מהפכה במדידת הרייטינג: yes תמכור נתוני צפייה

הנתונים יכללו גם את נתוני התוכניות ב-VOD והקלטות הלקוחות ■ צפויים ליהנות מהמדידה החדשה: גופי השידור הקטנים וערוצי הנישה

רון אילון yes / צלם: איל יצהר
רון אילון yes / צלם: איל יצהר

חברת הלוויין yes הקימה מיזם מדידת רייטינג בשם yesRating, והיא תתחיל למכור מעתה לגופי שידור נתוני צפייה בכלל ערוצי הטלוויזיה.

ל"גלובס" נודע כי ב-yes החליטו להקים את המיזם לאחר שורה של שכלולים ושיפורים במערך המדידה של החברה, אשר מעתה ידגום את כל הממירים בתוך בתי המנויים, ולא רק על-פי בתי-אב.

פאנל מדידת לקוחות yes יכלול 600 בתי-אב ובהם 1,300 ממירים, המייצגים 43% מהישראלים המחוברים לטלוויזיה הרב-ערוצית - למעלה מ-630 אלף בתי-אב.

המיזם של yes מצטרף למיזם דומה שמפעילה חברת הכבלים הוט כבר כמה שנים, הדוגם 10,000 ממירים. לאורך השנים רוכשים ערוצים שונים את נתוני חברת הכבלים ומוצאים הבדלים בינם לבין אלה הרשמיים.

העובדה שחברת הלוויין נכנסת לתחום מדידת הרייטינג יכולה לערער משמעותית את מעמדה של ועדת המדרוג ואת נתוניה.

כלי עזר לערוצים

כיום מדידת הרייטינג הישראלית מתבססת אך ורק על הוועדה הישראלית למדרוג, אשר נתוניה מסופקים לגופים החברים בה - זכייני הטלוויזיה המסחרית, רשת, קשת וערוץ 10, ולצדם ערוץ 1, הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 24 וערוץ 9.

לאורך השנים עלו טענות רבות על הדיוק בנתונים, והוועדה תחל בקרוב בהליך שדרוג הפאנל והגדלתו ממספר החברים כיום, העומד על 580 משפחות בלבד.

הגופים הנפגעים בעיקר משיטת המדידה הם אלה בעלי הרייטינג הנמוך יותר, כמו ערוצי הנישה או ערוץ 1, שהסטייה הסטטיסטית הגבוהה פוגעת בדיווחי הצפייה שלהם.

שיטת המדידה החדשה של yes היא טכנולוגית ומבוססת לחלוטין על קריאת הממירים - באופן אנונימי - ולא מצריכה פעולה מסוימת או דיווח של חברי הפאנל.

לצד נתוני הצפייה של המשדרים המשודרים בזמן אמת, משקפים נתוני הצפייה גם את נתוני הצפייה בתוכניות ב-VOD והקלטות הלקוחות, כך שגם צפייה בתוכן מוקלט ייכנס למדדי הרייטינג, גם אם הוא נצפה 15 יום לאחר שידורו המקורי.

המערכת תאפשר לנתח צפייה מצטברת בכל ערוצי הפלטפורמה, את תמהיל הצפייה בז'אנרים השונים (ברמה יומית או שבועית), ולחשב רייטינג מצטבר לאורך שעות היממה (לפי פלטפורמת שידור) ואת מדרג החשיפה השבועי של הערוצים השונים.

שיטת המדידה הזו צפויה לשרת נאמנה את גופי השידור הקטנים, ובהם ערוץ 9 שקבל רבות על הייצוג של דוברי השפה הרוסית בפאנל הפיפל מיטר. באופן יחסי, חברת הלוויין מחזיקה בנתח מעט גדול יותר של לקוחות מהמגזר הרוסי, והיא נחשבת לבעלת יתרון בנתח שוק במגזר הרוסי.

ל"גלובס" נודע עוד, כי ערוצי נישה בכבלים ובלוויין, כמו גם ערוצים כמו ערוץ 9 וערוץ 20, הביעו בו עניין, היא לוקה גם בחסרונות. המדגם אמנם כולל גם בתי-אב מהמגזר הרוסי, בהתאם לתמהיל שלהם מכלל לקוחות החברה, אך הוא אינו כולל כמעט כלל בתי-אב מהמגזר הערבי, שמרביתם אינם מחזיקים בחיבור לטלוויזיה הרב-ערוצית הישראלית ומעדיפים צלחות לוויין, וכמובן שלא מחשיב את אותם אזרחים שאין להם כלל טלוויזיה.

בניגוד לפאנל של ועדת המדרוג, המדידה - באופן טבעי - לא תשקף את המחזיקים במנוי לחברת הוט או את המחזיקים בשירותי עידן פלוס.

על כן, ההערכות בשוק הן כי הנתונים הללו יהוו בעיקר כלי עזר לערוצים, לצד נתוני חברת הוט והנתונים הרשמיים, גם בהצגה מול המפרסמים. אולם הם בהחלט יכולים לערער על תמונת המצב המשתקפת מעבודת הוועדה הרשמית.