקס. מדובר ברשת מרכולים שהחברה צפויה להשיק בסוף החודש הנוכחי ואשר תמכור כ-500 מוצרי מזון וצריכה במחיר אחיד של 5 שקלים ליחידה או למארז.

אם המשא-ומתן יבשיל לידי עסקה, אזי הצדדים יקימו חברה-בת לטובת הפעילות שבה קופיקס תחזיק במחצית מהמניות, ואילו השותף יחזיק במחצית האחרת. בתמורה לכך יידרש השותף להזרים לחברה הבת סכום של 8-15 מיליון שקל כהלוואת בעלים. באופן זה מגלגלת קופיקס את הסיכון בהקמת רשת המרכולים לשותף. עם זאת, במקרה שהמיזם יצליח, השותף ייהנה מפירותיו.

בשיחה עם "גלובס" מאשר יזם קופיקס, אבי כץ, כי "יש משא-ומתן מתקדם על הכנסת שותף אסטרטגי". להערכתו, החברה לא תידרש לגייס הון למיזם באמצעות הבורסה.