מכה נוספת ל"הארץ": "בשבע" עוזב את בית הדפוס

העיתון הדתי-לאומי "בשבע" יעבור בסוף השנה לדפוס "ישראל היום" ■ אובדן ההכנסה המוערך ל"הארץ": 2 מיליון שקל בשנה

עמוס שוקן / צלם: תמר מצפי
עמוס שוקן / צלם: תמר מצפי

השבועון "בשבע" יופסק להיות מודפס בבית הדפוס גרפופרינט השייך לקבוצת "הארץ-דה מרקר" בסוף השנה הנוכחית. ל"גלובס" נודע כי העיתון הדתי-לאומי יעביר בשנת 2016 את עסקיו לבית הדפוס של "ישראל היום".

ההחלטה קיבלה אתמול (א') הכשר של בית המשפט המחוזי בלוד, בתום פשרה שהתקבלה בעצת השופט יעקב שפסר וקיבלה תוקף של פסק דין. זאת, לאחר שבית הדפוס של "הארץ" ניסה לעצור את העזיבה של "בשבע", שתוכננה כבר מלכתחילה כבר לראשית יוני, לאחר הודעה של 90 יום מראש.

עצה לא פורמלית משופט המחוזי

עד כה הרוויחה קבוצת "הארץ" מהדפסת "בשבע" בבית הדפוס גרפופרינט 160 אלף שקל בחודש, כלומר כ-2 מיליון שקל בשנה.

לאחר הודעת "בשבע", בראשותו של דודו סעדה, על הכוונה לעבור להדפיס במקום אחר, ביקשו ב"הארץ", שבשליטת משפחת שוקן, להוציא צו מניעה, בטענה כי ההסכם בין הצדדים מחייב את העיתון להמשיך להדפיס במתקניו עד לסוף 2017. ב"בשבע" טענו כי הסעיף כפוף לתנאים המסחריים הראויים.

במהלך שיחה בלתי פורמלית, שהתקיימה באולם בית המשפט, ייעץ השופט שפסר כי "הארץ" יאפשר ל"בשבע" להעביר את עסקיו לכל מקום שעולה על רוחו, בטענה כי זו זכותו, אולם ביקש מ"בשבע" ללכת לקראת עיתון "הארץ" ולהמשיך להדפיס בעיתון עד סוף השנה.

הערכות: הצעה שוברת שוק

למעשה, מדובר בהמשך גלגולו במדרון של כדור השלג שהחל להתפתח כשהעיתון "ישראל היום" של איל ההון שלדון אדלסון רכש את בית הדפוס בבת-ים, ששימש בעבר את "מעריב", והפך אותו לבית דפוס משלו.

עד אז העיתון הדפיס בדפוס "הארץ" בתדירות יומית של מאות אלפי עותקים, ומשמעות המהלך הייתה פגיעה משמעותית של עשרות מיליוני שקלים בשנה בקבוצת "הארץ-דה מרקר".

מאז הפך דפוס "ישראל היום" לשחקן בשוק הדפוס, והוא ממשיך להעביר אליו לקוחות נוספים, על-ידי הפחתה דרמטית במחירים.

על-פי ההערכה, ההצעה שקיבל "בשבע" היא שוברת שוק ונמוכה בעשרות אחוזים מההצעה של עיתון "הארץ".