נייר חדרה מוכרת תחנת כוח לאיי.סי פאואר ב-60 מיליון שקל

בעבר ניסתה נייר חדרה, שבשליטת כלל תעשיות, למכור את תחנת הכוח, הממוקמת סמוך למפעלה, לחברות אחרות המשתייכות לקבוצה

חברת נייר חדרה, מקבוצת כלל תעשיות, פועלת למכור את תחנת הכוח שהיא מקימה לאיי.סי.פאואר (ICP) של חברת קנון תמורת 60 מיליון שקל. אמש (ד') עדכנה החברה כי הצדדים חתמו על מזכר הבנות מחייב. מדובר בתחנת כוח הממוקמת בסמוך למפעל של נייר חדרה, הצפויה לספק חשמל וקיטור למערך הייצור של המפעל, ולמכור את עודפי החשמל לחברת החשמל וללקוחות פרטיים. הצפי הוא כי תחנת הכוח תחל לפעול ב-2018.

במסגרת העסקה, תרכוש איי.סי. פאואר מנייר חדרה את מלוא החזקותיה (100%) בחברה המחזיקה ברישיון להקמת תחנת כוח בהספק של 120 מגה-וואט ואת מרכז האנרגיה הקיים שלה. כחלק מההסכם, נייר חדרה תעביר לאיי.סי. פאואר את הסכם אספקת הגז הטבעי שלה עם פרויקט "תמר", ואת הסכם הולכת הגז הטבעי שלה עם נתג"ז.

ביצוע העסקה כפוף למספר תנאים, ובנייר חדרה מציינים כי איי.סי. פאואר תספק לה לאחר השלמת העסקה את כל צרכי החשמל והקיטור שלה למשך 18 שנה ממועד ההפעלה המסחרית של התחנה הנמכרת. מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים, כולל "עקרונות מסחריים להסכם אספקת החשמל והקיטור, לרבות כמויות ומחירים". עוד מוסיפים בנייר חדרה כי מזכר ההבנות כולל גם עקרונות להסכם שכירות לשטח עליו מתוכננת לקום תחנת הכוח, הממוקם כאמור בסמוך למפעל שלה.

נייר חדרה תכננה בעבר למכור מחצית מהחזקותיה במפעל לחברה האחות כלל אנרגיה, אולם לאחר התנגדות של חברת הייעוץ לגופים המוסדיים אנטרופי, הודיעה שתפעל לקבלת הצעות נוספות. בסוף 2014 המליצה הוועדה שהקים דירקטוריון החברה לנושא, למכור את התחנה לחברת משאב, הנמצאת גם היא בשליטת כלל תעשיות, אולם לפני כחודשיים עדכנה כי המו"מ בין הצדדים לא הבשיל.

נייר חדרה מחזיקה במספר חברות בתחום הנייר, האריזה והמיחזור, ובתחילת השנה הודיעה על מכירת החזקותיה ביצרנית החיתולים חוגלה-קימברלי לידי שותפתה לפעילות, קימברלי קלארק האמריקאית, בעסקה הצפויה לייצר לנייר חדרה רווח הון של כ-500 מיליון שקל.

ההפסדים תפחו, המניה צנחה

נייר חדרה עברה בחודשים האחרונים תקופה לא קלה, והפסדיה בסיכום 2014, שנה במהלכה בוצעו בה חילופי מנכ"לים לא צפויים, הוכפלו והגיעו ל-154 מיליון שקל, לצד שחיקה בהכנסות. מניית החברה צנחה בשנה האחרונה בכ-60%, ומשקפת לה שווי של כ-350 מיליון שקל. מנכ"ל נייר חדרה הוא גדי קוניא והיו"ר הוא האלוף במיל' יוחנן לוקר, לשעבר מטה חיל האוויר ומזכירו הצבאי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

איי.סי פאואר, המחזיקה בתחנות כוח פרטיות באמריקה הלטינית ובישראל, היא אחת מההחזקות שהעבירה באחרונה החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, לחברה האחות קנון, במסגרת פיצול החזקותיה בדרך של דיבידנד בעין. בארץ מחזיקה איי.סי. פאואר את תחנת הכוח במישור רותם, המייצרת חשמל בהספק של 440 מגה-וואט מגז טבעי.