תיק קריירה: לא רוצים לבחור, רוצים לשלב

תופעת ריבוי המשרות צומחת היום מצד העובדים ולא מצד המעסיקים, ולכן תלויה ביכולת של עובד שכיר להגיע להסדר עם מעסיקו, שיאפשר לו לעסוק בפעילויות נוספות, ובתנאי שלא יתחרו או יפגעו בתפקידו

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

שמונה עד חמש נגמר. איזה חמש, אתם שואלים, אנחנו עובדים שמונה עד שמונה... אז מה נגמר? העולם הזה, שבו שילמו לנו רק כדי להגיע לעבודה, שזו בעצם ההגדרה של שכיר. שמונה עד חמש זה היום שבע כפול 24. ועבודה? פעם היא הייתה מקום שהלכנו אליו. היום זה מה שאנחנו עושים. עולם העבודה הופך יותר ויותר לעולם שבו יש גישה גמישה ליכולות - מה שצריך, מתי שצריך, מי שמתאים, איך שאפשר. יש לזה שמות רבים: כלכלה שיתופית, פרילנסרים, יזמות. אחת ההשלכות המשמעותיות של כל זה היא העדר יציבות תעסוקתית, במיוחד לדור שלם של מועסקים שצמח בעולם עבודה שבו היה מסלול קריירה ברור: רכישת מקצוע-עבודה-קידום-פנסיה.

ברוכים הבאים לעולם העבודה של Business Unusual, עולם של עסקים לא כרגיל. הסתכלו סביבכם. בית המלון הגדול ביותר יהיה בקרוב הארגון הווירטואלי Airbnb, יצרני הרכב בארה"ב בקשיים כלכליים בעוד Google מפתחת כלי רכב ללא נהג. בעולם כזה, הדבר היציב היחיד הוא השינוי המתמיד ושוק העבודה אינו חסין בפני ההשלכות.

בין ילידים למהגרים

מה זה עושה לקריירה שלנו? זה תלוי אם אתם ילידים של עולם העבודה החדש או מהגרים אליו. המהגרים הם אלה שמאחוריהם כבר כ-20 שנות קריירה לפחות. הם הדור שצמח בעולם עבודה יציב יחסית, שבו רכשת מקצוע ועבדת בו פחות או יותר עד הפנסיה. הצלחה הוגדרה לרוב במונחים של טיפוס קבוע בסולם ההיררכיה, פעמים רבות אצל אותו מעסיק ולאורך תקופות ארוכות של עבודה. לבני הדור הזה מקומות העבודה היו למעשה הקריירה שלנו, מקומות שבהם התחלנו כעובדים צעירים וטיפסנו לדרגים ניהוליים מתקדמים. בתמורה, יכולנו לסמוך על ביטחון תעסוקתי ופנסיה בסופה. או כך לפחות חשבנו.

עד שגילינו שמשהו השתנה. עולם העבודה סביבנו מתפרק מהגורמים שהרכיבו אותו במאה השנים האחרונות. עבודה היא כבר לא מקום, תפקידים, היררכיה, מסלול קידום ברור, משכורת, פנסיה. אבל שלא נתבלבל, העובדה שעולם העבודה נראה אחרת מזה שהורגלנו אליו אינה אומרת שהוא לא קיים. רק המתכונת אחרת, לא מוכרת ולא ברורה למי שלא גדל לתוכה. אם נבין זאת ונתארגן בהתאם נוכל להמשיך לנהל בו קריירה מצליחה ומתגמלת.

הדורות הצעירים המצטרפים למעגל העבודה הם ה"ילידים". הם מבינים באופן אינטואיטיבי את חוקי המשחק ומעריכים את הגמישות שהם מאפשרים. הם דור הילידים הראשון לעולם הפרילנס. האינטרנט פתח לדור הזה את הדלתות וגיוון את נקודות המבט ואת תחומי ההתעניינות. כתוצאה מכך, הוא בונה לעצמו "תיק קריירה" (Portfolio Career). העובדים הללו מרכיבים באופן טבעי משרה מלאה מאוסף עבודות, לעתים אפילו מתחומים שונים.

