ואז ליברמן יקבל יותר

ממשלה בת 61 תתקשה מאוד לתפקד. נתניהו יאלץ להרחיב אותה. ומי לדעתכם יכנס?

אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
אביגדור ליברמן / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

בואו נעשה סדר בדברים: שום דבר שקורה עכשיו סביב הרכבת הקואליציה אינו חדש. כמעט שאין אפילו וריאציות על נושא זה. הדברים מתנהלים כמו בתבנית שהפוליטיקה יצרה, והפוליטיקאים מחזקים אותה, מי יותר ומי פחות. מישהו אמר צביעות? אמת ויציב, אבל הרי הצביעות היא החמצן של הפוליטיקה.

היחיד שחרג מדיבורים בעלמא הוא ח"כ אביגדור ליברמן. הוא לא רק דיבר, אלא עזב את המגעים הקואליציוניים. אפשר להסכים או להתנגד למהלך זה, אבל זה לא סתם שטיק של מילים. ליברמן ראוי להערכה - אבל גם לא צריך להיסחף עם המחמאות. זאת, משום שהנימוקים שאותם מביא ליברמן למהלך - נו, קשה לומר שהם על טהרת היושר והכנות. הוא מאשים את נתניהו בשקרים ורמאויות כלפי ציבור הבוחרים, אבל זה באמת לא קונץ גדול, זה כמעט כמו לומר שהשמש זורחת מהמזרח. אבל התנהגות כזאת אינה זרה גם לליברמן, כפי שזה בא לידי ביטוי בנימוקים שבגינם, לטענתו, הוא החליט לנתק את המגעים הקואליציוניים.

יותר כדאי לחכות

אני לא רואה צורך לחזור על נימוקי ליברמן, עדיף לציין את מה שנראה כשיקולים האמתיים שלו. בראש ובראשונה השיקול המתמטי. עם שישה מנדטים קשה לתפקד בממשלה. כדי שיהיה טעם להיכנס אליה, צריך ליצור תנאים כאילו ישראל ביתנו קיבלה הרבה יותר מנדטים. במשא ומתן הנוכחי, הנערך תחת לחץ של זמן ואנשי הליכוד הרעבים לתפקידים, זה קשה.

למה, אם כן, לא לחכות קצת? מה בוער? הרי ברור שממשלה בת 61 תתקשה מאוד לתפקד. היא תתקיים כל הזמן על קו התפר של הנפילה. זה יכול לקרות בכל זמן, בכל הצבעה. ומכיוון שיש אופוזיציה גדולה ותוקפנית, אפשר להיות בטוח שיהיו הצבעות לרוב. כדי לשרוד, נתניהו יהיה זקוק לתגבור. מישהו אמר הרצוג (או בוז'י, כפי שנתניהו מתעקש לקרוא לו)? מישהו באמת חושב שזה ריאלי? שנתניהו יסכן את הימין שלו, אותו ימין שמחזיק אותו בחיים, כדי ללכת עם הרצוג? אולי מהלך כזה יכול להציל את הממשלה, אבל הוא כמעט בוודאות יפגע בצורה אנושה, אולי סופנית, בנתניהו עצמו.

מי דיבר על "שקרים"?

אז יש את ליברמן. אבל הוא אמר שראש הממשלה שיקר לציבור הבוחרים? נו, נתניהו כבר בלע צפרדעים גדולים מזה, ולא רק בפוליטיקה. ואז, כך מקווה ליברמן, ביבי יבוא אליו. יזחל, בעצם. ואז הוא, ליברמן, יוכל לקבל כמעט כל מה שירצה, ובוודאי הרבה יותר ממה שנתניהו היה מוכן לתת לו עכשיו. את יעלון, למשל, אפשר להזיז ללא קושי מיוחד כדי ליצור מקום לליברמן. אלה חישובים הראויים לליברמן, הרבה יותר מהנימוקים המתייפיפים שהוא מנסה למכור.