קנייה חברתית: הנחות על אלקטרוניקה וצעצועים שיוצרו ע"י עיוורים

המוצרים נבדקים במעבדה ייעודית ■ מאחורי המיזם הצרכני עומד מרכז "מגדל אור" העוסק בשיקום תעסוקתי של אנשים עם עיוורון או לקות ראייה ומופעל ע"י עמותת "יעדים לצפון"

עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס
עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס

מיזם צרכני חדש משלב בין מתן תעסוקה לעיוורים לבין מכירת מוצרי אלקטרוניקה וצעצועים בהנחה. מדובר במוצרים שהוחזרו ליבואנים וליצרנים מלקוחות פרטיים ומחנויות כשהם תקינים, אולם יצאו ממעגל המכירה בשל פגמים קלים, כשלרוב מדובר בפגמים באריזה המקורית.

המוצרים נבדקים במעבדה ייעודית, ולאחר ששיווקם מחדש מאושר, הם ייארזו על-ידי עובדי המפעל הלוקים בעיוורון או בלקות ראייה.

מאחורי המיזם הצרכני עומד מרכז "מגדל אור" העוסק בשיקום תעסוקתי של אנשים עם עיוורון או לקות ראייה, ומופעל על-ידי עמותת "יעדים לצפון" מיסודה של קרן רש"י ובשיתוף חברת By the people.

גובה ההנחות נע בין 30% לכ-70%. כך למשל רמקול NUDE נמכר בכ-100 שקל, שהם 67% פחות מהמחיר הממוצע בשוק; אוזניות מעוצבות מדגם OVANN נמכרות ב-14 שקל, במקום 29 שקל; מטען נייד נמכר ב-59 שקל, במקום ב-89 שקל; ומערכת רמקולים למחשב מסוג APKIS נמכרת בכ-100 שקל, במקום ב-228 שקל. פאזלים, קוביות, משחקי הרכבה ובובות נמכרים בהנחות שבין 30% ל-50%.

"מדובר באאוטלט חברתי המעודד קנייה של מוצרים חדשים, תקינים, זולים ואמינים, העומדים בכל הסטנדרטיים המקובלים", אומר עודד בשן, מנכ"ל "מגדל אור".

לדבריו, "לצד היתרונות הצרכניים, המיזם מסייע לאוכלוסיית האנשים עם עיוורון או לקות ראייה בישראל ושומר על עקרונות ירוקים של מיחזור וקיימות".

המכירה מתבצעת דרך המפעל המוגן של "מגדל אור". בשלב ראשון, רק ועדי עובדים, חברות וגופים ציבוריים יכולים לרכוש את מוצרי המיזם. עד כה לקחו בו חלק לשכת המהנדסים ושירותי בריאות כללית, ובימים אלה מתקיימים מגעים עם חברות נוספות.