אקירוב: "דירות להשכרה זה טעות. זה מפרנס חברות ומוסדיים"

בכנס "דיור להשכרה בצומת דרכים בין הממשלה היוצאת לזו הנכנסת", אמר אלפרד אקירוב כי "צריך לקחת קרקע חקלאית בשולי הערים, לשנות ייעוד לבנייה, ולמכור באלף דולר קרקע"

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי
אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

"דירות להשכרה זה טעות. זה בא לפרנס חברות ומוסדיים. זה מכפיל את עלות הכסף פי 4, כסף שהולך לאנשים שלא צריכים לקבל את הכסף הזה. הגוף היחידי שיכול לפתור את מצוקת הדיור זו המדינה, לא הסקטור הפרטי. למה? כי המדינה היא בעלת הקרקעות".

כך אמר אלפרד אקירוב בכנס "דיור להשכרה בצומת דרכים בין הממשלה היוצאת לזו הנכנסת". הכנס נערך על ידי מכון אלרוב לחקר הנדל"ן, הפקולטה לניהול אוניברסיטת תל אביב ומרכז הגר-מחקר ופיתוח מדיניות דיור הוגן, הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

"כשרצו לפתור מצוקה דומה, בימי העלייה הרוסית, הצליחו. היום כנראה שאי אפשר או שלא רוצים", המשיך ואמר אקירוב. "הפיתרון הוא מאוד פשוט. צריך לקחת קרקע חקלאית בשולי הערים, לשנות ייעוד לבנייה, ולמכור באלף דולר קרקע. זה מה שצריך לעשות. מפשירים 200 אלף דירות בתב"עות מסביב לערים ואז דירה תעלה 600 אלף שקל".

אקירוב התייחס גם לסוגיית הזכאות ואמר: "מי זכאי לדיור? אני בטח לא זכאי. אנשים שאין להם דירה זכאים. קורת גג היא הדבר החשוב ביותר במדינה. אף בחור ישראלי לא צריך לעזוב לברלין בגלל שאין לא אפשרות לקורת גג בישראל. זו חובתה של המדינה לעזור קודם כל למי שלא יכול".

במקביל התייחס אקירוב גם להצהרות שיוחסו לשר האוצר הנכנס בנוגע להעלאת מס הרכישה על משקיעים ואמר: "שר האוצר מדבר על דברים פופוליסטיים, אומר שיעלה מס רכישה ב-20%. מה זה יעשה? אנשים ילכו לקנות דירה בחו"ל. זה לא יעזור. בלונדון לא מונעים מלקנות דירה שנייה. צריך לפתור את המהות ולא להשתמש בססמאות. לתת פיתרון לבעיה ולאפשר לאנשים לקנות דירות ב-600 אלף שקל".

עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית "דירה להשכיר", שתכליתה לקדם בנייה להשכרה בישראל, ניסה להגן על התחום עליו הוא מופקד. "אני בעד דיור להשכרה", פתח ואמר לוי לאחר דבריו של אקירוב נגד השוק שהוא עצמו מטפל בו. "אנחנו מקדמים פרויקט חשוב מאוד. חברתי מהמעלה הראשונה. אנחנו רוצים לייצר פתרונות דיור לטווח ארוך עם בסיס כלכלי איתן. לא סלאמס. יצירת ענף נדל"ן מניב בישראל כמו שהוא קיים בכל העולם. אנחנו אמונים גם על תכנון ופיתוח, לצד רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי, לא רק להשכרה". נזכיר שבמקור הייתה חברת דירה להשכיר אמורה לקדם רק פרויקטים להשכרה אולם כעת, במסגרת הממשלה החדשה הורחבה סמכותה גם לעסוק בתחום המגורים למכירה.

"דיור להשכרה הוא פלטפורמה הרבה יותר גמישה בכל העולם", המשיך לוי, "אדם ששוכר דירה בתל אביב אבל מקבל עבודה ביקנעם יכול לעבור דירה בקלות בשכירות. עוד יתרון - אין צורך בהון עצמי. סקר שערכנו מעיד כי 85% מהציבור הביע עמדות חיוביות לפרויקטים של דיור להשכרה ארוכת טווח. אנחנו במקביל מנסים גם לקדם את כניסת הגופים המוסדיים לתחום. עד כה שווקו מכרזים לבנייה להשכרה ארוכת טווח בחיפה, רמת השרון והרצליה. בקרוב החברה תפרסם שני מכרזים נוספים, ל=350 יחידות דיור במתחם הגדנ"ע בתל אביב ובנוסף במתחם אלנבי בירושלים לכ=300 יחידות דיור להשכרה".