המונח "תיק קריירה" הופיע לראשונה בספר One Person/Multiple Careers שכתב מרסי אלבוהר, והוא מתייחס לכל מי שיש בתיאור התפקיד שלו קו נטוי (למשל כתב/עורך אתרים/יחצ"ן). בשנים האחרונות, זו אחת התופעות הבולטות בשוק העבודה, ויש לכך כמה סיבות: ראשית, היא מאפשרת לנו לא להגביל את עצמנו להגדרת עיסוק ועניין יחידה. שנית, תיק קריירה מאפשר לנו להתמודד עם העדר היציבות התעסוקתית, מאחר שהוא נותן לנו יותר "רגליים" להעמיד עליהן את הקריירה.

דבר שלישי, מעבר שוק העבודה לשוק גמיש יצמצם את מספר המשרות המלאות בעוד שהזדמנויות התעסוקה החלקית יצמחו (חברות יחפשו עבודה במתכונת פרויקטלית). כמו כן, יצירת תיק קריירה מאפשרת לאדם להתאים את היקף העבודה וסוגיה לצורכי החיים המשתנים, והיא מאפשרת שילוב של עבודה עצמאית עם עבודה שכירה בהיקף מצומצם, דבר המפחית מתחושת הסיכון עבור מי שחושש מעבודה כעצמאי ב-100%.

כשמדברים על "תיק קריירה" מדברים לרוב על שילוב של העסקה כשכיר, עבודה זמנית ו/או פרויקטים עצמאיים במתכונת פרילנס, אבל הוא יכול להיות גם משרה מלאה עם פעילות עצמאית נוספת בצדה. בספר Plan C: The Full Time Employee and Part Time Entrepreneur טוענת המחברת ארין אלברט שאם פעם היינו או שכירים או עצמאים, היום הדרך הכי בטוחה בקריירה היא לשלב.

התופעה הזאת צומחת היום מצד העובדים ולא מצד המעסיקים ולכן תלויה ביכולת של עובד שכיר להגיע להסדר עם מעסיקו, שיאפשר לו לעסוק בפעילויות נוספות ובתנאי שלא יתחרו או יפגעו בתפקידו. יותר ויותר מעסיקים מאפשרים זאת, אם בעקבות בקשה ספציפית של עובד ובין אם בנוהל מסודר. למשל, בארגונים רבים האישור שניתן לעובד ללמד במסגרת אקדמית הוא כמעט אוטומטי, אבל ניתן למצוא אישורים גם למועסקים הנדרשים להשלמת הכנסה.

בחברות סטארט-אפ אישורים כאלה מקובלים, במיוחד משום שבמקרים רבים החברות שמחות לשלם למומחה רק על משרה חלקית אם לא נדרש להם אדם במשרה מלאה. סביר להניח שבעתיד יותר ויותר ארגונים ותעשיות יידרשו לגמישות הולכת וגוברת בתחום הזה, עד כדי העסקה במשרות חלקיות, ככל שיגבר הביקוש לכך מצד עובדים שהחברה תרצה לגייס או לא לאבד.

גם בארגונים מבינים שהדור הצעיר אינו מגדיר את עצמו במונחים של מקצוע או השתייכות למקום עבודה. אין לו בעיה לפתח אתר עבור חבר של ההורים בסוף יום עבודה, להקדיש שבוע ללימוד כלי חדש ולהשלים את המשמרת בחנות הספרים בפרויקט מהיר של עריכת וידיאו ללקוח שהגיע אליו דרך חברת ענן.

העובדים החדשים תופסים הצלחה במונחים של שילוב קריירה וחיים. הדור הזה לא רוצה לבחור, הוא רוצה לשלב, וזה מחייב פתיחת אפשרויות עבודה חדשות. בשנים הקרובות יידרשו הארגונים להתאים את סביבת ההעסקה לרצונות העובדים החדשים, לפחות היכן שהם מביאים עמם יכולות נדרשות וייחודיות.

מבחינת הקריירה שלנו, ברור שככל שנשכיל להמשיך ולהתפתח, להעמיק ולעדכן את הידע שלנו, את רשת הקשרים שלנו, את הערך הייחודי שאנחנו מביאים, כך נשמור על האטרקטיביות שלנו בשוק העבודה ולעבוד כשכירים, כעצמאיים או שניהם במקביל.

* הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל מרחב אירופה ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים" www.niritcohen.com