אפריקה מוכרת את בניין הטיימס סקוור ב-1.1 מיליארד שקל

השלמת העסקה צפויה להניב לאפריקה תזרים מזומנים נטו, לאחר פירעון הלוואה שנלקחה למימון רכישת הנכס, של 35 מיליון דולר; העסקה צפויה להניב רווח לא מהותי

קבוצת אפריקה שבשליטת לב לבייב הודיעה היום (ה') על פרידה מאחד מנכסיה הבולטים - בניין הטיימס סקוור (Times Square) שבניו יורק, אותו רכשה ב-2007 זמן קצר לפני שפרץ משבר האשראי העולמי.

החברה מדווחת כי חברה-בת שבה היא מחזיקה 50.1% מהמניות, חתמה על הסכם למכירת יתרת זכויותיה בנכס תמורת 295 מיליון דולר (1.1 מיליארד שקל). רוכשת חברת הנכס היא משפחת קושנר האמריקאית, שניהלה לאחרונה מגעים לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, עסקה שבסופו של דבר לא יצאה לפועל.

השלמת מכירת חלקה בבניין, צפויה להניב לאפריקה ישראל תזרים מזומנים נטו, לאחר פירעון הלוואה שנלקחה למימון רכישת הנכס, של 35 מיליון דולר (כ-135 מיליון שקל). העסקה צפויה להניב רווח לא מהותי. הרוכש יעביר לחברה פיקדון של 12.5 מיליון דולר שלא ישוב אליו גם אם העסקה לא תצא לפועל, ואת יתרת התמורה יעביר עד 90 יום ממועד השלמת העסקה. מי שהובילה את מהלך המכירה היא חגית לבייב סופייב, מנכ"לית אפ"י ארה"ב ובתו של לבייב

שווי מנופח, עסקה ממונפת

בניין הטיימס סקוור, לשעבר בניין הניו יורק טיימס, נרכש בידי אפריקה ישראל ביוני 2007 בהשקעה של יותר מ-700 מיליון דולר - כ-550 מיליון דולר עבור הנכס, וכ-150 מיליון דולר נוספים לשיפוצו, רוב הסכומים במינוף. רכישה זו הייתה חלק מגל השקעות אדיר שביצעה אפריקה ישראל בנכסים בארה"ב, בעיקר בניו יורק, לפי שוויים מנופחים בדיעבד.

משבר האשראי העולמי שפרץ כשנה לאחר רכישת הנכס, ואשר הוביל את אפריקה ישראל להסדר חוב ענקי עם מחזיקי האג"ח, גילח כחצי מיליארד דולר משווייו תוך זמן קצר, סכום שנרשם כהפסד בספרי החברה. בד בבד עם הסדר האג"ח, נחתם ב-2009 גם הסדר לחובות בניין הטיימס סקוור, לאחר שאפריקה הפרה חלק מאמות המידה הפיננסיות בגין האשראי שלקחה לביצוע הרכישה. במסגרת ההסדר הופחת החוב שנלקח למימון רכישת הנכס והשיפוץ מ-652 ל-267 מיליון דולר. במקביל, ויתרה אפריקה על 50% מהמניות בחברת הנכס, לטובת קרן הפרייבט אקוויטיFive Mile Capital Partners, אשר שותפה עימה למכירה הנוכחית.

שנתיים מאוחר יותר מכרה אפריקה ישראל חלק מהשטחים בנכס זה, את קומות 5-16, לקרן בלקסטון תמורת כ-160 מיליון דולר.

רוכשת הנכס, משפחת קושנר, היא משפחה יהודית אמריקנית מניו ג'רזי, שעשתה את הונה בתחום הנדל"ן. את עסקי המשפחתה מוביל ג'ארד קושנר, הנשוי לאיבונקה טראמפ, בתו של איל הנדל"ן דונלד טראמפ.

אפריקה ישראל פועלת באמצעות חברות בנות בייזום ופיתוח של נכסים מניבים ודירות למגורים, הקמת פרויקטים ומכירת חומרי גלם לענף הבנייה. עיקר פעילותה מתרכזת כיום ברוסיה ובמזרח אירופה. אחרי תקופה של שקט יחסי בפעילותה, עסקיה שוב עברו טלטלה עזה בחודשים האחרונים, על רקע המשבר הכלכלי החריף ברוסיה, ואת 2014 סיכמה בהפסד עתק של 844 מיליון שקל. על רקע מצבה, מנייתה איבדה בשנה החולפת מחצית מערכה, ומשקפת לחברה שווי של כ-750 מיליון שקל.